Dev şirketlerin gözü Mahalle Kahvesi'nde

Dev şirketlerin gözü Mahalle Kahvesi'nde
Dev şirketlerin gözü Mahalle Kahvesi'nde
TESK önderliğinde açılan modern Mahalle Kahvesi, herkesin iştahını kabarttı. THY, Vodafone, Denizbank'ın yerini aldığı kahvehane projesinde Air France, Siemens ve bir jean firması işbirliği için sırada bekliyor.
Haber: SİBEL CİNGİ / Arşivi

Beş asır önce ilim irfan yuvası, düne kadar işsizin sığınağı olan kahvehaneler artık dev şirketlerin de gözde mekanları haline geliyor. İlk kez Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) önderliğinde başlatılan ‘modern mahalle kahvesi’ konseptinin yarattığı cazibeye kapılan THY, Atlas Jet, Onur Air, Pegasus, Metro, Vodafone, Denizbank, KredixShop gibi firmalar ürün ve hizmetlerini artık bu kahvelerde satıyor. 

Böylece bir yandan sigara yasağı diğer yandan Starbuck’s gibi kafelerin agresif rekabetiyle ayakta duracak hali kalmayan nostaljik kahvehanelere ciddi bir gelir kapısı da açılmış oldu.

Aykut Taluy ve Bahri Uğraş’ın parlak fikri, TESK’in desteğiyle hayata geçirilen ve bir ‘öze dönme’ projesi olarak tanımlanan Mahalle Kahvesi’nin ilk durağı Kuzguncuk’tu. Kütüphane, canlı müzik, kitap , lap-top, gazete, dergi köşesi, toplantı salonu masaj aleti gibi birçok olanağıyla can çekişen kahvehaneler 5 yıldızlı mekanlara dönüştürülerek 2011’de 100, beş yıl içinde ise bin şube açılması hedefleniyor. TESK bu konseptte kahvehanesini yenilemek isteyen üyelerine finansal destek ve know how veriyor.

FARKLI GELİRLER YARATILDI
Projenin bir hayli ilgi görmesi üzerine Türkiye’nin önde gelen firmaları da bu konsepti kendi pazarlama stratejilerinin bir parçası haline getirdi. THY, Atlas Jet, Onur Air, Pegasus, Metro, Vodafone, Denizbank ve KredixShop’un yanı sıra dDünyanın önde gelen havayolu şirketi Air France da benzer bir işbirliği için Mahalle Kahvesi’nin kapısını çaldı. Siemens’in de kahve makineleri ile konsepte dahil olmak için teklifte bulundu.

Kahvehane sahiplerinin yaptıkları her satış için komisyon ve girişe konulan Denizbank bankamatiğinden aylık kira alacağını belirten Aykut Taluy, “Bu proje aslında bir sosyal sorumluluk projesi. Çünkü Türkiye’deki birçok kahve batmak üzere ve onları kurtarmak için birşeyler yapmamız gerekiyordu ve yola çıktık. Geliştirdiğimiz iş modeli ile sadece firmalarla yapılan işbirliklerinden bir işletmenin aylık bin 500 TL’ye yakın geliri olacak” diyor.

KOTÇUDAN BİN ŞUBE TEKLİFİ
Firmaların işbirliği tekliflerinin yanı sıra Mahalle Kahvesi’ne girişimcilerden de başvuru yağıyor. Proje ortağı Bahri Uğraş da girişimcilerden çok yoğun bir başvuru aldıklarını belirtiyor. “Türkiye’nin dört bir yanından talep yağıyor” diyen Uğraş, denim sektörünün önemli bir oyuncusunun bin şube açmak için teklifte bulunduğunu açıklıyor.

Franchising yöntemi ile 2011’de 100, 5 yılda bin şubeye ulaşmayı hedeflediklerini anlatan Uğraş, “Starbucks’a karşı Türk kahvehanesi modeli yarattık. İstanbul , Ankara , İzmir, Sivas ve Erzurum’dan çok başvuru var” diyor.


30 BİN TL YATIRIM GEREKİYOR
İlk açılan Mahalle Kahvesi 160 metrekare büyüklüğe sahip. Ama yoğun ilgi nedeniyle bundan sonraki şubeler 200 metrekare ve üzeri yerlerde açılacak. Bir şube açmanın maliyeti yaklaşık 30 bin TL civarında. İlk 10 girişimciye yatırım desteği verilecek. 

İlk kahvehane 1550’li yıllarda Tahtakale’de Halepli Hakem ve Şamlı Şems tarafından açıldı. Müdavimleri bürokratlar ve aydınlardı. 

Tahminlere göre şu anda Türkiye’de 450 bine yakın kahvehane bulunuyor. Emekli ve işsizlerin vakit öldürdüğü yerler haline gelen kahvehaler, yüzde 90’a yakın iş ve personel kaybına uğradı. 

Yeni kopset de tıpkı yaklaşık 500 yıl önce olduğu gibi sosyal paylaşımı artırma üzerine kurulu.

bigPara.com

    ETİKETLER:

    Türkiye

    ,

    Ankara

    ,

    İstanbul

    ,

    İzmir

    ,

    Şems

    ,

    haber

    ,

    kitap