Dünya tatları pakete girdi

Çalışan kadın sayısının artması ve genç nüfusun yeni tat arayışları gıda sektörünü harekete geçirdi. Konserve ve soslarda bezelye, turşu, salça gibi geleneksel ürünlerin yerini artık közlenmiş biber salatası pincur...
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Çalışan kadın sayısının artması ve genç nüfusun yeni tat arayışları gıda sektörünü harekete geçirdi. Konserve ve soslarda bezelye, turşu, salça gibi geleneksel ürünlerin yerini artık közlenmiş biber salatası pincur, biber ezmesi, menemen harcı, makarna sosu gibi yeni tatlar alıyor. Ayrıca sadece pudingle sınırlı kalan tatlı portföylerinde kazandibi, aşure, keşkül gibi tatlar da katıldı. 40 milyar dolarlık gıda sektöründe pazara giren yeni ürünlerin katkısı yüzde 5'lerde ancak bu oranın beş yılda yüzde 15'e çıkması bekleniyor.
Türkiye ve Avrupa'yı ilk közlenmiş kapya biber konservesiyle tanıştıran Penguen Gıda, bu yıl Balkan mutfaklarına özgü üç tadı konserveye uyarlarken Tukaş puding konusunda yatırımlarını artırdı ve pazara beyaz damla çikolatalı, meyve aromalı puding gibi ürünleri sunarak pazarda farklı bir yer edindi. Geçen yıl 30 yeni ürün çeşidiyle tüketici karşısına çıkan Tamek, haşlanmış gıda, yemek harcı, menemen harcı gibi pratik ürünleri piyasaya sundu.
Türkiye'nin genç nüfusa ve küçülen bir aile yapısına sahip olduğunu söyleyen Tamek Gıda ve Konsantre Sanayi Gıda Grubu Pazarlama Müdürü Fikret Yıldırıcı, "Çalışan anne-baba tüketici tipini değiştirdi ve geleneksel ürünlerin yaşama şansını azalttı. Genç anne-babalara sektörün kendini kabul ettirmesinin yolu geleneksel ürün portföyü dışında pratik alternatifler geliştirmek" dedi.
Özellikle çalışan kadınların kısa zamanda yemeğe dönüşen ürünler istediğini belirten Yıldırıcı, "Haşlanmış nohut, fasulye, barbunya gibi 10 dakikada yemeye hazır hale gelen ürünlerimiz büyük ilgi görüyor. Yemek harcı, menemen harcı gibi ürünler de kadınların saatlerini mutfakta geçirmesini önlüyor" diye konuştu. Tamek olarak 2004'te 30 yeni ürünü piyasaya sunduklarını ve büyük bölümünün sos çeşitlerinden oluştuğunu vurgulayan Yıldırıcı, "Likopenin sağlık üzerindeki etkilerinin tüketici tarafından da öğrenilmesi domates kökenli ürünlere ilgiyi artırdı. Biz de bu ürünü değişik tatlar katarak geleneksel bir ürünü modern hale getirmeyi hedefledik açıklamasını yaptı. Yıldırıcı, özellikle soğanlı-sarımsaklı domates püresi ve bibercikin çok talep gören ürünleri olduğunu ifade etti.
Ar-Ge birimi devrede
Yeni ürünleri pazara sunarken tüketici talebini göz önünde bulunduran Penguen Gıda, kurduğu Ar-Ge birimiyle ülkelere özgü yemekleri araştırıyor ve o ülkelerin mutfaklarına özgü yemeklere uyum sağlayabilecek ürün çeşitleri üretiyor. Bu strateji doğrultusunda geçen yıl içinde Balkan mutfağına özgü közlenmiş patlıcan salatası buğday ve etten yapılan herse, közlenmiş biber salatası pincur ve közlenmiş patlıcan ve biber ezmesi ajvarı satışa sunan Penguen Gıda, beklediğinden bile fazla ilgi görmüş. Sadece bu ürünlerde 500 milyon adetlik satış rakamına ulaştıklarını belirten Penguen Gıda İcra Kurulu üyesi Haluk Kayaaslan, "Türkler artık kolay yapılan yemekleri istiyor. Sofralarda hem meze hem de ana ürün olarak yenebilecek ürünlere doğru yöneliyorlar" açıklamasını yaptı. Penguen'in sadece iç pazardaki cirosu 23.5 milyon yeni lira.
Yeni trend yöresel lezzet
Sofraya hareketlilik getiren hemen açılıp, tüketilebilen ürünlere yönelik tüketicilerin artan ilgisi nedeniyle gıdada yeni ve farklı ürünlerin pazara sunulmasının tetiklendiğini söyleyen Tukaş Gıda Pazarlama Müdürü Özlem Avşar, "Öte yandan yemekte yeni trendlerin başında dünyanın değişik yörelerinden gelen tatların tüketiminin geldiği görülüyor. Çiğ balık suşi, tapas, antipasti, değişik salata ve dipler ile soslar yaygınlaşıyor. Bu eğilim de yöresel lezzetleri tüketiciye sunan ürünlerin geliştirilmesini hızlandırıyor" dedi. Dünyada kırmızı etle ilgili yaşanan sorunların, vejetaryen tipi gıda tüketimini artırdığını vurgulayan Avşar, "Özellikle bu yılın ilk çeyreğinde sebze yemeklerine olan ilginin artması bekleniyor. Bu durum da sebze konservelerine talebi artıracak ve pazarı büyütecek" diye konuştu. Pazarda ilk üç arasında yer alan Tukaş'ın bu alanın yanı sıra 'beyaz damla çikolatalı meyve aromalı pudingler', 'katkısız ketçap ve katkısız mayonez' ürünleriyle tüketiciye farklı tatlar sunduğunu hatırlatan Avşar, üç yılda 95 ürün çıkardıklarını ifade etti.