Doblo Amerika'ya çarpışarak girecek

Doblo Amerika'ya çarpışarak girecek
Doblo Amerika'ya çarpışarak girecek

Fiat Grubu, Yeni Doblo?nun binek versiyonunu Avrupa?da özellikle aile otomobili olarak tanıtıyor.

Fiat ve Chrysler ortaklığından sonra Bursalı Doblo da Transit Connect gibi ABD yolcusu olacak. Ancak Yeni Doblo'nun önce Amerika pazarı için yapılacak çarpışma testlerinden geçmesi gerekecek
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

TORİNO - Türkiye’den ABD’ye ihraç edilen ilk araç olan Ford Transit Connect’ten sonra Bursa’da üretilen Yeni Fiat Doblo da ABD yolcusu olacak. Dünya tanıtımı Fiat’ın genel merkezinin olduğu Torino’da yapılan Yeni Doblo şubat ayından itibaren Türkiye’de de satışa sunulacak. Yılda 120 bin adetten fazla üretilerek 50’den fazla ülkeye gönderilecek aracın ihraç pazarlarından biri de otomotivin anavatanı Amerika olacak. Fiat’ın ABD’li Chrysler’in yüzde 20’sini almasından sonra bu pazara küçük otomobilleri sunma planının bir parçası olarak Tofaş ve Fiat, Yeni Doblo’yu ABD’ye göndermek için çalışıyor. 

Testler zorlu
Fiat Binek ve Ticari Araçlar İcra Kurulu Başkanı (CEO) Lorenzo Sistino, Doblo’yu ABD pazarına sokmak için yapılan çalışmaların sürdüğünü söylüyor. Ancak Doblo’nun ABD pazarına girmesi için zorlu çarpışma testlerinden geçmesi gerekiyor. Şu an Doblo için simülasyon testleri yapılıyor. ABD’de kısa mesafede kemer kullanılmadığı için olası bir kazada yolcuların ne kadar zarar gördüğüne bakılacak. Bu testlere göre Doblo’daki bazı güvenlik özellikleri geliştirilecek.
Fikri mülkiyet hakları Minicargo projesinde olduğu gibi Tofaş’a ait olan yeni Fiat Doblo, çarpışma testlerinde geçer not aldığında Bursa’dan ABD’ye gidebilecek.

Doblo Dodge mu olacak?
Fiat Grubu’nun Chrysler’i aldıktan sonra açıkladığı strateji, küçük otomobillerin ABD pazarında satılmasını da içeriyor.
Yeni Doblo’nun dünya lansmanında gösterilen çizimlerinde de Doblo’nun önünde Dodge ve Chrysler logosu görünüyor. Hatta Doblo’nun pick-up olarak tasarlanmış bir versiyonu da bulunuyor. Henüz ihracat konusu netleşmediği için Doblo’nun Dodge ya da Chrysler olarak satılıp satılmayacağı da kesin değil. Ancak Fiat ile birlikte Chrysler Grubu’nun da CEO’su olan Sergio Marchionne, yeniden yapılanma planı dahilinde 2012’den itibaren Fiat fabrikalarından küçük boyutlu bir hafif ticari aracın ABD’de ‘Ram’ markasıyla satılacağını duyurmuştu. Marchionne’nin bu açıklaması da fotoğraflardaki logoları destekliyor. Öte yandan Yeni Doblo’nun bir süre sonra Amerika’da üretilmesi de planlar dahilinde.
Fiat, ortalama 129 gramlık karbondioksit salınımıyla Avrupa’nın en çevreci otomotiv üreticisi konumunda bulunuyor. Fiat Avrupa liderliğini düşük salınımlı dizel ve doğalgazlı araçlarına borçlu. 

4 bin avroya Fiorino!
Fiat Türkiye’de hafif ticari araç olarak kullanılan Doblo ve Fiorino’nun koltuklu versiyonlarını Avrupa’da özellikle aile otomobili olarak tanıtıyor.
Tofaş CEO’su Ali Pandır, Avrupa’da alternatif yakıtlı taşıtlara büyük teşvik verildiğini söylüyor. Yapılan teşviklerle doğalgazlı Fiorino İtalya’da 4 bin avroya satılıyor. İtalya’da 31 Aralık’a kadar Euro 1 standartlarında karbondioksit salınımı yapan ticari aracını değiştirene 6 bin 500 avro teşvik veriliyor. Fiat, bu teşvikten yararlanmak için 31 Aralık’a kadar araç siparişi verenlere araçlarını aynı fiyattan 31 Mart 2010’a kadar teslim etmeyi taahhüt ediyor.
İtalya’daki doğalgazlı araçların üçte birini Tofaş üretiyor. Bursa’daki üretimin yüzde 15’ini de CNG’li (sıkıştırılmış doğalgaz) araçlar oluşturuyor. 
Ali Pandır, bu yıl Türkiye’de 20 bin yeni, 3 bin adet de eski Doblo satılmasını bekliyor. Pandır Tofaş’ın planlarını şöyle açıklıyor: “2009’da toplam üretimimiz 240 bin olacak. Yeni yılda kapasitemizin 165 bini Fiorino, 140 bini Doblo, 30 bini ise Linea’dan oluşacak.”

‘Sizi yarın AB’ye alırım’
Fiat Binek ve Ticari Araçlar CEO’su Lorenzo Sistino, dünyada en çok Doblo satılan ülkenin İtalya olduğunu söylüyor. Türkiye de satışlarda 30-35 bin adetle İtalya’ya yakın durumda. İki ülkenin ardından Avrupa’da en çok Doblo Almanya ve Fransa’da satılıyor. Türkiye AB üyesi olmadığı için Fiat’ın satışlarında da Avrupa’ya dahil edilmiyor. Sistino, “Eğer Türkiye AB üyesi olsaydı Avrupa’daki payımız 0.5 puan artışla yüzde 8.3’ten yüzde 8.8’e çıkardı. Bana kalsa yarın sabah Türkiye’yi AB’ye alırım” diyor.

Süspansiyonu lüks otomobil gibi
Tofaş’ın Bursa’daki fabrikasında 400 milyon avroluk yatırımla üretilen Doblo 400 basın mensubunun katıldığı bir organizasyonla resmen tüm dünyaya tanıtıldı. Türkiye’de 220 bin adete yaklaşan satış başarısı gösteren ve 2000 yılından bu yana 1 milyon adete yakın toplam üretimiyle dikkat çeken Fiat Doblo’nun yeni nesli otomobil gibi oldu. Fiat Doblo 2010 yılının şubat ayında hem Cargo hem Combi karoseriyle Türkiye’de de satışa sunulacak.
Yeni Doblo eskisinden tamamen farklı bir platform üzerine oluşturuldu. Doblo’nun iç ve dış tasarımı da yenilendi.

Yedi koltuklusu var
‘Sınıfının en iyisi’ hedefiyle yollara çıkacak yeni Fiat Doblo, 2755 mm’lik aks mesafesiyle sınıfının en uzunu unvanına sahip. 790 litrelik bagaj hacmi sunan aracın ikinci koltuk sırası katlandığında yükleme alanı 3200 litreye kadar çıkıyor. Kabin içinde yedi kişiye kadar oturma alanı sunabilen yeni Fiat Doblo’da arka camlar da elektrikli olmuş.
Yeni Fiat Doblo’da, 1.4 litre 95 HP’lik benzinli motor dışında Multijet teknolojili 1.3 litre 90 HP, 1.6 litre 105 HP ve 2.0 litre 135 HP’lik turbo dizel motorlar bulunacak. Euro 4 ve Euro 5 normlarına uygun üretilen Yeni Fiat Doblo’nun motorları otomobil rölantideyken motoru da durduran Start&Stop (Çalıştır&Durdur) mekanizmasıyla da alınabilecek.
Bu teknoloji ile donatılan Doblo versiyonları şehir içinde yüzde 15’e varan yakıt tasarrufu sunabiliyor.  Doblo’nun en dikkat çekici özelliği ise bu sınıfta bir ilk olarak çift-bağlantılı tam bağımsız arka süspansiyon sistemi. Bu güne kadar sadece üst sınıf otomobillerde görülen bu sistem sayesinde araç her türlü yol yüzeyi ve yük koşulunda konfor sunuyor.