'Daralan müşteri kriz döneminde nötr renkli otomobil alıyor'

'Daralan müşteri kriz döneminde nötr renkli otomobil alıyor'
'Daralan müşteri kriz döneminde nötr renkli otomobil alıyor'

Gert Volker Hildebrand, önümüzdeki yıllarda tüm dünyada daha renkli araçlar satılacağını söylüyor.

MINI Tasarım Direktörü Hildebrand, tüketicilerin krizde nötr yani siyah, beyaz ve griye yöneldiğini söyledi. DuPont'un raporu da son üç yılda bu renklerin tüm dünyada yükseldiğini gösteriyor. Nötr renkler bazen huzur bazen de kötümserlik getiriyor
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Kriz tüketim alışkanlıklarının yanında psikolojik olarak renk tercihlerini de etkiliyor. Cebinde parası ve aklında alacağı modelle ilgili fikri olan müşteri, otomobil almaya gittiğinde farkında olmadan nötr renkli otomobil seçebiliyor. Yapılan araştırmalara göre kriz dönemlerinde müşteriler nötr yani siyah, beyaz ve gri renkleri tercih ediyor.
Geçtiğimiz hafta Türkiye’ye gelen BMW’ye bağlı MINI’nin Tasarım Direktörü Gert Volker Hildebrand, kriz dönemlerinde tüm dünyada aynı trendin gerçekleştiğini ve bu üç nötr rengin satışın büyük bölümünü oluşturduğunu söylüyor. 

Hangi renk neyi anlatıyor?
Nötr renkler, beyaz, siyah ve kurşuni gibi tarafsız renkler anlamına geliyor. Nötr renklerden siyah, derinlik ve karanlık beyaz ise aydınlık, temizlik ve yakınlık hissi yaratıyor. Renklerin özelliklerine göre, meydana getirdiği ve aksettirdiği değişik havadan, insan ruhu da çeşitli şekillerde etkileniyor. Araştırmalara göre yerine göre huzur, ferahlık ve sakinlik verebileceği gibi tersine kötümserliğe de neden olabiliyor. Renklerin insanların üzerinde bıraktığı etkiler özel durumlarına ve ruh haline göre reaksiyonlara bağlı oluyor. 

Güneş olmayan Kuzey ülkeleri renkli seviyor
MINI’nın 50. yılı şerefine üretilen MINI 50 Mayfair ve MINI 50 Camden modellerinin tanıtımına katılan Gert Volker Hildebrand ile tasarım ve renkler üzerine konuştuk. Hildebrand, Almanya’da da Türkiye’ye benzer şekilde siyah, beyaz ve gri gibi renklerin tercih edildiğini söylüyor. Hildebrand, Kuzey Avrupa’da daha fazla renkli otomobilin göze çarptığını belirtirken, “Orada güneş ışığı neredeyse hiç görünmüyor. Ama sizde herşey renkli olduğu için renkli otomobile ihtiyaç duymuyorsunuz” diyor. Filo ve leasing şirketleri de alım yaparken nötr renkleri istiyor. Hildebrand, bunun nedenini ise satışının kolay olmasına bağlıyor.
“Araştırmalar gösteriyor ki kriz dönemlerinde müşteriler daha koyu renkleri tercih ediyor” diyen Hildebrand, önümüzdeki yıllarda renk tercihlerinin önemli ölçüde değişeceğini, bireysel müşterilerin artık daha renkli otomobiller almaya başlayacağını ifade ediyor. 

Nötr renkler her yıl artıyor
Dünyanın en büyük ikinci kimya şirketi olan ve otomotiv boyası üreten ABD’li DuPont’un raporu da son yıllarda nötr renklerin tüm dünyada liderliği ele geçirdiğini gösteriyor. DuPont’un her yıl açıkladığı Global Renk Popülaritesi Raporu (Global Color Popularity Report) sonuçlarına göre siyah, beyaz ve gri renkler Amerika, Avrupa ve Asya ülkelerinin tamamında ilk üç sırayı alıyor.
Son üç yıllık raporlara bakıldığında bu üç rengin sürekli yükselişte olduğu gözleniyor. Ancak en yüksek artışın krizin başladığı ülke olan Kuzey Amerika’da daha yüksek olduğunu gösteriyor. ‘Global Renk Popülaritesi Raporu 2006’da ABD’de payı yüzde 16 olan beyaz renk, 2007’de yüzde 19’a 2008’de ise yüzde 20’ye çıkıyor. Yine aynı bölgede siyah rengin payı üç yılda yüzde 13’ten yüzde 17’ye çıkıyor. Gümüş rengi ise yüzde 19’dan yüzde 17’ye iniyor.

Çin’de araçların yüzde 32’si gümüş renk
DuPont’un raporlarında Avrupa’nın tamamında siyah rengin yüzde 26 ile lider olduğu, gümüşün yüzde 20 ile ikinci grinin ise yüzde 18 ile üçüncü sırada olduğu görülüyor. Avrupa’da mavi yüzde 13 ile dördüncü sırada bulunuyor.  Avrupa ülkelerinde beyaz rengin oranı ise yüzde 10’da kalıyor. Hızla gelişen ve Asya pazarının göstergesi haline gelen Çin pazarında gümüş renk yüzde 32 gibi ezici oranla lider. Yüzde 31’le siyahın ikincili aldığı pazarda grinin payı yüzde 15.

Araçlar neden büyüyor?
Son 10 yılda otomobillerdeki büyüme trendi birkaç yıldır gözle görülür şekilde artıyor. Her otomobil bir önceki kasasına göre 3-5 cm uzuyor ya da genişliyor. Hildebrand, araçların büyümesindeki asıl nedenin ülkelerin güvenlik uygulamaları olduğunu söylüyor. Araçlardaki büyüme trendinin bir psikolojik nedeni daha olduğunu vurgulayan Hildebrand şöyle konuşuyor: 
“Yüksek volümlü üreticilerde bir sonra jenerasyon model daha büyük yapılıyor. Ama o aracın altına bir küçük otomobil seçeneği daha ekleniyor. Bunun altında psikolojik bir neden var. Araçları büyüterek yeni jenerasyon araçların eskisinden daha iyi olduğu mesajı veriliyor.”



4x4 MINI 2010’da gelecek
Gert Volker Hildebrand, 2001’de çıkan ve klasik Mini’den tamamen farklı olan yeni MINI’de görev almadığını, 2006’da yenilenen ikinci jenerasyon MINI’nin tasarımının başında olduğunu söyledi. Yeni MINI’yi 2001 yılında tasarlayan Frank Stephenson’ın mükemmel bir iş çıkardığını kabul eden Hildebrand şöyle konuştu: “Her tasarımcının farklı bir el yazısı vardır. Ama benim görev almadığım bir proje ile ilgili olumlu konuşmam çok iyi birşey. Yani Stephenson her tasarımcının beğenebileceği bir iş çıkardı.”

Jantları Türkiye’den gidiyor
MINI’de şimdiye kadar MINI HB, Cooper ve Clubman isimli üç model geldi. Dördüncüsü ise Crossover MINI olacak. 2010’un son çeyreğinde satışa çıkacak Crossover’dan sonra beş ve altıncı model de iki kişilik MINI Roadstar ve Coupe olacak. Aynı tasarım anlayışını taşıyan MINI Crossover’ın hafif alaşım jantları da Türkiye’deki bir üreticiden ithal edilecek.