Ekonomiyi 'TIR'lar çekiyor

Ekonomide kriz sonrası yaşanan gelişmeye paralel olarak artan ihracat rakamları, karayolu taşımacığında potansiyeli büyüttü. Son dönemde nakliye firmalarının çekiçi 'TIR' talebi yükseldi.
Haber: GÖKSEL ALTUNSU / Arşivi

İSTANBUL - Ekonomide kriz sonrası yaşanan gelişmeye paralel olarak artan ihracat rakamları, karayolu taşımacığında potansiyeli büyüttü. Son dönemde nakliye firmalarının çekiçi 'TIR' talebi yükseldi. Türkiye'de 1997 yılında 4 bin 696 çekici satılmıştı. Bu rakam 2005'de 10 bin 182'ye çıktı.
Çekiciler 6 ton ve üzeri ağır ticari araç pazarında bu rakamla yüzde 24'lük paya ulaştı. Özellikle son beş yılda artan mevcut çekici sayısı 60 bin seviyelerine çıktı. Çekicide en fazla üretimi Mercedes-Benz Türk yapıyor. Şirket, 2005 yılında 5 bin 464 adet çekici üretti. Pazarın büyümesinde ithalat da önemli rol oynuyor. Türkiye'de üretilen çekiciler kaliteleriyle de iç piyasada ve dünya pazarlarında ilgi görüyor. Türkiye'de yerli çekiciler yüzde 39, ithal çekiciler yüzde 61 pazar payına sahip. Çekici pazarına 2001 yılına kadar ithal ürünler hâkimken, 2001 yılının son çeyreğinden itibaren Mercedes'in Aksaray'daki kamyon fabrikasında çekici üretimine başlaması pazardaki yerli oranını artırdı.
Üretilen çekicilerin ihracatı Avrupa ülkelerinin yanı sıra Orta Asya, Ortadoğu ve Afrika ülkelerine yapılıyor. Pazarda 10 firma çekici satışı yapıyor. Bunlardan Ford-Otosan, BMC ve ASKAM sadece yerli üretimden satış yapıyor. Volvo, Renault, Iveco, MAN ,Scania ve DAF sadece ithalat yapıyor. Mercedes-Benz Türk ise hem yerli hem de ithal çekicileri ile pazarda yer alıyor. Çekici segmentinde 2005 yılı sonu itibarıyla sektörel istatistiki bilgilere göre Mercedes-Benz Türk yüzde 35, MAN yüzde 14.5, Scania yüzde 14,3 pazar payını elinde tutuyor.
26 ton yük taşıyabiliyor
Çekiciler yasal olarak araç ağırlığıyla birlikte 40 ton yük taşıyabiliyor. Çekicilerin 40 ton taşıma kapasitesinden 14 tonluk kendi ağırlıkları çıkarıldığında treylerde 26 ton yük çekilebiliyor. Bu ay uygulamaya girmesi beklenen Taşımacılık Yönetmeliği 20 yaş üstü 180 bin aracı kapsıyor. Üretici ve ithalatçılar yönetmeliği desteklerken bazı noktaların düzeltilmesi gerektiğini, aksi takdirde kötü amaçlar doğrultusunda kullanılabileceğini düşünüyor. Yasanın kademeli olarak devreye girmesiyle kamyonlara göre daha avantajlı olan çekicilerin satışlarında yüksek oranda artış bekleniyor. Pazar bu yenilenme talebini ancak 3-4 yıl içinde karşılayabileceği belirtiliyor.
Pazar lideri Mercedes-Benz Türk'ün Kamyon Pazarlama ve Satış Müdürü Bahadır Özbayır, Türkiye'nin kamyon ihracatının şirketin Aksaray fabrikasında ürettiği ürünlerin 35 ülkeye ihraç edilmeye başlamasıyla hacim kazandığını söyledi. Özbayır, "2001'den beri toplam kamyon ihracatımız 5 bin 861 adedi buldu. Bunun 4 bin 474 adedini çekiciler oluşturdu" dedi.
Özbayır, Türkiye'de ağır ticari vasıtada ekonomik yetersizlikler, eski alışkanlıklar ve düşük eğitim düzeyi nedeniyle 'doğru araç seçilememe' sorunu yaşandığını da belirtti. Özbayır, "Nakliye sektörünün bütününe bakıldığında sadece tek bir nakliye konseptinden ve araç tipinden bahsetmek mümkün değildir. Taşımacılık yapılan segmentin ihtiyaçları ve özellikleri araç seçimini belirler. Ülke ve nakliyeci yararı açısından burada önemli olan doğru işe ve yüke doğru aracın seçilmesidir. Maalesef, düşük kapasiteli araçlara dingil ilavesiyle tonaj arttırımına gidilmekte" diye konuştu.

RENAULT Premium 440.19T Privilege
Motor: DXI 11 turbo intercooler, Silindir hacmi: 10800, Silindir adedi: 6, Maksimum güç: 436 bg 1900 d/d, Maksimum tork: 2000 Nm 1100-1400 d/d, Şanzıman: 16 ileri 2 geri, Yakıt deposu: 610 lt, Aktif güvenlik sistemi: EBS, EPS

BMC Profasyonel 827
Motor: Cummins CB 3-260 10 turbo intercooler Euro 1, Silindir hacmi: 8268 cm3, Silindir adedi: 6, Maksimum güç: 263 PS 2200 d/d, Maksimum tork: 950 Nm 1500 d/d, Şanzıman: 16 ileri 2 geri, Yakıt deposu: 450 lt, Aktif güvenlik sistemi: ABS, ASR

ASKAM Fargo Hi-Ex AS 19.300ST
Motor: Man D0836 LF L01 turbo intercooling Euro 2 , Silindir hacmi: 6871 cm3, Silindir adedi: 6, Maksimum güç: 292 hp 2400 d/d, Maksimum tork: 1136 Nm 1200-1700 d/d, Şanzıman: 16 ileri 2 geri, Yakıt deposu: 520 lt, Aktif güvenlik sistemi: ABS, ASR

MERCEDES Axor 1835
Motor: OM 457 LA Euro 3, Silindir hacmi: 11967 cm3, Silindir adedi: 6, Maksimum güç: 354 bg 1910 d/d, Maksimum tork: 1850 Nm 1100, Şanzıman: 16 ileri, Yakıt deposu: 400 lt, Aktif güvenlik sistemi: ABS, ALB.

DAF XF95
Motor: XF 355 C turbo intercooling Euro 3, Silindir hacmi: 12580, Silindir adedi: 6, Maksimum güç: 483 hp 1900 d/d, Maksimum tork: 2100 Nm 1050-1500 d/d Şanzıman: 16 ileri, Yakıt deposu: 560 lt, EBS, ASR, ZF.

SCANIA R500 LA
Motor: DC 16 04 Euro 3, Silindir hacmi: 15600 cm3, Silindir adedi: V8, Maksimum güç: 500 hp 1900 d/d, Maksimum tork: 2400 Nm 1100-1500, Şanzıman: 12 ileri 2 2 geri, Yakıt deposu: 600 lt, EBS, ABS, TC.

IVECO AS 440 S48 T/P
Motor: Cursor 13 F3 BE 0681E*B, Silindir hacmi: 12880 cm3, Silindir adedi: 6, Maksimum tork: 480 hp1340-1900 d/d, Maksimum tork: 2200 Nm 1000-1540 Şanzıman: 16 ileri 2 geri, EBS, ASR, ABS

Cenevre'nin konseptleri
Toyota Yaris T Sport
Dünya otomotiv pazarına geçtiğimiz aralık ayında ve Türkiye'de de ilgi gören yeni Toyota Yaris'in 1.8 litre motor seçeneği ile donatılan spor konsept versiyonu Toyota Yaris T Sport, Cenevre Motor Show'da ilk kez otomobil tutkunlarının beğenisine sunulacak. Avrupa'da en çok tercih edilen Toyota modeli Toyota Yaris'in spor konsept otomobil versiyonu Toyota Yaris T Sport, performansı, agresif ve sportif görünüşü ile dikkatleri üzerine çekiyor.
Araç, yeni tampon ve ızgara yapısı, alaşım jantları ve geliştirilen süspansiyon sistemi ile daha sportif bir karaktere sahip. Toyota'nın fuarda sergileyeceği diğer modellerden dünyanın ilk seri üretim hibrid otomobili olan Toyota Prius ise geçirdiği makyaj sonrasında yeni görünüşü, geliştirilen sürüş performansı ve konforu ile selefinin 'dünyanın en çok satan hibrid otomobili' unvanını daha da ileriye taşımayı hedefliyor. Toyota Prius ayrıca Avrupa'da bir ilk olan ve aracın kendi kendine paralel park edebilmesini sağlayan Intelligent Park Assist (IPA) sistemi ile de öne çıkıyor. Bu sistem kadın kullanıcıları hedefliyor.

VW Consept A
Volkswagen'in Cenevre Otomobil Fuarı'nda sergileyeceği 4 tekerlekten çekişli yeni concepti Concept A, Touareg'in kardeşi olarak 2008'de piyasaya çıkacak yeni bir arazi aracı dizisine ilişkin ilk tasarım ipuçlarını veriyor. Volkswagen Grup Satış ve Pazarlamdan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Wolfgang Bernhard, Concept A'nın ideal Volkswagen vizyonunu yansıtacak ve ileride tanıtımları yapılacak birçok yeni versiyondan sadece ilki olduğunu belirtiyor. Concept A'nın yeni 3 boyutlu alüminyumdan armalı radyatör ızgarası ve buna uygun farlara sahip ön yüzü, sempatik ama üstün bir görüntü sağlıyor.