Darty 'Uluslararası Kriz Masası' kurdu, başına da Esgin'i koydu

Darty 'Uluslararası Kriz Masası' kurdu, başına da Esgin'i koydu
Darty 'Uluslararası Kriz Masası' kurdu, başına da Esgin'i koydu

Krizde eleman çıkarmadıkları gibi reklam harcamalarını da kesmediklerini söyleyen Esgin, ?Eskiden 100 liralık reklam veriyorsak şimdi 90 liraya indirdik. Ama reklama devam ediyoruz? dedi.

Darty, krize karşı Avrupa genelinde koordineli bir politika uygulamak için oluşturduğu 'Uluslararası Kriz Masası'nın başına Türkiye'deki ortağı Nedim Esgin'i getirdi. Nedim Esgin'in başında bulunduğu komite her ay bir kez toplanıyor. Toplantıda kriz sürecine ilişkin görüşler paylaşılırken çözüm yolları aranıyor

İSTANBUL -  İngiliz elektronik perakende devi Kesa’nın bünyesindeki beyaz eşya ve elektronik mağazalar zinciri Darty, krize karşı Avrupa genelinde koordineli bir politika uygulamak için oluşturduğu ‘Uluslararası Kriz  Masası’nın başına Türkiye’deki ortağı Darty Türkiye İcra Kurulu Başkanı Nedim Esgin’i getirdi. Türkiye, İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya, İsviçre, Hollanda,  Belçika ve Çek Cumhuriyeti’ndeki Darty’lerin başkanlarından oluşan dokuz kişilik masa her ay bir kez toplanıyor, kriz sürecine ilişkin görüşler paylaşılıyor ve çözüm yolları aranıyor.
Esgin’in ‘Kriz Masası’nın başına getirilişinin en önemli nedeni dünyanın önde gelen beyaz eşya ve elektronik üreticilerinden Arçelik’in başında 2001 krizini yaşamış olması. 2000 yılında Fransa’dan döndükten sonra 2001 yılında Arçelik genel müdürü iken Türkiye tarihinin en büyük ekonomik krizini yaşadığını belirten Esgin, “Bizim o günlerde yaşadığımız önemli bir deneyimimiz var ve bunu da görüyorlar. Onlara bu kriz de bitecek, işimize bakalım diyoruz. En çok örnek alınan ülke biziz ve bizim uygulamalarımızı da örnek alıyorlar” dedi.

Kiralar yeniden belirlendi
Avrupa’da elektronik ve beyaz eşya perakendeciliğindeki daralmanın yüzde 5- 10 olduğunu belirten Esgin şunları kaydetti:
“Avrupa’da İspanya’yı kenara bırakırsanız daralma yüzde 5-10 civarında. Ama  İspanya’da durum cidden  kötü. Biz her toplantıda geleceğe yönelik iyimserliğimizi anlatıyoruz. Bir de onlara her türlü anlaşmanın yeniden müzakere edilebileceğini ve her türlü masrafın daha önce kontrata bağlanmış olsa bile azaltılabileceğini öğrettik. Onlar böyle bir şeyi hiç düşünmemişler bugüne kadar.
Evet anlaşma anlaşmadır ama dünya yanıyor. Masrafları kontrata bağladık diye azaltmak için uğraşmayalım da daha mı kötü olaylarla karşılaşalım? Bunu kimse istemez. Üç aydır bunu anlattık ve sonunda tüm Avrupa’daki Darty şirketlerinin mağaza sahipleriyle, alışveriş merkezleriyle (AVM)  pazarlığa oturup kiralarını azalttıklarını gördük. Bugüne kadar kira kontratlarının değiştirilebileceğini hiç düşünmemişler.”
Esgin masraf indirimine yönelik politikalarının Türkiye’de de sonuç verdiğini belirterek alışveriş merkezlerinin (AVM) de kira indirmeye başladıklarını belirtiyor. Bazı AVM’lerde kira indiriminin yüzde 50-55’lere kadar ulaştığını belirten  Esgin  şöyle devam etti:
‘’Kiralardaki en düşük indirim yüzde 20. Bazı AVM’ler biz talep etmeden gelip cirolar düştü, bu kiralar size yüksek deyip indirdiler. Hatta bir AVM biz mağazayı açmadan kendisi indirim yaptı. Biz de ciroya bağlı kiralarımızı (cironun belli oranı kadar kira ödenen anlaşmalar)  indirmek için girişim de bulunmadık.  Bizde kiralar ABD ve Avrupa’nın da üzerine çıkmıştı yani biraz ipin ucu kaçmıştı. Kira masrafının toplam masraflardaki payı yüzde 3. Bu belki size düşük gelebilir ama sektörümüz çok küçük kâr marjıyla çalışıyor.” 

‘Adam çıkarmayın’
“Adam çıkarmak bana göre önlem değil” diyen  Nedim Esgin, kriz döneminde eleman çıkartarak tasarruf sağlanacağın inanmadığını belirtiyor. Esgin’e göre Türkiye’de personel masraflarının toplam masraflar içindeki payı yüzde 10. “Çalışanların yüzde 10’unu çıkarsanız toplam maliyetlerde yüzde 1 tasarruf yapmış olursunuz” diyen Esgin şunları kaydetti:
“İnsan gücünün tümünü işten çıkaramayacağınıza göre bunun bir anlamı yok. Bir de işten çıkardığınız adam sizin müşteriniz. Biz mağaza açmasak da adam alıyoruz. Çünkü şu dönemde piyasada çok iyi adamlar vadır.  Biz önlem olduğunu düşünmediğimiz için reklamı da kesmedik. Eskiden 100 liralık reklam veriyorsak şimdi 90 liraya indirdik. Ama reklama devam ediyoruz.”
Esgin, kriz döneminde tasarruf için masrafların da satışlardaki düşüş kadar düşürülmesi gerektiğini belirtiyor. Darty Türkiye’de bunu titizlikle uyguladıklarını belirten Nedim Esgin, “Mağazaya, açıldığı yıl ilk yatırım masrafının yüzde 10’unu kadar  masraf yapıyoruz. Kriz döneminde bunu yapmazsınız, tasarrufu böyle yaparsınız” diye konuştu.

‘Tüketici güven sözleşmesini deliyor’
Güven sözleşmesi Darty’nin yıllarca önce tüketici yasaları çıkmadan uygulamaya soktuğu bir düzenleme. Buna göre  Darty’den alınan bir mal arıza yaptığında şirket bunu adresten alıyor ve tamir süresince müşterinin mağdur olmaması için sağlamını veriyor. Ancak Esgin son dönemde bu uygulamanın tüketici tarafından kötüye kullanıldığını ve güven sözleşmesinin delindiğini söylüyor. Anlattığına göre tamire giden malı kapısına kadar getirilen müşteri, şirketin kendisine mağdur olmaması için verdiği ürünü iade konusunda pek de istekli davranmıyormuş.
Esgin bu tür müşterinin, evinin kapısına kadar şirket aracıyla gelen elemanlarına çok kötü davrandığından yakınıyor ve hukuki yollara başvurmayı planladıklarını söylüyor. Güven sözleşmesinin ikinci ayağını ise ‘en ucuz fiyat’ politikası oluşturuyor. Müşteri Darty’den aldığı malın aynısını daha düşük bir fiyata başka bir mağazada bulursa kendisine aradaki fiyat farkı ödeniyor ve bir paket de çikolata veriliyor. 

Yarısı eski müşteri
Darty Türkiye’nin müşterilerinin yüzde 50’si eski veya tavsiyeyle gielen müşteriler. Bu da güven sözleşmesinin ne kadar delinse bile hale müşteri sadakati açısından etkili olduğunu gösteriyor. Darty müşterinin yüzde 20’si reklamlarla, yüzde 30’u ise lokasyonun etkisiyle geliyor. 

En fazla düşüş ‘cep’te
Darty Türkiye İcra  Kurulu Başkanı Esgin, kriz döneminde yüzde 15 ile en yüksek oranlı düşüşün cep telefonu satışlarında olduğunu söyledi. Kendi sektörlerinde en canlı dönemin eylül-aralık dönemi olduğunu belirten Esgin şunları söyledi:
“2008 yılında krizin eylül ayında patlaması bizi hemen olumsuz etkilemedi. Çünkü yılbaşına kadar bizim sektör olarak en canlı dönemimiz. İşler fena değildi. Ocak ve şubat ayları kötüydü. Beyaz eşyada düşüş yüzde 30’a kadar çıktı. Ancak mart ayının ikinci yarısındaki ÖTV indirimiyle tekrar canlandı.  Şu anda ÖTV etkisinin azalmakta olduğunu görüyoruz. Anneler Günü küçük ev aletleri ve beyaz eşyayı biraz canlandırır ancak sonra durgunluk tekrar gelecek. Yaz aylarının kolay geçmeyeceğini düşünüyorum. (Radikal)