DYH'nın gözü kulağı Almanya'da

Doğan Yayın Holding (DYH), Almanya'nın en büyük televizyon şirketi ProSiebenSat'ın yüzde 50.5 hissesinin satılacağı ihaleye girecek. DYH, bünyesinde Sat1 ve Pro7 gibi kanalların da bulunduğu şirketi almak için dünya devleriyle yarışacak.

Kararını borsaya da bildiren DYH, uzmanlar tarafından ihalenin favorileri arasında gösteriliyor. Mısır asıllı Haim Saban'a ait hisselerin değerinin 2.5 milyar avro olacağı tahmin ediliyor.

İSTANBUL - Doğan Yayın Holding A.Ş. (DYH) Almanya'nın üç büyük özel televizyon kanalından ikisinin ve diğer üç televizyon kanalıyla birlikte toplam beş kanalın sahibi ProSiebenSat.1 Media AG'nin yüzde 50.5'inin satışı için açılan blok satış ihalesine katılma kararı aldı.
DYH'dan İMKB'ye yapılan açıklamada, sözü edilen şirketin çoğunluk ve yönetim hakkına haiz, sermayesinin yüzde 50.5'ini temsil eden ve German Media Partners'a (GMP) ait hisselerin tamamının blok satışıyla ilgili 'açılan ihaleye katılma ve veri odasında inceleme çalışmaları yapma' kararı alındığı açıklandı.
DYH ile GMP arasında gizlilik sözleşmesi imzalandığı aktarılan açıklamada, ihale sürecinin yatırım bankaları JP Morgan ve Morgan Stanley tarafından yönetildiği duyuruldu. Ayrıca, hisse satışı için açılan ihalenin, medya alanında önemli bir tecrübe ve bilgi birikimiyle birlikte, küresel bir oyuncu olma stratejisine ve hedefine sahip olan DYH'nin dikkatini ve ilgisini çektiği aktarıldı.
Mısırlı Saban'a ait
Açıklamada inceleme ve ihale sürecinin başarıyla sonuçlanması durumunda, söz konusu işlemin, uluslararası satın almalarda sıkça ve başarıyla kullanılan 'leveraged buy-out' yöntemiyle yapılmasının planlandığı belirtildi.
Doğan TV'nin yüzde 25 hissesini Alman Axel Springer Grubu'na satan DYH, Almanya'nın en büyük televizyon grubu ProSiebenSat.1'in çoğunluk hissesini satın almak için dünya devleriyle yarışıyor. Axel Springer'e yapılan satıştan sonra hedefini 'bölgesel medya şirketi olmak' şeklinde tanımlayan DYH, ProSiebenSat.1'i satın alma yarışının favorileri arasında gösteriliyor. ProSiebenSat.1'in çoğunluk hissesi ABD'de yaşayan Mısır asıllı işadamı Haim Saban'a ait. Saban, şirketi iflas eden Alman medya devi Kirch'ten 2003'te satın almıştı. Saban, o dönemde hisse başına 7.5 avro ödeyerek şirketin yüzde 50.5 hissesine sahip olmuştu. Saban 2.8 milyar dolarlık servetiyle Forbes'ın en zenginler listesinde 78. sırada bulunuyor.
Kimler ihaleye girecek?
Alman yayıncılık devi Axel Springer de ProSiebenSat.1'in yüzde 12 hissesine sahip. Daha önce ProSiebenSat.1'in yüzde 50.5'inin Springer'e satışı, tekel oluşturur gerekçesiyle engellenmişti. Çünkü Almanya'da bu yıl yeniden düzenlenen antitröst yasası Springer'in Sat1'de hâkim hissedar olmasının önünü kapatıyor. ProSiebenSat.1'in Alman borsasında işlem gören yüzde 37.5'lik bölümü ise oy hakkı bulunmayan hisselerden oluşuyor.
ProSiebenSat.1'in satışına teklif vermesi beklenenler arasında özel yatırım fonları (private equity funds) Apax Partners, CVC, Blackstone, Permira ve KKR konsorsiyumu bulunuyor. (KKR-Kohlberg, Kravis, Roberts; Boyner Mağazacılık'la masaya oturmuş ancak anlaşma sağlanamamıştı.) Amerikalı yatırım bankası Goldman Sachs da grubun müşterileri arasında. İlk turda teklif veren 10 gruptan önemli bölümünün eleneceği, ancak DYH'nin en şanslılar arasında bulunduğu ifade ediliyor.
İhaleye katılması beklenenler arasında bulunan eski İtalya Başbakanı Berlusconi'ye ait Mediaset'i Alman Rekabet Kurulu'-nun teklifi en iyi olsa bile izin vermeyeceğini açıklaması üzerine yolun başında Haim Saban tarafından elenmişti.
5 milyar avro bekleniyor
Konuya yakın kaynakların Reuters ajansına verdiği bilgiye göre, şirketin satış fiyatı 5 milyar avro civarında oluşacak. Fiyat bu civarda oluşursa Haim Saban'a ait yüzde 50.5 hisseye yaklaşık 2.5 milyar avro (3.2 milyar dolar) ödeyen grup ProSiebenSat.1'in yönetimini eline alacak ve hakim ortak olacak.
Pazar payı yüzde 45
Dünya ekonomi medyası günlerdir, Avrupa'nın en büyük TV pazarı olan Almanya'nın en büyük TV grubunun satışını yakından izliyor. Şirket 2005 yılı itibarıyla 2 milyar avro ciro, 419 milyon avro faiz-amortisman-vergi öncesi kâr ve 2 milyar avro aktif büyüklüğüne sahip. ProSiebenSat.1'in çatısı altında Sat1, Pro7, Kabel1 ve N24 gibi Almanya'nın en büyük TV kanalları bulunuyor. Şirketin, 2005 yılı sonu itibarıyla, Almanya'daki net televizyon reklam gelirleri içindeki payı yüzde 45 ve izlenme oranı da yüzde 30.3. ProSiebenSat.1, 14-49 yaş izleyici grubunda, en büyük rakibi Bertelsmann'a ait RTL TV Grubu'nun önünde pazar lideri. ProSiebenSat.1'in yönetim merkezleri Berlin ve Münih.
'ProSiebenSat.1 ile DYH birbirine benziyor'
Doğan Yayın Holding'den yapılan yazılı açıklamada Doğan Grubu'nun 35 yıldan beri Almanya pazarında faaliyet gösterdiği belirtilerek 'Alman pazarında 35 yıldan beri grup olarak faaliyet gösteriyoruz. Buraya başlangıçta sadece göçmen işçileri hedefleyerek gelmiştik. Ama bugün bulunduğumuz noktada artık onu aşan bir faaliyet yelpazesi içindeyiz. Bugün itibarıyla Almanya'da 4 gazetemiz, toplam 150 bin baskı yapıyor, 2 televizyonumuz faaliyet gösteriyor, bunun dışında aralarında Financial Times ve Wall Street Journal'ın da bulunduğu 7 ayrı dilde 26 yayın organını basıyoruz. Buradaki şirketimiz bir Alman şirketidir, kapısında Türk ve Alman bayrakları dalgalanmaktadır" denildi.
Neden ProSiebenSat.1?
Açıklamada Almanya'nın Doğan Yayın Holding için yurtdışında hedef olarak görülen iki ayrı modelden biri olduğu belirtilerek şu görüşler dile getirildi: "Bu modellerden birincisi elbette gelişmekte olan pazarlardır. Nitekim Rusya, Ukrayna ve Romanya gibi ülkelerde iş imkânları aramaktayız. Ama aynı zamanda klasik olarak sağlam durumdaki pazarlarda da büyüme imkânlarını amaçlıyoruz. Almanya bizim yakından tanıdığımız bir pazar. Burada iş çevreleriyle çok yakın ilişkilerimiz var. Almanya'nın tanınmış simalarından ikisi şirketlerimizin yönetim kurullarında uzun süreden beri görev yapıyor. Ayrıca son 15 yıllık gelişmelere baktığımız zaman bütün doymuşluğuna rağmen Alman medya pazarında daha gidilebilecek mesafeler olduğu değerlendirmesini yaptık.
Bize göre Almanya birleşmeden sonra yeni bir atılımın eşiğinde. 90 milyona yaklaşan nüfusuyla büyük bir pazar olan Alman ekonomisinin geçtiğimiz döneme göre daha iyi performans sergileyebileceği beklentisi, Alman reklam pazarının diğer gelişmiş Avrupa ülkelerine göre son dönemde yeteri kadar büyüyememesi, bu sebeple önümüzdeki dönem için beklentilerin yüksekliği konuya olumlu yaklaşmamızı sağladı. Ayrıca Almanya'nın önde gelen bütün siyasi aktörleriyle yaptığımız görüşmelerde aldığımız sıcak işaretler de bizi bu pazara yönlendirdi."
DYH açıklamasında ProseibenSat.1 ile ilgili şu görüşlere yer verildi: "ProSiebenSat.1 yüzde 30 izlenme ve yüzde 45 reklam pazar payıyla Almanya'nın en büyük TV kuruluşu. Aynı zamanda bizim büyüme stratejimize de çok uygun bir şirket. Bunun iki nedeni var. Birincisi televizyon yayıncılığı gibi yükselen bir faaliyet alanında bulunması. Diğer taraftan televizyon yayıncılığının tarifinin değişmeye başladığı bu dönemde yeni medya alanına bugün için en yakın medya bölümü haline gelmesi. Yaratılan içeriğin farklı dağıtım kanalları kullanılarak tüketiciye ulaştırılmasından diversification adı altında tüm işlere kadar pazarda pay alacak grupların en şanslısı olarak ProSiebenSat1 grubunu görüyoruz. Türkiye'deki TV operasyonlarımızın stratejisi ve yapısı, ProSieben'in Almanya'daki stratejisiyle neredeyse birebir benzerlik göstermektedir. Bu durum yönetsel, teknolojik ve stratejik sinerjileri de beraberinde getirecektir"
En büyük Türk dış yatırımı
ProSiebenSat.1 için açılan ihalede ikinci tura kalan DYH bu ihaleyi tahmin edildiği gibi 2.5 milyar avro fiyatla alırsa yurtdışında en büyük yatırımı yapan Türk şirketi olarak tarihe geçecek.