'Dünya markası olduk'

Eczacıbaşı Topluluğu şirketlerinden VitrA, 21'inci yüzyılın tasarım dehaları arasında gösterilen Ross Lovegrove'un 'İstanbul' adıyla tasarladığı 100'ü aşkın üründen oluşan yeni koleksiyonunun dünya tanıtımını İngiltere'nin başkenti Londra'da gerçekleştirdi.

LONDRA - Eczacıbaşı Topluluğu şirketlerinden VitrA, 21'inci yüzyılın tasarım dehaları arasında gösterilen Ross Lovegrove'un 'İstanbul' adıyla tasarladığı 100'ü aşkın üründen oluşan yeni koleksiyonunun dünya tanıtımını İngiltere'nin başkenti Londra'da gerçekleştirdi. Koleksiyonun tanıtım toplantısında konuşan Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, "Artık bir dünya markası olan VitrA, Ross Lovegrove'ın tasarladığı yeni ürünlerle sınıf atlamış oldu. Lovegrove'un 'İstanbul' ismiyle VitrA için yaptığı tasarımların, yakında dünyanın önde gelen müzelerinde teşhir edilecek sanat eserleri niteliğinde olduğuna inanıyorum. Lovegrove'un tasarımları VitrA için büyük katma değer olacak" diye konuştu.
İlk kez bir Türk şirketiyle çalışmanın yanı sıra, ilk kez banyo
ürünleri üzerinde çalıştığını ifade eden Ross Lovegrove, VitrA ile yaptığı işbirliğinden heyecan duyduğunu belirterek, şunları söyledi: "Bir tasarımcı olarak bu proje benim için çok büyük önem taşıyor. Seramik banyo takımlarından karo ve küvetlere, armatürden banyo mobilyalarına tüm bir ürün gamını tek çatı altında toplayacak güce sahip bir endüsri lideri ile çalışmak, nadir rastlanabilecek mükemmel bir fırsat."
Lovegrove, İstanbul'u ilk ziyaretinde kenti farklı kültürlerin birleştiği bir açık hava müzesi olarak gördüğünü söyledi. Ross Lovegrove, yeni koleksiyonu tasarlarken, İstanbul'daki etnik mimariden hat sanatına kadar her şeyi tasarımcı gözüyle inceledi. VitrA için tasarım yaparken de İstanbul'da gördüklerini, banyo kültürüyle birleştirdi. Lovegrove, bu nedenle yeni koleksiyonun adını 'İstanbul' olarak belirledi. Lovegrove'un tasarımı, "Türk banyo kültürünün teknoljik ve modern yorumu" olarak tanımlandı.
VitrA'nın operasyonlarının beş kıtada 50'den fazla ülkeye yayıldığını aktaran Bülent Eczacıbaşı, "VitrA, seramik sağlık gereci alanında dünyanın en büyük üretim tesisine sahip ve ürün gamı banyo ile ilgili tüm ürünleri kapsayan bir kuruluş haline geldi. Şimdi, VitrA'nın yepyeni bir tasarım konseptiyle dünya pazarlarındaki varlığını daha ileri aşamaya ulaştırmayı kararlaştırdık. Ross Lovegrove ile bu amaçla bir yıl önce çalışmaya başladık. Lovegrove bir yılda 'İstanbul' koleksiyonunu yarattı, VitrA da üretti. Lovegrove'un yarattığı koleksiyon zaten global marka olan VitrA'ya sınıf atlatacak. Lovegrove'un tasarımları fiyatta da farklılık yaratacak. Lovegrove'un ürünleri, diğerlerinden daha pahalı olacak" dedi.
Tasarıma 5 milyon dolar
Eczacıbaşı Holding İcra Kurulu Başkanı (CEO) Erdal Karamercan da, "Ross Lovegrove'a tasarladığı koleksiyon için ne kadar ödeme yaptınız?" sorusuna şöyle yanıt verdi: "VitrA, tasarım için her yıl 5 milyon dolar civarında bir harcama yapıyor. Ross Lovegrove'a ödediğimiz parayı da bu kapsamda değerlendirmek gerekir. Ayrıca, Lovegrove ile sadece bu koleksiyon için anlaşmadık, kendisiyle daha uzun soluklu çalışma yapmayı da düşünüyoruz."
Bülent Eczacıbaşı da, bir başka soru üzerine VitrA'nın cirosunun 600 milyon dolar, ihracatının da 360 milyon dolar düzeyinde olduğunu ifade etti. VitrA Pazarlama ve Satış Müdürü Berna Erbilek, fason üretimlerinin söz konusu olmadığını, ihracatın tümünü VitrA markasıyla gerçekleştirdiklerini belirtti. Erbilek, 'İstanbul' koleksiyonunun Türkiye'deki tanıtımını ise gelecek yılın mart ayında yapacaklarını aktardı. Erbilek, VitrA'nın 500 bin adet seramik sağlık gereci ve 2 milyon metrekare seramik kaplama kapasiteli Rusya yatırımını 2007 yılı başında devreye sokacaklarını açıkladı.
'Geleceğimiz parlak'
Bülent Eczacıbaşı, VitrA'nın dünyadaki rakiplerinin Kohler, Roca ve Toto gibi gruplar olduğunu, bunlardan bazılarının satın almalarla büyüdüğünü, VitrA'nın ise bunlar arasında 'bağımsızlığını' koruyan tek kuruluş özelliği taşıdığını belirtti. Eczacıbaşı, "Ortaklıklar söz konusu olabilir mi?" sorusunu şöyle yanıtladı: "Bağımsız kalacağımızı düşünüyoruz. VitrA'nın geleceği çok parlak. Gelişmiş teknolojimiz, yetişmiş insan gücümüz ve kapasitemiz var. Rakiplerimize karşı avantajlarımız var. Dünyada ayrıcalıklı bir yere sahibiz. Büyüme hızında VitrA'yı yakalayabilen de yok."
Ross Lovegrove kimdir?
Ross Lovegrove, Manchester Politeknik Üniversitesi'nde endüstriyel tasarım öğrenimi gördü ve Londra Royal College of Art'ta yüksek lisans derecesi aldı. 1980'lerin başında Frog Design adlı Alman tasarım firması ile çalışmaya başlayan Lovegrove, Apple, Sony ve Knoll International için gerçekleştirilen projelerde yer aldı. Fransa'da en iyi beş tasarımcıdan biri seçilerek 'Atelier de Nisem'i kurmak üzere Paris'e davet edilen Lovegrove, aralarında Philippe Starck ve Jean Nouvel'in de bulunduğu beş tasarımcıyla birlikte dekorasyon objelerinden bisküvilere kadar pek çok ürün tasarladı. 1986'da kendi atölyesini kurdu, Louis Vuitton, Hermes ve Dupont gibi firmalarla çalıştı. 2001'de Almanya'da 'yılın tasarımcısı' seçilen Lovegrove'un işbirliği yaptığı kuruluşlar arasında Airbus, Japon Havayolları, Peugeot, Mazda, Apple, Tag Heuer gibi dünya çapında isim yapmış kuruluşlar yer alıyor. Lovegrove, 'Doğaüstü: Ross Lovegrove'un Çalışmaları' adlı bir de kitap yayımladı.