Ferrari: Rakamların önemi yok, çok talep varsa az üretim yaparız

Ferrari: Rakamların önemi yok, çok talep varsa az üretim yaparız
Ferrari: Rakamların önemi yok, çok talep varsa az üretim yaparız

Dany Bahar?ın katıldığı Ferrari gecesinde California modeli sergilendi. 329 bin avroluk en yeni Ferrari 460 beygir gücünde. Araçtan iki adet satıldı.

Ferrari'nin Başkan Yardımcısı Dany Bahar, krizin kendilerini çok az etkilediğini, çünkü rakamlarla uğraşmadıklarını söylüyor. Annesi Türk olan 36 yaşındaki Bahar, 'Pazardaki talebe bakıp çok araç istendiğinde az üretim yapıyoruz. Müşterilerle biz bir aileyiz' diyor
Haber: İLKER PEHLİVAN - ilker.pehlivan@radikal.com.tr / Arşivi

İSTANBUL - Spor otomobil deyince akla ilk gelen isim olan Ferrari’nin bu imajı kazanmasının altında bir sır var: Çok talebe karşı az üretim yapmak. Böylece yüzbinlerce avroluk fiyatına rağmen onlarca kişinin sıraya girip aylarca beklediği otomobiller dünyanın en değerli otomobillerinden oluyor.
Türkiye’ye Ferrari’nin Formula 1 partisi için gelen, annesi Türk kendisi İsviçre vatandaşı olan Ferrari Başkan Yardımcısı Dany Bahar ile Ferrari’yi konuştuk. 36 yaşındaki Dany Bahar, krizin tüm lüks otomobil şirketlerini etkilerken kendilerine dokunmadığını söylüyor.

‘Hedefi çok değil az üretmek’
Rakipleri yüzde 40’lara varan küçülmeler yaşarken kendilerinin geçen yılki rakamları tutturduğunu anlatan Bahar, daha önceki ekonomik krizlerin lüks tüketimi bu kadar vurmadığını belirtiyor. “Daha önce lüks otomobil pek etkilenmezdi ancak bu kriz lüks otomobilde dahil herşeyi etkiledi” diyen Bahar, Ferrari’nin rakiplerinden farklı bir iş modeli olduğunu vurguluyor.
Bahar, bu ilginç iş modelini şöyle açıklıyor: “Ferrari araç satarken rakamlarla ilgilenmiyor. Tersine pazarın istediğinden daha az üretmeyi hedefliyor. Pazarı ölçüp ona göre daha az otomobil üretiyoruz. Rakipler gibi satış hacmi ya da kârı maksimize etmeye bakmıyoruz. Krizde pazar daralınca daha az üretiyoruz. Düzelmeye başlayıp biraz satışlar arttığında yine üretimimizi az artırıyoruz.”
Bahar, krizin ne zaman biteceğini sorduğumuzda, diğer iş adamları gibi bunu tahmin etmenin zor olduğunu söylüyor. “Krizin dibinin görünüp görünmediğini bilmiyoruz. Ne zaman pazar yukarı çıkar tahmin etmek zor” ifadesini kullanan Bahar, “Biz bütün pazarlarımızı her ay ölçüyoruz. 12 ay sonra ne olacak diye düşünmüyoruz. Çünkü her ay program yapıyoruz. Çok daha esnek bir iş yapısına sahibiz” diyor.

‘Reklam yapmayız’
Bahar, Ferrari’nin krize karşı dirençli olmasının en büyük sebebinin müşteri odaklı olmalarına bağlıyor. Müşterilerle birlikte aile olduklarını Formula 1 partisinde de söyleyen Bahar, “Reklam yapmıyoruz. Yatırımı müşterilere yapıyoruz. Duygusal bir bağ var. Bu sayede krizden kendimizi soyutlamıyoruz ama az hasarla atlatıyoruz” diye konuşuyor.

Annesi İsviçre’ye yerleşmiş
Ferrari, bir dönem Avusturya’lı içecek devi Red Bull’un patronu Dietrich Mateschitz’in Formula 1’deki sağ kolu olan Dany Bahar’ı 2007’de bünyesine kattı. Bahar, annesi Türk olmasına rağmen Türkiye’yi çok iyi tanımadığını anlatıyor. Nedenini ise şöyle açıklıyor: “Annem Türk. Ama İsviçre’ye 1960’larda gitmiş. Ben Türkiye’de doğmadım ve annem İsviçre’ye çok erken geldiği için çok iyi bilmiyorum. Ama çok güzel bir ülke ve İstanbul çok güzel bir şehir.”
Son üç yıldır F1 yarışında Türkiye’de birinci olduklarını anlatan Bahar, İstanbul Park’daki yarışta aerodinamik geliştirmeleri test ettiklerini, bunun sonraki yarışlarda kendilerine yardımcı olacağını da sözlerine ekliyor.

Değeri nasıl yüksek tutuyor?

Ferrari tüm dünyadaki başarısını kısıtlı sayıda araç üreterek yakalıyor. Araçların talep gördüğü dönemlerde az otomobil üretip rağbeti artırıyor. Bu şekilde her isteyen araca sahip olamıyor ancak bir sonraki modele olan talep artıyor. Böylece fiyat trendi hep yükselme eğilimi gösteriyor. Bu pazarlama tekniği neredeyse tüm az sayıda otomobil üreten şirketler tarafından uygulanıyor. Ancak Ferrari araçların ikinci el değerini de hep yüksek tutmaya çalışıyor. Otomobiller ikinci ele geçince değerinin üstünde fiyatlara topluyor. Böylece Ferrariler değer kaybetmeyen otomobiller oluyor.

Shell ve Ferrari: F1’deki en uzun işbirliği

Formula 1’de her zaman bir arada anılan Shell ve Ferrari bunu 60 yıllık kesintisiz işbirliği ile gerçekleştiriyor. Şimdiye kadar Formula 1’deki en uzun işbirliğini yapan iki şirketin vizyonunda ayrılmak kesinlikle yok.
Bu yıl Formula 1 yarışında son 25 senede görülmediği kadar kapsamlı kural değişiklikleri yaşandı. Bu değişiklikler, yarış ekiplerine büyük zorluklar yaşatıyor. Ocak 2009’da Ferrari F60’ın lanse edilmesiyle çok önemli bir gelişmeye ulaşıldı. Bu dönemde önemli ve yenilikçi bir rol üstlenen Shell, yarışlarda kullanılan Shell V-Power yakıtını ve Shell Helix Ultra madeni yağını geliştirmeye devam etti. Motorla ilgili koyulan yeni kurallar, Shell V-Power’ın ve Shell Helix Ultra’nın sağladığı korumayı şimdiye kadar hiç olmadığı kadar önemli bir hale getirdi.
İstanbul Park’da konuştuğumuz Formula 1 Proje Müdürü Ian Albiston, Formula 1 için geliştirilen tüm yakıt ve madeni yağlardaki tecrübenin günlük hayattaki akaryakıt ve yağlara uygulandığını söyledi. Albiston, böylece hep
geleceğin yakıtlarını ürettiklerini belirtti.

‘ÖTV’de üretim yaparak lider olduk’

Tofaş-Fiat 11 bini aşkın araç satışı yaparak pazardaki liderliği mayısta da sürdürdü. 63 bin adet binek ve hafif ticari aracın satıldığı mayıs ayında 11 bin 71 adet satış gerçekleştiren Fiat Binek ve Ticari Araçlar, pazarda yüzde 17.5’lik pazar payıyla geçtiğimiz ay en çok tercih edilen marka oldu. Mart ayında 6 bin 391 adet araç satışı gerçekleştiren, nisan ayında hem toplam pazarda hem hafif ticari araç pazarında lider olmayı başaran Fiat Binek ve Ticari Araçlar, Ocak-Mayıs 2009’da ulaştığı 30 bin 852 adetlik araç satışıyla da ilk sırada yer aldı.

Koç-Fiat Kredi’nin avantajını kullandı
Tofaş CEO’su Ali Pandır, ÖTV indirimi süresince hem ürün stratejileri hem fiyatlandırma hem de üretime ağırlık vererek liderliği koruduklarını söyledi. Fiat Marka Direktörü Okan Baş ise mayısta finans şirketi Koç Fiat Kredi’nin avantajını iyi değerlendirdiklerini belirtti. Fiat’ın zirvedeki yerini korumasını sağlayan modeller Bursa’da Tofaş Fabrikası’nda üretilen ve Türk mühendis ve işçisinin emeğiyle bantlardan inen yerli üretim modelleri oldu. Okan Baş, “11 bin 71 adetlik toplam mayıs ayı satışımızın yaklaşık yüzde 90’ı (9652 adet) Bursa’da Tofaş Fabrikası’nda üretimini yaptığımız modeller oldu” açıklamasını yaptı.