E-İzin verdiniz!

E-İzin verdiniz!
E-İzin verdiniz!
Reklam mesajlarından sıkılan tüketiciye bir iyi, bir kötü haber: Elektronik Haberleşme Kanun Tasarısı izinsiz gönderilen SMS ve e-postaları engelliyor. Ancak artık izinlisi de var.
Haber: NURİYE DOĞU - nuriye.dogu@radikal.com.tr / Arşivi

İSTANBUL - “Büyük indirim günlerimiz başladı”, “Yeni ürünümüz x çıktı, denemek ister misiniz?..” Hiç müşterisi olmasanız bile birçok firma tarafından gün içinde defalarca maruz kaldığınız bu reklam SMS ve e-mail’leri tam bitecek derken, bu kez de ‘izinli’leri çıktı. Bu yıl yürürlüğe girmesi beklenen Elektronik Haberleşme Kanun Tasarısı her ne kadar artık şirketlerin potansiyel müşterilerine önceden izin almadan, SMS ve e-posta gönderimini engellese de tüketicinin kurtuluşu yok. Çünkü izin şartı sonrası harekete geçen internet girişimcileri, Türkiye ’nin ilk ‘izinli müşteri veri tabanı’nı kurdu. Sistemi ‘Türkiye’nin ilk bilgi paylaşım izinli veri bankası’ olarak tanıtan Leadbox isimli firma, ayda 100 bin kullanıcının izinli bilgilerine ulaşıyor ve bunları hedef kitlesine göre şirketlere satıyor. Tüketiciler ise belki de farkında bile olmadan tüm bilgileri ile ‘izinli veri bankasının’ bir parçası oluyor.
Geçen yıl kurulan Leadbox, kendilerine gelen firmadan hangi tip müşteriye ulaşmak istediği bilgisini alıp, internet ortamında bu müşterileri buluyor, ardından bu bilgileri firmaya listeliyor. Leadbox Genel Müdürü Alper Çetinkaya, doğrudan pazarlama ile satış yapmaya çalışan bütün şirketlerin yeni bir müşteri listesine ihtiyacı olduğuna dikkat çekiyor. Çalıştıkları firmaların genel olarak e-ticaret sektöründen olduğunun altını çizen Çetinkaya, özellikle bu sektörde yeni yatırımların çoğalması ile talebin hızla arttığını belirtiyor. 

Bilgileri anket ile alıyor
Kurdukları sistemin Türkiye’de yeni bir sektör oluşturduğunu belirten Çetinkaya, uygulamayı şöyle anlatıyor: “Potansiyel müşterilere internet kanalından ulaşıyoruz. Çeşitli anket, yarışma, çekiliş gibi kurgularla web sitelerimiz üzerinden kullanıcıların çeşitli bilgilerini toplayarak sistemimize izinli veri tabanı olarak kaydediyoruz. Sonra da kullanıcı bilgilerini, hangi iş ortağımıza uygunsa, bu izinli veri tabanını paylaşıyoruz.” Leadbox’ın her gün 15 milyon reklam gösterimi yaptığını, çeşitli anket ve yarışmalar ile internet sitesine gelen kullanıcıların bilgilerini topladıklarını ifade eden Çetinkaya, sadece temel bilgileri değil, kullanıcıların tüketici alışkanlıklarını da öğrendiklerine dikkat çekiyor. 

5 milyonluk ‘veri bankası’
Bu yıl geçmesi beklenen Elektronik Haberleşme Kanun Tasarısı ile kullanıcılara önceden izin almadan, SMS ve e-posta atılamayacağının altını çizen Çetinkaya, “Biz bu sektörü AB’ye uyum yasaları çerçevesinde, açıkları ve sektörde hızlı gelişimiyle geleceği görerek yarattık” diyerek üç yılda 5 milyonluk veri bankasına ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor.

Hangi bilgiler alınıyor?
* İsim, soyadı, doğum tarihi, doğum yeri, medeni durumu, öğrenim gibi bilgiler web sitesine kayıt olunurken alınıyor.
* Kredi kartı kullanıyor mu, internetten alışveriş yapıyor mu, ne sıklıkta seyahat ediyor gibi alışkanlıkları öğreniliyor.
* Daha çok e-posta ile anketlere davet ediliyor. Ankete katılanların oranı yüzde 40.

bigPara.com