Eurocopter Tiger: Ortaklık istiyoruz

Türk Silahlı Kuvvetleri'nin (TSK) hava hâkimiyetini artırmak amacıyla başlatılan Türk Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri (ATAK) Projesi'ne teklif veren dört firmadan biri olan Eurocopter Tiger, Türkiye'ye ortaklık teklif etti.
Haber: TOLGA AKINER / Arşivi

MARSİLYA - Türk Silahlı Kuvvetleri'nin (TSK) hava hâkimiyetini artırmak amacıyla başlatılan Türk Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri (ATAK) Projesi'ne teklif veren dört firmadan biri olan Eurocopter Tiger, Türkiye'ye ortaklık teklif etti. Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Fabrice Bregier, "Biz Türkiye'ye sadece ürün satmak değil, ortak olmak istiyoruz. Türkiye'ye Ortak Silahlanma İşbirliği Örgütü OCCAR çatısı altında Eurocopter Tiger'a tam ortaklık teklif ediyoruz. Bu ortaklık, teknoloji transferinden, üretim bandı kurulmasına kadar çok geniş ve Türkiye'nin talepleri doğrultusunda esnek bir yapıda olabilir" dedi.
Avrupa Havacılık Savunma ve Uzay Şirketi (EADS) çatısında yer alan, Fransız, Alman ve İspanyol ortak şirketi Eurocopter Tiger, genişleme stratejisinde Türkiye'yi de görmek istiyor.
'En deneyimli firmayız'
Sivil ve kamu güvenliği alanında dünya helikopter piyasasında yüzde 52, askeri alanda yüzde 18 paya sahip Eurocopter Tiger'ın Başkanı Bregier, Türkiye'nin sürdürdüğü ATAK Projesi'nin çok önemli olduğunu söyledi. Bregier, "Projeye katılan firmalar içinde uluslararası işbirliğine en açık ve deneyimli firma Eurocopter Tiger" dedi.
Amerikalı firmaların teknoloji transferi gibi ihale şartnamesindeki bazı nedenleri 'kabul edilemez' bulduğu için teklif vermediğini anımsatan Bregier, kendilerinin en yeni teknolojiyi kullandıklarını ve bunu Türkiye ile paylaşmaya hazır olduklarını kaydetti. Bregier, Türkiye'yi endüstriyel ortaklık için ideal bir ülke olarak gördüklerini dile getirirken, Aselsan ve TAI ile A400 M projesinde Avrupa'ya akredite çalıştıklarını, ayrıca TAI'nin Süper Puma Couger'ın ana gövde üretiminde tek kaynak olduğunu sözlerine ekledi.
Şartları karşılıyoruz
İhale şartnamesindeki şartları karşılamaya hazır olduklarını kaydeden Bregier, "TSK'nın harekât kabiliyetini artıracak çok hızlı bir sevkıyat öneriyoruz. Biz Türkiye'ye sadece ürün satmak değil, ortak olmak istiyoruz. Bu ortaklık, teknoloji transferinden, üretim bandı kurulmasına kadar çok geniş ve Türkiye'nin talepleri doğrultusunda esnek yapıda olabilir. İhaleyi kazanmak için her şeyi yaparız" diye konuştu.
Bregier'in verdiği bilgiye göre; Eurocopter Tiger, ATAK Projesi dışında TSK'nın ihtiyaçları doğrultusunda başlatılan 52 genel maksak halikopteri alınmasına ilişkin proje ile sınır gözetlemek için geliştirilen ve Turna adı verilen Jandarma Genel Komutanlığı'na alınması planlanan 12 adet orta sınıf gözetleme helikopteri projeleri ile de ilgileniyor.
Eurocopter, genel maksat helikopteri projesinde, TSK'nın da kullandığı Fransız Couger modelinin son jenerasyonu olan Süper Puma/Couger EC 725 ve bir NATO helikopteri olan NH90 serisi helikopterleri öneriyor. ATAK helikopter projesi ihalesinde Eurocopter Tiger şirketinin yanı sıra İtalyan Agusta firması A-1291 Mangusta, Rus Rosoboronexport firması MI-28 Havoc, Güney Afrikalı Denel firması ise SH-2 Rooivalk helikopter modellerille yarışıyor.
Silah kanada yerleşiyor
Eurocopter Tiger'ın Türkiye'ye önerdiği silah sistemleri de TSK'nın istekleri doğrultusunda çeşitlilik gösterebilecek. TSK isterse farklı silah sistemlerini de helikopterlere monte edibelecek. Türkiye'ye önerilen silah sistemleri; kanatlara yerleştirilen havadan karaya Stinger füzesi, Hellfire Trigat Mistral anti-tank füzeleri, Mistral havadan havaya füze sistemi ve buruna monte edilen 28 derece aşağı-yukarı hareket kabiliyetine sahip 30 mm'lik top. Azami 280 km hıza ulaşabilen, 6 ton ağırlığındaki Eurocopter Tiger, 1300 km menzile sahip. Pilot ve nişancı arka arkaya otururken ikisi de birbirinin görevini üstlenebiliyor. Helikopterin dar yapısı ve sürati, aerodinamik yapısıyla birleşince kısa mesafelerde hızlı manevra kabiliyetini de oldukça artırıyor.
1.5 milyar dolarlık proje
Toplam 91 adet helikopter tedarikine ilişkin ATAK projesinin yaklaşık 1.5 milyar dolara mal olması bekleniyor. Söz konusu rakama, helikopterlerin bakım ve yedek parça masraflarının yanı sıra pilotların ve teknik personelin eğitim giderleri de dahil olacak. Maliyeti, Savunma Sanayi Fonu'ndan karşılanması planlanan ATAK Projesi'nde TAI ana yüklenici olarak başta Aselsan olmak üzere yerli savunma sanayi firmalarının da pay alması planlanıyor. Türkiye projenin büyük bölümünü ofset anlaşmaları ile geri döndürmek istiyor.