Elektrikli Fluence İspark'ta şarj olacak, ödeme cepten yapılacak

Elektrikli Fluence İspark'ta şarj olacak, ödeme cepten yapılacak
Elektrikli Fluence İspark'ta şarj olacak, ödeme cepten yapılacak

İşbirliği protokolü İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Oyak-Renault ve Renault Mais yöneticileri tarafından imzalandı. Fluence Z.E. nin 8 saat ya da 30 dakikalık şarj seçenekleri olacak.

İstanbul Belediyesi ve Renault arasında elektrikli araç altyapısı için işbirliği anlaşması imzalandı. Altyapı çalışmalarının biteceği 2011'in ikinci yarısında Renault Fluence Z.E. İstanbul sokaklarında gezecek. İlk iki istasyon Göztepe ve Cihangir İspark'ta kurulacak
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi



İSTANBUL - Büyük bir elektrikli otomobil hamlesi başlatan Renault anlaşma yaptığı 60 yerel yönetime İstanbul’u da ekledi. Elektrikli otomobilleri ulaşılabilir yapma hedefiyle dört modeli birden üretmeye başlayan Renault, gelecek yılın ikinci yarısında araçların satışına başlayacak. Türkiye’deki ilk elektrikli araç istasyonları da toplam otomobilin yüzde 40’ının bulunduğu İstanbul’da olacak.

2011’de bitecek
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ve Oyak Renault arasında, Bursa’da üretilen elektrikli Fluence modelinin ihtiyaç duyduğu altyapı çalışmaları için işbirliği anlaşması imzalandı. Anlaşmaya göre çalışmaların 2011’in ikinci yarısında tamamlanması bekleniyor. Yapılan işbirliği protokolü çerçevesinde, elektrik motorlu araç şarj noktalarının oluşturulması ve yaygınlaştırılması, bu şarj noktalarının işletilmesi için gerekli mevzuat çalışmalarının yapılması öngörülüyor.

Bursa’dan dünyaya
Renault satışa sunacağı dört elektrikli araçtan biri olan Fluence Z.E.’yi Türkiye’de Oyak-Renault Bursa Fabrikaları’nda üretiyor. Üretim çalışmaları tam gaz süren Fluence Z.E.’nin 160 kilometrelik menzili var. Kangoo’nun ve Clio’nun elektriklisini ise Fransa’da üreten Renault İspanya’da da iki kişilik bir araç geliştiriyor.
Oyak-Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, C sınıfında bulunan Fluence’ın benzinli ya da dizel modele göre 13 cm daha uzun olduğunu belirtiyor. Elektrikli araç devriminde öncü olacak Fluence’ın yurtdışı pazarlara da ihraç edilmesi hedefleniyor.  

‘Avrupa vergi almıyor’
Renault-Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar ise elektrikli araçlar için iki altyapı çalışması gerektiğini söylüyor. Bunlardan biri yasal altyapı. Yani araçların dahil olacağı vergi dilimi ya da düzenlemesi. Avrupa’nın bu konuda önemli adımlar attığını anlatan Aybar, “İtalya, İspanya, Britanya ve Portekiz araçlara sıfır alımlarda 4-6 bin avro teşvik veriyor. Danimarka, Hollanda ve Portekiz bizdeki Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin muadilini de istemiyor” diye konuşuyor.
Gerekli ikinci altyapı çalışmasının da istasyonlarla ilgili olduğunu belirten Aybar şu ifadeleri kullanıyor:
“Bugünden itibaren bu çalışmaları başlatıyoruz. 2011’in ikinci yarısında İstanbul sokaklarında şarj istasyonları görmeye başlayacağız. İçten yanmalı motorlar Türkiye’ye dünyadan 70 yıl sonra geldi. Şimdi elektrikli araç tecrübemizle dünyaya biz örnek olacağız.”

30 dakikada şarj olacak
İstanbul Enerji A.Ş. Genel Müdürü Adnan Çelik de elektrikli araçların yola çıkması için gerekli mevzuat değişikliğine destek vereceklerini açıkladı. Şarj istasyonlarının akaryakıt istasyonlarından farklı olacağını söyleyen Çelik planlarını şöyle anlattı:
“Okul, işyerleri, alışveriş merkezleri ve İspark noktalarında kurulacak. 2011’de prize takılarak şarj işlemi başlayacak. Uzun şarj 8-10 saat, kısa şarj ise 20-30 dakika sürecek.
Renault’dan sonra diğer şirketlere de açığız. İstasyonları başkaları işletecek. İstasyonların başında eleman durmayacak. Gelen müşteriler kartla ya da cep telefonundan ödemesini yapabilecek ya da eve gelen faturayla bedeli ödeyecek. Ödeme konusunda koordinasyonu hep biz sağlayacağız.”
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ise, “Elektrikli araçların artık dünyada görülmeye başlandığı bir dönemde, farklı bir tarihe geçişe tanıklık ediyoruz” dedi. 

İki nokta kesinleşti
Topbaş, İstanbul’un elektrikli araç konusunda önemli merkezlerden biri olacağını söyledi. İspark’ın istasyonların kurulacağı noktalar konusunda çalışmalarını sürdürdüğünü anlatan Topbaş, ilk önce Göztepe ve Cihangir’deki İspark katlı otoparklarında kurulacağını açıkladı. (Radikal) 

İstasyonun elektriği rüzgârdan gelecek
İstanbul Enerji A.Ş. Genel Müdürü Adnan Çelik artık petrole dayalı değil, yenilenebilir kaynaklarından enerji üretmenin önem kazandığını, kendilerinin de bu çerçevede önemli projeler ürettiğini söyledi.
Çelik, “Bugün imzalanan protokol, enerji verimliliği açısından da çok önemli. Motorlu araçlara göre elektrikli araçlar yüzde 100 daha verimli” diye konuştu. Çelik EPDK’dan bekledikleri rüzgar santrali lisansını aldıktan sonra elektrikli araçların enerjisini de buradan karşılayacaklarını söyledi. Çelik, “Yani elektrikli araçlar tamamen sıfır emisyonla gezecek” dedi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Terkos Barajı çevresinde kurmayı planladığı rüzgâr enerjisi santralı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’ndan (EPDK) onay bekliyor. Belediye 30 rüzgâr türbiniyle, santral projesi için hâlâ beklemede.


    ETİKETLER:

    Kadir Topbaş

    ,

    Cihangir