Çörtük için yasa değiştirildi

Pakistan Ulusal Karayolları, İslamabad-Peşaver otoyolunu 10 yıldır bitiremeyen Bayındır Holding'e fazladan ödenen 71 milyon doları tahsil edebilmek için Türk mahkemelerine 1 milyon dolarlık teminatı yatırmadan dava açabilecek.
Haber: YURDAGÜL ŞİMŞEK / Arşivi

ANKARA - Pakistan Ulusal Karayolları, İslamabad-Peşaver otoyolunu 10 yıldır bitiremeyen Bayındır Holding'e fazladan ödenen 71 milyon doları tahsil edebilmek için Türk mahkemelerine 1 milyon dolarlık teminatı yatırmadan dava açabilecek.
Dışişleri Komisyonu'nda dün, 'Türkiye Cumhuriyeti ile Pakistan İslam Cumhuriyeti Arasında Hukuki ve Ticari Konularda Adli Yardımlaşma Anlaşmasının 9. Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Ek Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı' ele alındı. Dışişleri yetkilileri görüşmelerde Pakistan mahkemelerinin tüzel ve gerçek kişilerce açılan davalarda 'teminat' almadığını, ancak Türk mahkemelerinin 'teminat' istediğini anlattı. Yetkililer, mütekabiliyet esası uyarınca Türkiye'nin de Pakistanlılara Türk mahkemelerine 'teminat' yatırmadan dava açma hakkını tanıması gerektiğini anlattı.
Bunun üzerine bazı AKP ve CHP'li üyeler değişiklik isteğinin yerinde olduğunu ifade etti. Milletvekilleri, "O ülkede iş alıyorlar, parasını da alıyorlar, sonra işi yarım bırakıyorlar. Bu durum Türkiye'nin itibarını etkiliyor" diye konuştu. Bunun üzerine CHP'liler, "Kim bunlar?" diye sorunca, Dışişleri yetkilileri, "Kamuran Çörtük var" diye konuştu. Sonra tasarı verilen önerge ile Pakistan'daki tüzel ve gerçek kişilerin Türk mahkemelerinde dava açması halinde teminat istenmemesi yönünde bir hüküm eklenerek kabul edildi.
Süreç nasıl gelişti?
İslamabad-Peşaver karayolu ihalesi 1993'te 644 milyon dolara Bayındır Holding başkanlığındaki Türk konsorsiyumuna verildi. Sözleşme 1994 yılında Pakistan'da işbaşına gelen Benazir Butto hükümetince tek taraflı iptal edildi. 1997 yılında yeniden anlaşma sağlandı. Bu arada, general Navaz Şerif iktidarı ele geçirdi ve proje 1998 yılında yeniden başladı. Bayındır Holding'e 160 milyon dolar ödeme yapıldı. 2001 yılında Pakistan Karayolları idaresi, işin zamanında bitirilemediğini belirterek, Bayındır Holding'e gecikme cezası ödeteceğini açıkladı.