F1'e de tasarlıyor orduya da

F1'e de tasarlıyor orduya da
F1'e de tasarlıyor orduya da
F1 aracından lüks otomobillere, zırhlı askeri araçlara kadar hareket eden dört tekerli her şeyi tasarlayan 'dahi' tasarımcı Peter Stevens, İstanbul'da Radikal'in sorularını yanıtladı.
Haber: CAN MUMAY - can.mumay@radikal.com.tr / Arşivi

Beş yıl Ford’un baş tasarımcılığını yaptı. Williams F1 için unutulmazlar arasına giren ‘Formula One’ aracını tasarladı. Jaguar XJR15 ve BMW için dizaynını yaptığı araçlar dünyaca ünlü ‘Le Mans 24 Hour’ yarışını kazandı. 1992 yılında McLaren için tasarladığı spor otomobil ‘F1 supercar’ efsaneler arasına girdi. Japon Subaru için tasarladığı ‘Impreza’ modeli bir fenomen oldu ve dünya ralli şampiyonluğunu aldı. Bununla da yetinmedi İngiliz ordusu için bombalara dayanıklı zırhlı bir araç da dizayn etti. Ülkesinde ona ‘dahi’ diyorlar. Verdiği konferanslar ile dünyayı peşinde koşturan sıradışı tasarımcı Peter Stevens Turquality’nin Desingn Turkey Ödülleri kapsamında Türkiye ’ye geldi ve ayağının tozuyla Radikal’in sorularını yanıtladı. İşte İngiliz Kraliyet Akademisi mezunu tasarım gurusu Stevens’ın tasarım dünyasına ilişkin ilginç değerlendirmeleri: 

Tasarım fark yaratır

“Tasarım ile insanlara bir ürünü satın aldırabilirsiniz. Bir su şişesi düşünün fiyatı 1 lira olsun. Bu şişeyi güzelce tasarladığınız zaman bunun fiyatı 1.2 lira olacak. Tasarımın işe yaradığını para kazandırdığını gördükçe firmalar da bu konuda daha çok insan çalıştıracaklar.
Ben Ford’da 5 yıl baştasarımcı olarak çalıştım. Ayrıca çok lüks arabalar da tasarladım. BMW, Jaguar ve McLaren gibi arabaların tasarımları hep elimden geçti. Dünyada insanların yüzde 1’i bile bu arabalara sahip olamayacak biliyorum ama insanlara karşı bir görevim olduğunu düşünüyorum, sonuçta o arabaya dışarıdan da bakılıyor. Formula 1 araçları ise spor otomobil tasarlamaktan daha dar bir alan, orada belli mühendislik kısıtlamaları var. Sadece aracın renkleri ve üzerindeki desenler ile oyanayabiliyorsunuz.
Tasarladığım askeri bir araç da var. Bu konuda çok eleştirildim. Ancak bu insanları öldüren değil, koruyan bir araçtı. Bombaya dayanıklı bir zırhlı araç tasarladım. Bunu tren tasarlamak gibi düşündüm. O arabanın içinde de bir insan işini yapıyor. Biraz zor bir görevdi ama eğlenceliydi de. İnsanları öldüren bir araç tasarlamak istemem. McLaren için araba tasarlarken aklımdan Ferrari’yi tasarımlarını çıkardım. Eğer siz özgün bir şey tasarlamak istiyorsanız arkaya dönüp bakmayacaksınız. Bu konuda Samsung bir istisna sayılabilir onlar gayet başarılı. Mesela iPhone daha rahat iş adamlarının kullandığı bir telefon. BlackBerry ise ciddi iş adamlarının telefonu. Samsung bu ikisini kararak güzel bir tasarım ortaya koyuyor.” 



‘Boğaz Köprüsü estetikten uzak’
Stevens ilk kez 1965 yılında İstanbul ’a gelmiş. Tasarımcı, “O zaman boğaz köprüsü bile yoktu. Size şunu söyleyebilirim, iyi ki de yoktu. Estetikten çok uzak donuk bir yapı. Ayrıca Türkiye’de çıkan gazetelerin mizanpajları da çok kötü; çok renk kullanıyorsunuz. Yazıyı ciddi anlamda bölüyor. Batının bu anlamda daha sağlam bir kültürü olduğunu düşünüyorum” dedi. Apple’ın tasarımlarının abartıldığı kadar iyi olmadığını söyleyen Stevens,
“Apple’ın tasarımına harika muamelesi yapılması benim ciddi anlamda sinirlerimi bozuyor. Bence Apple’ın sırrı mükemmel tasarımında değil. Pazarlamanın üzerine çok düşüyorlar başarıları burada” diyor.