DiaSa: Krizden etkilenmedik, hem büyüyeceğiz, hem çok yatırım yapacağız

DiaSa: Krizden etkilenmedik, hem büyüyeceğiz, hem çok yatırım yapacağız
DiaSa: Krizden etkilenmedik, hem büyüyeceğiz, hem çok yatırım yapacağız

DiaSa Genel Müdürü Fernando Gonzalez Somoza ve Ticaret Direktörü Dr. Yonca Boyacı Eldener, 2008 yılını 683 milyon TL ciroyla kapatan DiaSa?nın, 2009 yılında da çift haneli büyüyeceğini ifade etti.

Krizde 'en uygun fiyatla, en iyi ürün' arayışının arttığını belirten DiaSa Genel Müdürü Somoza, 'Bu yıl Türkiye'ye büyük para yatırıp, 50 mağaza açacağız. Yatırım bütçemiz 20 milyon TL' dedi

İSTANBUL - İspanyol indirim marketler zinciri Dia ile Sabancı Holding’in Türkiye’deki indirim marketler zinciri DiaSa krize meydan okuyor. DiaSa Genel Müdürü Fernando Gonzalez Somoza, “Bu yıl daha önce hiç olmadığı kadar büyük parayı Türkiye’ye yatıracağız. 2009 yatırım bütçemiz 20 milyon TL” dedi. 

‘Tüketici tasarruf ediyor’
DiaSa bu yatırım bütçesiyle 50 yeni mağaza açacak ve kendisine ait eski mağazaların bazılarını da yenileyecek. Gonzalez Somoza’ya göre, Türkiye’de perakende sektörü krizin etkilerini bir Fransa, bir İspanya’daki gibi yaşıyor. Yani tüketiciler gelir düzeyleri ne olursa olsun tasarruf etmek istiyor. Bunun sonucunda ‘en uygun fiyatla, en iyi ürün’ arayışı önem kazanıyor. Somoza, bu nedenle kriz dönemlerinde indirim marketlerinin hızlı büyüme içine girdiklerini belirterek, şunları söyledi:

‘Çift haneli büyüyeceğiz’
“2008’de ciromuz yüzde 14 oranında büyümüştü. Bu yılki hedefimiz de çift haneli büyümek, yani yine yüzde 14 civarında bir büyüme hedefliyoroz. Hem ulusal markaları, hem de tüketici için iyi bir alternatif olan private labelları (market markaları) uygun fiyatlarla sattığımız için müşteri sayımız arttı. En uygun fiyatla, iyi kaliteli ürün, private labeller her ülkede olduğu gibi burada da öne çıkıyor. Toplam ciromuz içinde ‘private label’ların ağırlığı bugün yüzde 42-44 arasında değişiyor. Kriz nedeniyle son bir yılda 6-6.5 puanlık bir artış var.”

‘Etiler’de işler arttı’
Krizin ‘yalnızca yoksullar tasarruf yapar’ anlayışını yıktığını belirten Somoza, “Belki inanmayacaksınız ama şaşırtıcı bir biçimde Etiler mağazamız en az Gültepe’deki mağazamız kadar iyi satış yapıyor. Ürün yelpazesini mağazanın bulunduğu noktadaki müşteri taleplerine göre belirliyoruz” diye konuştu.
Türkiye’de indirim marketler zinciri arasında BİM’in ardından ikinci sırada yer alan DiaSa, 2008 yılını 683 milyon TL ciroyla kapattı. Halen Türkiye’de Marmara ve Ege bölgelerinde 200’ü franchise (bayi) olmak üzere toplam 630 mağazası var. Bu mağazaların 400 kadarı Marmara, 200’ü ise Ege bölgesinde. Şirket bu yıl 100’ü franchise olmak üzere toplam 150 yeni mağaza açmayı hedefliyor. Dia, dünyada franchise (bayilik) veren tek indirimli marketler zinciri. Bu politika Türkiye’de DiaSa için de geçerli.
Franchise (bayi) olarak mağaza açmak isteyenler DiaSa’ya  bir kerelik 5 bin TL franchise ücreti yatırıyor. Yapacakları mağaza yatırımı da 80 ile 100 bin TL arasında değişiyor. Franchiselar sisteme dahil olduktan sonra DiaSa’nın bilgi birikiminden, lojistik imkânlarından yararlanıyorlar. Malları DiaSa’dan uygun fiyatla temin edebiliyorlar. Ancak meyve ve sebzeyi daha uygun filyatla bulabilirlerse istedikleri yerden temin etme özgürlükleri var. (Radikal)

‘Çin pazarı Türkiye ile kıyaslanamaz bile’
Fernando Gonzalez Somoza, Türkiye’deki perakende pazarını diğer gelişmekte olan ülke pazarlarıyla şöyle karşılaştırdı: “Herkes Çin’den, Brezilya’dan bahsediyor, fakat Türkiye’nin ‘orta sınıfı’ bu ülkelere göre çok daha güçlü, dolayısıyla pazar olarak çok daha tatminkâr. Mesela Çin’de çok zengin vardır ama kalan kesim çok fakirdir, perakende açısından alışveriş yapacak potansiyeli yoktur. Türkiye ile kıyas kabul etmez. Ayrıca Türkiye’nin yasal altyapısı da perakende açısından daha tahmin edilebilir ve istikrarlı.”

‘Harcamalar değişmedi’
DiaSa’da sepet başına harcamanın 8-10 TL olduğunu belirten Fernando Gonzalez Somoza, bu rakamın geçen sene de böyle olduğunu, krizle birlikte değişmediğini kaydetti. 1500-1800 arasındaki ürün çeşidinde çok büyük artış olmadığına dikat çeken  Somoza, “Ürün çeşitliliğimiz çok büyük miktarda artmamasına rağmen iki haneli büyümüşsek kriz yılında müşteri sayımız artmış demektir. Bu yıl da müşteri sayısında artış bekliyoruz. Daha önce hipermerkete gidip çok alışveriş yapanların bir kısmı bize gelmiş, daha sık alışveriş yapar olmuşlar” dedi. Somoza, hedeflerinin BİM’i geçip liderliğe oturmak olduğunu da ifade etti.
Dia, dünyada Türkiye dahil sekiz ülke de var. Bunlar pazara giriş sırasına göre İspanya, Fransa, Portekiz, Yunanistan, Türkiye, Arjantin, Brezilya ve Çin. Dia Türkiye’de ilk mağazayı 1999 yılında İstanbul Ümraniye’de açmış. Somoza da o tarihlerde Türkiye’ye gelip pazar araştırması yapan ekipteymış. Türkiye’de kurulan DiaSa o kadar başarılı olmuş ki, Ticaret Direktörü Dr. Yonca Boyacı Eldener, “Dia 2008 yılında Çin’e girdi. Açılıştan önce Çin’den geldiler burada bizden eğitim aldılar” dedi. 

‘Değişim inanılmaz!’
2008 yılının temmuz ayında Türkiye’ye gelen Somoza, her gün iki saat Türkçe dersi alıyor. DiaSa Genel Müdürü Somoza, perakende sektörü ve İstanbul’daki değişimi ‘inanılmaz’ sözcüğüyle tanımlıyor.
İspanya’nın başkenti Madrit’te Real Madrit’in ünlü Bernabue Stadı’nın çok yakınında oturuyor ve ülkesinde bu takımın taraftarı. Türkiye’de ise, Fenerbahçe’yi tutan Somoza bu durumu “Sabancı Perakende Grup Başkanı Haluk Dinçer Fenerbahçeli, ben de  Fenerbahçeliyim!” diye özetliyor.