Doğuş, Dalmaçya kıyılarına demir attı

Doğuş, Dalmaçya kıyılarına demir attı
Doğuş, Dalmaçya kıyılarına demir attı

Sibernik teki projenin yöre için de büyük bir iş potansiyeli yaratcağı ifade ediliyor.

Turgutreis ve Didim'de açtığı marinalarla sektöre hızlı bir giriş yapan Doğuş Holding, rotayı Dalmaçya kıyılarına çevirdi. D-Marin, Sibenik'teki Mandalina Marina'ya 20 milyon avroluk yatırımla bölgenin ilk megayat marinasını açarak, dünya zenginlerini Hırvatistan'a çekecek
Haber: NURİYE DOĞU / Arşivi

SİBENİK - Dünyada sayıları hızla artan tekne sahiplerinden ve keşfedilmemiş kıyılardan ilham alarak geleceği marina ve yatçılık sektöründe gören Doğuş Grubu, Hırvatistan’ın ilk megayat marinası için kolları sıvadı. Bir yıldır ortağı olduğu Sibenik şehrindeki adını mandolinden alan Mandalina Marina’da 20 milyon avroluk ek yatırımla 100 metre ve üstü yatların bağlanacağı ayrı bir marina için temelleri atan Doğuş, dünya zenginlerinin yeni yeni keşfetmeye başladığı Hırvatistan kıyılarında hem söz sahibi olmak hem de bölgenin cazibesini artırmak istiyor.
Bu yıl üçüncüsü gerçekleştirilen, birbirinden lüks yatların sergilendiği Adriyatik Boat Show’un da düzenlenmekte olduğu Mandalina Marina’da Akdeniz’de dolaşan 700 bin tekneye karşılık bu bölgede bağlama kapasitesinin 500 bin olduğunu belirten Doğuş Grubu CEO’su Hüsnü Akhan, D-Marin markasıyla bölgesel oyuncu olmayı hedeflediklerini söyledi.
Türkiye ’de Turgutreis ve Didim Marina’yı açtıktan sonra potansiyeli yüksek bu bölgeye yöneldiklerini belirten Akhan, gçen yıl Hırvat NCP’nin Sibenik’teki 400 yat kapastili Mandalina Marinası’na ortak olduklarını ve 20 milyon avroluk ek yatırımla 100 metre üstü 80 megayata da önümüzdeki yıl hizmet vermeye başlayacaklarını söyledi. Doğuş Grubu olarak marina yatırım ve işletmeciliği alanında bölgesel oyuncu olmayı hedeflediklerini vurgulayan Hüsnü Akhan, “Sektörde edindiğimiz tecrübe ve birikimlerin artık sınırı aşması gerektiğine inandık. Bu inançla Türkiye’de elde ettiğimiz deneyimi marinacılık alanında dünyanın en hareketli pazarlarından biri olan Hırvatistan’a taşımaya karar verdik” dedi.
Megayat marinası yatırımının yanında Mandalina için bir de sosyal yaşam projesi planladıklarını ifade eden Akhan, marinanın arkasındaki 50 dönümlük arazi üzerine beş yıldızlı 200 odalı bir otel, 25-30 villa ve bir de AVM inşa edeceklerini söyledi. Akhan, bu yatırımın da 40 milyon avroyu bulacağını kaydetti. Marinacılıkta sadece bağlama hizmeti değil, sosyal olanaklar ve konaklama gibi hizmetlerin de çok önemli olduğuna dikkat çeken Akhan, “Bu tür sosyal projeler marinaya ve çevresine canlılık getirir” dedi.

Yeni hedef Yunanistan kıyıları
Hırvatistan’da iki marina projesi için de görüşme yaptıklarını belirten Akhan, yurtdışı yatırımlarında Yunanistan’da da büyük potansiyel gördüklerini ve yer baktıklarını söyledi. Akhan, Yunanistan’da da uygun bir yer buldukları anda yatırım yapacaklarına dikkat çekti. Hüsnü Akhan, Akdeniz havzasında giderek etkinliğini artıran ve sektörün geleceği için kuvvetli bir oyuncu haline gelen Hırvatistan’da marina dışında da tüm yatırım fırsatlarını değerlendirmeye açık olduklarını belirtti.
Bugüne kadar Turgutreis ve Didim’e 110 milyon doların üstünde yatırım yaptıklarını anlatan Akhan, halen proje aşamasındaki D-Marin Dalaman için de 100 milyon dolarlık yatırım planladıklarını ifade etti. D-Marin’le sektörde yeni bir hizmet kalitesi oluşturmayı hedeflediklerini anlatan Akhan, Dalaman’da da megayat projesi için bir çalışma yapacaklarını söyledi. Akhan, D-Marin’in Türkiye’deki yat ve marina işletmeciliği pazarından yüzde 16 pay aldığına da dikkat çekti.

Sektör 2.5 milyar dolara çıktı
İrili ufaklı 38 marinanın hizmet verdiği Türkiye’de yatçılık sektörünün toplam büyüklüğünün 2.5 milyar dolara ulaştığının altını çizen Akhan, grup olarak geleceği bu sektörde gördüklerini ifade etti. Yat turistinin kara turistine oranla 20-30 kat daha fazla harcama yaptığını kaydeden Akhan, Türkiye’de yat turizminin toplam turizm gelirlerinin içinden yüzde 11.3 pay aldığını da ifade etti. Türkiye’de hemen hemen her sektörün sorunlarından biri olan kalifiye eleman sıkıntınsın yatçılık alanında da şiddetle yaşandığını kaydeden Akhan, şunları söyledi: “Yat mürettebatı konusunda büyük eksikliklerimiz var. Türkiye’de yerli yabancı bağlayan yatlara bakıyorsunuz, hep yabancı mürettebat. Yat satışı yapan firmalar mürettebatı da birlikte veriyor. Türk çalışan bulmak zor. Yani bu alanda çalışmak isteyen gençleri sektörde büyük fırsatlar bekliyor.”

Teknede büyük boy dönemi
Doğuş Grubu CEO’su Hüsnü Akhan, dünyada marinacılığın yat inşa sektörüyle birbirini tetiklediğini belirterek, sektörde trendlerin değişmeye başladığını söyledi. Alkan, artık yelkenlilerden motor yatlara geçiş olduğunu belirterek, şu bilgileri verdi: “Kısa boylu teknelerden de büyük teknelere akım var. 2010’da 24 metreden uzun 8 bin tekne suya indirilecek. Ayrıca her yıl megayat sahipliğinde yüzde 10 artış oluyor. Son yıllarda yat sahibi zenginler bilinen destinasyonlardan uzaklaşarak, Hırvatistan gibi keşfedilmemiş yerleri tercih etmeye başladı.”

Sibenik halkına iş umudu oldu
Mandalina Yarımadası’nda yer alan Sibenik’te marinanın yanında otel, AVM gibi yatırımlara da hazırlanan Doğuş Grubu, bölge halkına da umut oldu.
Bir yandan AB kapısında bekleyen, bir yandan da krizle beraber yüzde 13.7’lere kadar çıkan işsizlik sorunuyla uğraşan halk, Doğuş’un özellikle gençlere yeni iş kapısı yaratacak yatırımlarından oldukça memnun ve devamını bekliyor. D-Marin Mandalina’nın Türk genel müdürü Artun Ertem de bu görüşü destekliyor. Ertem, “Nereye gitsek, kendimizi tanıtsak bize Doğuş’un yatırımlarını soruyorlar ve yenilerini bekliyorlar” diyor.
Yaklaşık 56 marinanın bulunduğu Hırvatistan’da bu marinaların sadece dördü yeni ve 10’u devlete ait. Doğuş, Hırvatistan’daki marinacılık sektörüne yeni hizmetler getiriyor. Örneğin bu yıl itibarıyla Mandalina Marina’da yatlar ilk kez eni ve boyuna göre kira ödeyecek. Bölgede denizciliğe ilgi hızla artarken, özellikle Macaristan, Sırbistan, İtalya gibi bölgelerden ilgi büyük ve bu nedenle son yıllarda Adriyatik kıyısında trafik bir hayli yoğun. Hızla gelişen Hırvatistan marinacılıkta İtalya’yla büyük rekabet içinde. Deniz turizmini geliştirmek isteyen Hırvat hükümeti gümrüklerde de kolaylık sağladıkça, İtalya müşterilerini kaybetme korkusu yaşamaya başladı.