Doğuş Oto, frene basmıyor daha 74 milyon dolarlık yatırım yapacak

Doğuş Oto, frene basmıyor daha 74 milyon dolarlık yatırım yapacak
Doğuş Oto, frene basmıyor daha 74 milyon dolarlık yatırım yapacak

Doğuş Otomotiv, Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar (ortada), ağır ticari araçların yaşlandığını, hükümetin teşvik sağlaması gerektiğini söyledi.

Doğuş Otomotiv Başkanı Aclan Acar, '2010'a kadar gerçekleştireceğimiz 210 milyon dolar yatırım bütçemizin 136 milyonluk kısmını tamamladık. Daha 74 milyon dolarlık yatırım yapacağız. Kriz var diye frene basmayacağız' dedi

İSTANBUL - Son üç yılda başlattığı ve önemli bölümü gerçekleştirdiği 210 milyon TL yatırımla Türkiye ithal  otomotiv pazarının önemli oyuncularından biri haline gelen Doğuş Otomotiv küresel krize rağmen yatırımlarını durdurdumuyor. 
Doğuş Otomotiv, Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar, İcra Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu ve Finanstan sorumlu Başkan Yardımcısı Dr. Berk Çağdaş’ın katılımlarıyla gerçekleştirdiği toplantıda 2008 yılı finansal sonuçlarıyla 2009 yılı hedef ve öngörülerini kamuoyuyla paylaştı.
Acar, piyasalardaki daralmanın herkesi etkilediğini  belirterek şunları söyledi: ‘Biz bu yıl ekonominin yüzde 2 oranında küçüleceğini öngörüyoruz. Ekonominin performansıyla otomotiv ve inşaat sektörlerinin korelasyonu çok yüksek. Bu iki sektördeki daralma her zaman ekonominin genelindeki daralmadan fazla oluyor.
Örneğin Meiller ile Adapazarı’nda kurduğumuz damper fabrikası Avrupa’dan tek sipariş gelmediği için üç aydır çalışmıyor. Krone ile İzmir Tire Organize Sanayli Bölgesi’nde başlayan treyler üretim tesisi yatırımımız var.
Şu anda içinde bulunduğumuz finansal kriz nedeniyle kısa vadeli iş planlarımızı revize ettik. Hedefimiz bu ekonomik krizi ‘minimum hasarla’ tüm şirket ve iştiraklerimizle atlatmaktır.
Ancak bu revizyonlar uzun vadeli stratejilerimizi değiştirmeyeceği gibi geleceğe dönük yatırım projelerimizi adım adım hayata geçirmeye devam edeceğiz.
Geride bıraktığımız 2008 yılı ve içinde bulunduğumuz 2009 bu hedeflerimize hizmet edecek. Şirketimiz’in geleceğine yön verdiğimiz bir dönem olacaktır” dedi. 

‘Ortadoğu’da fırsat var’

Acar hem damper, hem de treyler üretim tesisleriyle ilgili umutlu konuştu. Türkiye’nin son dönemde Ortadoğu’da çok proaktif olduğuna dikkat çeken Aclan Acar, “Bu bölgede istikrar yavaş yavaş da olsa geliyor. Bölgenin iki önemli ülkesi Suriye ve Irak ile artacağını tahmin ettiğimiz ticaretin Türkiye’ye büyük katkı yapacağını ve  taşımacılığın bizim yatırımlarımız için büyük fırsat olacağını düşünüyoruz. Bu iki ülkede çok iyi iş yapacağız ve fırsatlardar yararlanacağız., Yatırımlarımızı bu nedenle sürdürüyoruz. Yoksa ilk etapta Kreno ile treyler yatırımından vazgeçerdik. Daha ortada bir şey yok, fabrika bile yok” dedi.
Aclan Acar sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu anlayışla geleceğe dönük hedeflerle başlattığımız Krone Treyler Fabrikası, Meiller Damper Fabrikası, TÜVTURK araç muayene istasyonları, İsviçre Porsche Lozan yetkili satış ve servis merkezi ile satış ve servis ağına yönelik yatırımlarımızın yüzde 50’den fazla kısmı bitti. 2010 yılına kadar gerçekleştireceğimiz 210 milyon dolar yatırım bütçemizin 136 milyon dolarlık kısmını tamamladık. Daha 74 milyon dolarlık yatırım yapacağız. Bunun 40 milyon dolarlık bölümü bu yıl, kalanı 2010’de yapılacak. Kriz var diye yatırımda frene basmayacağız” diye konuştu.

Ağır vasıtaya teşvik şart

Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar krizin etkilerinin 1-1.5 sene daha devam edeceğini ve bir büyümenin 2010 yılının sonlarına doğru başlayabileceğini düşünüyor. Artan işsizliğin ve tüketimdeki daralmanın belli bir süre sonra biteceğini düşünen Acar göre önemli olan bu dönemi yüksek bir sosyal maliyet ödemeden atlatmak. Avrupa’da hemen hemen her ülkenin kendi mali gücü ölçüsünde tedbirler aldığını söyleyen Acar, “Bizdeki ÖTV indirimi de özellikle 1600 cc’nin altındaki araçlarda olumlu bir etki yaptı. Ancak ağır ticari vasıtalarda ciddi bir teşvik şart. Bunların büyük çoğunluğu da 20 yaşın üzerinde. Hem çevreyi kirletiyorlar, hem yolları tahrip ediyorlar. Üstelik bu segment de yüzde 23 ile en çok daralarn segment. Bu gelişme ülkede ticaretin de ne kadar daraldığını gösteriyor” dedi.

110 milyon TL zarar etti

Aclan Acar otomotivcilerin hükümete sekiz maddelik bir öneri listesi sunduklarını belirtiyor. Bu listede ilk sıralarda eski araçların yenilenmesi için destek ve ÖTV’nin kalıcı olarak indirilmesi yer alıyor. 30 yaşın üzerindeki araçları trafik dışına çıkarmak için uygulanan teşviğin anlamı olmadığını söyleyen Acar, “Bu araçlar zaten antikaydı ve uygulamanın sektöre bir faydası olmadı” dedi.
Bünyesinde Volkswagen grubuna ait bütün markaları bulunduran Doğuş Oto, 2008’i 110 milyon TL zararla kapattı. Şirket 2007 yılında 64 milyon TL net kâr etmişti. Küresel kriz satışan araç sayısını da olumsuz etkiledi. 2007 yılında 70 bin 809 araç satan Doğuş Otomotiv’de geçen yıl  bu sayı yüzde 23’lük düşüşle 54 bin 605 oldu. Pazar payı da küçük bir gerilemeyle yüzde 11.4’den yüzde 10.6’ya düştü. (Radikal)

‘Döviz artmazsa fiyatı artırmayız’
Doğuş Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu otomotiv zamlarıyla ilgili haksız eleştiriler yapıldığını belirterek şunları söyledi:
“Stoklar konusunda bazı yanlış anlamalar buna sebep oluyor. Bir de bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olma huyumuz var. 2008 Kasım ayında Türkiye’de otomotiv sektörünün 150 bin stoğu vardı. Aralık 2008’de bu rakam satışlar nedeniyle 120 bine düştü. Bunun 70 bini binek, 50 bini ise ticari araçtı. Mart 2009’a geldiğimizde ise stok 90-95 bin civarındaydı. Bunun 40 bine yakını da 1600 cc altı araçlardı. ÖTV indiriminin ardından bu araçlar satıldı. Yani satılan araçlar ÖTV indiriminin bir anlam ifade ettiği 1600 cc motorlu araçlardı. Yoksa stoklar bitmedi, araç var ve otomotivciler fırsatçılık yapacak zammı bindirecek diye bir şey yok. Zam yapacağız diyen firmalar eleştiriliyor. O dönemden yani Kasım 2008’den bu yana kur yüzde 35 arttı. Zamlar ise yüzde 10-15’i geçmiyor. Bunlar da ÖTV indiriminden önce oldu. Bu zamlar satılan araçın yerine konma maliyetini bile karşılamıyor. Önümüzdeki dönemde kur artmazsa zam da olmaz. Kurda da artış yönününde bir baskı görmüyoruz. Hem  bir de IMF anlaşmasıyla ilgili daha somut bilgiler ortaya çıkarsa zam olmaz” diye konuştu.
Bilaloğlu ÖTV indiriminin ardından canlanan satışların ‘şimdilik’ yavaşladığını belirterek, “Hem fabrikalardan, hem de yurtdışından 1600 cc’lik araçlar gelecek. Martın sonuna kadar bu araçlarda stok bittiği için şimdilik işler de bir yavaşlama var. Ama mayısın 15’inden sonra ÖTV  indiriminin sona yaklayması nedeniyle aman kaçırmayalım diyenler alımı gelecek” dedi
Bilaloğlu; “Krone ile kurmakta olduğumuz treyler fabrikası, Porsche Lozan yetkili satış ve servis merkezimizin yatırımları devam ediyor. Fiyatlara yansıtmadığımız kur giderlerimizin yanı sıra, yine kur farkıyla ilişkili olarak, yeni bir yatırım alanı olan TÜVTURK, filo kiralama şirketimiz LeasePlan Türkiye ile diğer iştiraklerimizden gelen bir zarar söz konusu oldu. Bu da gelir tablomuza 110 milyon YTL zarar yazmamıza neden oldu. Ancak nakit akışı yüksek bir şirket olarak bu zararı kaydi bir zarar şeklinde kabul ediyoruz. Zaten faaliyet kârlılığımızı koruduk” diye konuştu.