Doğu'ya 'hazır' yediriyor

Yıllarca dış pazara üretim yapan iç pazara da 1996'da girmesine rağmen 2003 yılına kadar istediği performansı yakalayamayan Penguen, son iki yıldaki atağı sayesinde reçelde pazar liderliğine ulaşırken konservede ise pazar payını ikiye katladı.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Yıllarca dış pazara üretim yapan iç pazara da 1996'da girmesine rağmen 2003 yılına kadar istediği performansı yakalayamayan Penguen, son iki yıldaki atağı sayesinde reçelde pazar liderliğine ulaşırken konservede ise pazar payını ikiye katladı. Gıda sektörü stabilitesini korurken pazardan konservede 4, reçelde ise 6 puan almayı başaran Penguen asıl atağı ise bugüne kadar konserve ve hazır ürünlerin fazla satılmadığı Doğu ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde gösterdi. Diyarbakır, Erzurum, Elazığ, Erzincan gibi şehirlerde konserve, reçel gibi ürünlerde yüksek satış rakamlarına ulaştıklarını söyleyen Penguen Gıda Yürütme Kurulu Üyesi Haluk Kayaaslan, "Doğu'da tonaj bazında yüzde 40 oranında büyüme yaşadık. Cizre'de reçel, Elazığ'da bezelye satışlarında şaşırtıcı derecede artış var" diye konuştu.
Patlama 2006'da
Bu durumu Türkiye'de tüketim ihtiyaçlarının değişmesine ve konserve ürünlerindeki çeşit ile fiyatların makul seviyelere gelmesine bağlayan Kayaaslan, "Biz tüketicinin istediği lezzete, damak tadına uygun ürün ürettiğimiz için daha başarılı olduk. İhracatta nasıl Almanlara tatlı, İsveçlilere ekşi turşu yapıyorsak, acı seven Doğu bölgelerine de özel üretim yapıyoruz" dedi.
2004 yılında stratejisini değiştiren, yeni ürün, yeni ekip ve yatırımla yola çıkan Penguen Gıda, bunun da meyvelerini aldı. Reçelde pazar payını iki yılda yüzde 6.5-7'den 12'ye, konservede yüzde 10'a çıkaran şirket asıl patlamayı ise 2006 yılında yapmayı planlıyor. Hedeflerini 2006 yılında reçel ve konservede pazar lideri olmak' şeklinde açıklayan Haluk Kayaaslan, "Konservede başrol oyuncusu olmak istiyoruz" açıklamasını yaptı.
Uzun zamandır ihracat alanında edinilen birikimlerin bundan sonra iç pazara da yansıtılacağını vurgulayan Kayalıoğlu, yeni planları arasında 3'üncü nesil adı verilen hazır gıda yatırımlarının olduğunu da ifade etti.
Bu alanda büyük bir potansiyel olduğunu anlatan Haluk Kayaaslan şöyle devam etti:
"Büyükşehirlerde kadınların da iş hayatına daha fazla katılması nedeniyle mutfakta geçirebilecekleri zaman iyice azaldı. Bu yüzden özellikle kadın tüketiciler, hazır gıdalara yöneliyor ve bu alandaki trend giderek yükseliyor. Biz de buradaki ürünlerimizi artıracağız. Her yıl portföyümüze 5-10 yeni ürün katmak istiyoruz. Tüketim alışkanlıklarının değişmesi nedeniyle tüketicinin marka tercihleri de değişti. Penguen Gıda, yaptığımız araştırmalara göre genç ve Avrupai bir marka olarak algılanıyor. O yüzden yeni neslin tüketim tercihlerinde önemli bir pay ediniyoruz."
Avrupa'da biber gözde
Bu yılı 30 milyon YTL ciroyla kapatmayı planlayan ve 2006'da 40-45 milyon YTL ciro hedefleyen Penguen, ihracattaki gelişimini de sürdürüyor. 30'a yakın ülkeye yılda 65 milyon avroluk ihracat yapan şirket, Avrupa'da kendi markasının yanı sıra private label adı verilen marketlere özel hazırlanan ürünleriyle de tanınıyor. Avrupa'da 5 bine yakın mağazası olan Little'a mal satan Penguen'in ihracattaki başarısını ülkelere özel tadtların üretilmesine bağlayan Haluk Kayaaslan şunları söyledi:
"Kornişon turşu üretiminde Avrupa'da ilk üç arasındayız. Konserve ürünlerimizi ihracat yaptığımız ülkelerin damak zevkine uygun üretiyoruz. Almanlar tatlı, İskandinav ülkeleri ekşi seviyor. Son dönemde piyasaya sunduğumuz kırmızı kapri biber Avrupa'da gözde oldu. Yurtdışında milyonlarca şişe satıldı. Aynı ilgi Türkiye'ye de kaydı."