'Dünyada keşfedilmemiş pazar kalmadı, firmalara artık cennet vaat edemiyoruz'

'Dünyada keşfedilmemiş pazar kalmadı, firmalara artık cennet vaat edemiyoruz'
'Dünyada keşfedilmemiş pazar kalmadı, firmalara artık cennet vaat edemiyoruz'

Korhan Yazgan, ?Devletin kontrol edemediği fuarlara (bireysel katılım yapılan organizasyonlar) artık bütçe ayırmaması gerekiyor? dedi.

'KOBİ'lerin fuarlara katılacak maddi gücü çok azaldı' diyen Türkel Fuarcılık Başkanı Korhan Yazgan, 'Dünyada artık keşfedilmemiş pazar kalmadı. Dolayısıyla firmalara cennet vaat edemiyoruz. Bu dönemde ithalat potansiyeli yıllık 10 milyar doların üzerinde olan, ülkeleri tespit ettik. G. Afrika ve Kenya gibi' dedi

İSTANBUL - Ekonomik kriz özellikle KOBİ’ler için çok önemli olan fuar katılımlarını da etkiledi. Tüm fuar organizasyonları krizden nasibini aldı. ‘Kriz sonrası KOBİ’lerin fuarlara katılacak maddi gücü çok azaldı’ diyen Türkel Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Korhan Yazgan, “Fuarcılık sektöründe metrekare anlamında iki yılda yüzde 40 civarında düşüş oldu. Düşüş belirtileri 2007 ortasında başladı. Zaman içinde hızlandı. Sanayicimiz çoğu sektörde rekabet gücünü kaybetmiş durumda. Bizim ihracatımızın düştüğü ülkelerin ithalatlarındaki daralma bu derece değil. Demek ki başka ülkelere yöneldiler. KOBİ’lerin fuara katılabilecek mali gücünü bir tarafa bırakın pekçok firma ulaşım, konaklama maliyetlerini karşılayamayacak durum da” dedi.

‘Bu ülkelerden pay alalım’
“Dünyada artık keşfedilmemiş pazar kalmadı” diyen Yazgan şunları söyledi: “Dolayısıyla firmalara cennet vaat edemiyoruz. Bu dönemde ithalat potansiyeli yıllık 10 milyar doların üzerinde olan, belli bir nüfus yoğunluğu bulunan ve ithalatlarında yüzde 1’in altında pay aldığımız ülkeleri tespit ettik. Güney Afrika Cumhuriyeti, bölgenin en fazla ithalat yapan ülkesi. 80 milyar doların üzerinde ithalatı var. Türkiye’nin bunun içindeki payı yüzde 1’in altında. Bu payı artırabiliriz diye düşündük. Son yıllarda bunu yapmaya çalışıyoruz. Bir diğer önem verdiğimiz ülke de Kenya. Nairobi’yi kara Afrikası’nın başkenti gibi düşünebilirsiniz. BM’nin Afrika merkezi de Kenya’da. Bu ülkeden çevre ülkelere de rahatlıkla ulaşabilmek mümkün. İthalatlarında belli bir doyuma ulaştığımız, yeni ithalatlarında yüzde 7-8 ve üzerinde pay aldığımız ülkeler var. Bu ülkelerde  payı artırmak çok mümkün değil.” 

‘Sektör nasıl daraldı’
Korhan Yazgan yurtdışı fuarcılık sektöründeki daralmayı da şöyle anlattı: “Değerli TL, rekabet ettiğimiz ülkelere göre pahalı enerji ve işgücü maliyetleri sanayicinin, ihratcatçının karsız veya zararına, sırf işletmesini döndürebilmek için bu süreçte çalışmasına (likidite azalması) yol açtı. Dolayısıyla potansiyel fuar katılımcı firma sayıları ciddi oranda azaldı. Avrupa pazarlarında her sene yaşanan ciddi daralmalar, fuarların odak olarak kuzey komşularımıza, doğuya ve körfeze hızlı kayışını doğurdu.
Güçlü yabancı firmaların en önemli pazarlarımıza çok hızlı girişi karşısında firmalarımız rekabette ciddi zorluklar yaşamışlardır.
Fuar teşviklerinin yine uzun zamandır söylediğimiz gibi teşvik edici özelliğinin kalmamış olması, ayrıca yıl içinde alınan ve fuar katılımlarını iyice zorlaştıran bazı tedbirler maalesef bu tabloyu ortaya çıkarmıştır. Kriz tüm dünyayı etkisi altına almıştır. Ve asıl sıkıntılı olan şey krize küçük ve orta ölçekli firmaların çok ciddi finans sıkıntılarıyla yakalanmış olmalarıdır. En kısa süre de, ciddi tedbirler almak gerekiyor.
Yurtiçinde de daralmanın yoğunluğu, ihraç ürünlerimiz için pazar teşkil eden ülkelerde tanıtımın; dolayısıyla yurtdışı fuarların önemini daha da artırıyor.
Buradaki önerimiz, teşviğin işler ve azami üç ayda katılımcılara ödenir hale getirilmesi. Bu en azından değişik sektörlerdeki üretici firm alarımızın pazar paylarını koruyabilmeleri, üretimlerine devam edebilip, Türkiye’deki ciddi istihdam probleminin daha da artmaması için gereklidir.
Hiçbir şekilde kontrol edilemeyen bireysel katılım fuarları, dünyada denetlenebilirliği kabul edilmiş UFI belgeli fuarlarla, milli katılım fuarları da 250-275 sayısıyla sınırlandırılmalıdır. Devletin kontrol edemediği fuarlara (bireysel katılım yapılan organizasyonlar) artık bütçe ayırmaması gerekiyor. Bir başka husus da, işini iyi yapan, uzun süredir sektörde faaliyet gösteren fuar organizatörlerinin devamlılığının sağlanabilmesidir.” 

‘Her yıl iki-üç yeni pazar ekliyoruz’
‘Her yıl fuar takvimimize iki-üç yeni pazar ve sektör ilave ediyoruz’ bilgisi veren Yazgan, şunları söyledi: “2009 yılında Kuveyt’te Machinex Türk Makine ve Makine Ekipmanları Fuarı, Kenya’d a Türk Ticaret ve inşaat malzemeleri fuarları, Güney Afrika’da Moda Fuarı yaptık. 2010 yılında ise Şili’de Türk Ticaret Fuarı ve Tanzanya’da Gıda Makineleri Fuar projeleri planlarımız dahilindedir. Ayrıca Kahire’de Tekstil Makine ve Yan Sanayi sektöründe milli katılım düzenlemek üzere Dış Ticaret Müsteşarlığı’nca görevlendirildik. Bugüne kadar düzenlediğimiz organizasyonlarla ihracatçıların dış pazar paylarını arttırmasında katkıda bulunan firmamız, bu yıl Cidde’de inşaat ve gıda sektörlerinde de milli katılım fuar ları düzenleyecektir. Ayrıca, Kazakistan’da HOMEDECO Ev Tekstili, Rusya Federasyonu, Kazakistan ve Ukrayna’da LESHOW Deri ve Kürk Fuarı gibi bölgesel marka haline gelmiş, sektörel fuarlara sahip olmamız stratejik önem taşıyor.”

232 dış fuar düzenledi
Faaliyetleri hakkında bilgi veren Türkel Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Korhan Yazgan, şunları söyledi: “Türkel Fuarcılık A.Ş. 18 yıldır yurtdışı fuarcılık sektöründe hem kendine ait marka fuarlarını gerçekleştirerek, hem de uluslararası sektörel fuarlara milli katılımlar düzenlemek suretiyle hizmet veriyor.
Bugüne kadar DTM’nin (Dış Ticaret Müsteşarlığı) izni ve desteğiyle yaptığ 232 yurtdışı fuarında 12 binden fazla firmamıza hizmet verdi.

Leshow’da 13 yıl
13 yıldır aralıksız organize ettiğimiz ‘Leshow’ Uluslararası Deri ve Kürk Fuarı UFİ belgeli tek Türk yurtdışı fuar organizasyonudur. Türkel, 30’u aşkın ülkede fuar organize etti. 2009’u 21 yurtdışı fuar organizasyonu gerçekleştirerek kapattı.”
(Radikal)