Fiat, Opel'i de yutup Avrupa'da 106 milyar dolarlık imparatorluk kuruyor

Fiat, Opel'i de yutup Avrupa'da 106 milyar dolarlık imparatorluk kuruyor
Fiat, Opel'i de yutup Avrupa'da 106 milyar dolarlık imparatorluk kuruyor

Fiat?ın CEO?su Marchionne, İtalyan şirketini düzlüğe çıkaran ve adeta yeniden yaratan isim olarak gösteriliyor. FOTOĞRAF: AFP

Fiat'ın CEO'su Sergio Marchionne, Fiat Auto'yu, Chrysler ve GM Europe'un şirketi Opel ile birleştirerek, yıllık cirosu 106 milyar doları ve satışları 6-7 milyon adeti bulacak bir şirket yaratıyor. Adı Fiat/Opel olacak yeni şirket araç üretiminde Japon Toyota'nın ardından dünyanın ikinci büyüğü olacak

ROMA - Daha dört-beş yıl önce fabrikalarında üretimi durduran, bir mali krizden diğerine düşen İtalyan Fiat, bugün dünyada en önemli adımları atan bir otomotiv devi haline geldi. İtalyan Fiat grubu, ABD’li otomotiv şirketi Chrysler’dan sonra General Motors (GM) bünyesindeki Alman Opel ile ilgilendiğini bildirdi.
Fiat yaptığı açıklamada, küresel bir otomotiv şirketi yaratmak için ABD’li GM’nin Avrupa’daki şirketlerinden Opel’i satın almak için görüştüğünü doğruladı.

Fiat’ın büyük adımı
İflas koruma başvurusunda bulunan Chrysler’ı herhangi bir nakit koymaksızın alma sürecindeki Fiat, Chrysler ve Opel’in alınmasıyla oluşturulacak yeni şirketin yıllık cirosu nun 106 milyar doları bulacağını belirtti. Bünyesinde Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari ve Maserati markalarını barındıran şirket, Chrysler ve Opel ile birlikte en büyük otomotiv piyasası olan Kuzey Amerika dahil hiç olmadığı ya da çok az varlık gösterdiği piyasalara girmiş olacak. 

Berlin’de konuştu
Fiat, Opel ile ilgilendiği açıklamasını, Fiat üst yöneticisi Sergio Marchionne ve Almanya’nın ekonomi ile dışişleri bakanının bugün Berlin’de, Fiat’ın Opel’e teklifini değerlendireceği toplantıdan önce yaptı.
Açıklamada, “Gelecek birkaç haftada, Marchionne, Fiat’ın (Chrysler’a olan ilgisi dahil) faaliyetleri ve General Motors Europe’nın yeni bir şirkette birleşmesinin yaşama gücünü değerlendirmeye bakacak. Bu sürecin parçası olarak, grup, Fiat’ın potansiyel yeniden yapılanması dahil birkaç şirket yapısını ve müteakibinde, bu faaliyetler ile General Motors Europe’un faaliyetlerini birleştiren yeni bir şirketi değerlendirecek” denildi.

‘Opel ideal bir ortak’
Bu arada Fiat Başkanı Luca Cordero di Montezemolo da, “Opel’in Fiat için ideal bir ortak olacağını” söyledi. Montezemolo, İtalya’da yayımlanan Corriere della Sera gazetesine verdiği demeçte, “Fiat’ın Opel’i devralması bizim için olağanüstü bir fırsat olacak, Opel bizim ideal ortağımız olacak, güçlü bir grup yaratılacak” dedi.
Fiat’ın icra kurulu başkanı (CEO) Sergio Marchionne de İngiliz Financial Times gazetesine yaptığı açıklamada, “Mühendislik ve endüstriyel bakış noktasından, bu cennette yapılan bir evlilik” diye konuştu.
Opel’i devralma işlemlerinin bu ay sonunda tamamlanmasını ve geçici olarak adı Fiat/Opel olacak yeni şirketin yaz sonunda borsaya kote olmasını umduğunu belirten Fiat’ın CEO’su Sergio Marchionne, dün Berlin’de Almanya Dışişleri Bakanı Frank-Walter Steinmeier, Ekonomi Bakanı Karl-Theodor zu Guttenberg ve Opel İşletmeleri İşçi Temsilcileri Başkanı Klaus Franz’a Opel ile ilgili planını sundu.

‘Fabrika kapatılmayacak’
Planı GM yönetimiyle değerlendiren Marchionne’nin, görüşmelerde Almanya’da hiçbir fabrikayı kapatmayacağını ve İtalya’nın istihdamdaki azalmanın sorumluluğu paylaşacağını söyleyerek, kaygıları gidermeye çalışacağı belirtildi.
Fiat Auto’yu grubun Iveco kamyonları, CNH tarım ve inşaat ekipman ve Ferrari/Maserati lüks otomobil bölümlerinden ayırmak istediğini de dile getiren Marchionne, Fiat Auto’yu, Opel ve Chrysler ile birleştirerek, yıllık geliri 106 milyar doları ve satışları 6-7 milyon adeti bulacak bir şirket yaratmayı hedefliyor. Böylece, yeni şirketin yıllık araç üretiminin Toyota’dan sonra ikinci, Renault/Nissan’dan, Ford ve GM’den daha fazla, yaklaşık olarak Volkswagen kadar olması amaçlanıyor. 

Toplam 93 bin kişi çalışıyor
Geçmişteki birleşmeler ve iki şirketin büyüklüğü göz önüne alındığında, Avrupa’da 8 bin ila 9 bin işçinin işten çıkarılabileceği tahmin ediliyor. Geçen yıl sonu itibarıyla Fiat Avrupa’da 39 bin ve GM Europe 54 bin 500 kişi çalışıyor. (aa, Radikal)

Fiat ABD’ye bu planla girecek
* ABD’deki Federal İflas Kanunu’na göre, Chrysler yeniden yapılandırılacak ve alacaklılara yapılacak 2 milyar dolarlık ödemeyle yeni Chrysler şirketi ortaya çıkacak
* ABD Hazinesi, yeni Chrysler’e toplamda 8 milyar dolarlık kredi verip, yüzde 8 ortağı olacak
* Kanada hükümeti, 2.42 milyar dolar kredi karşılığında yüzde 2 ortak olacak 
* İtalyan Fiat ise, yeni şirkete ilk etapta yüzde 20 ile ortak olacak
* Fiat, hükümet kredilerini geri ödedikçe hisse payını yüzde 5’lik üç dilim halinde artırabilecek. Böylece hisse payı yüzde 35’e çıkacak. 
* Yeni Chrysler, bağımsız bir emeklilik fonu yaratacak. Bu fon için yüzde 9 faizle 13 yıl geri ödemeli 4.6 milyar dolarlık tahvil ihraç edecek
* Yeni Chrysler’in yüzde 55’lik hissesi bu fona ait olacak
* ABD hükümeti Chrysler-Fiat ortaklığının yeniden yapılanması süreci için ise, 6 milyar dolar ek kredi sağlayacak
* Alman Daimler, Chrysler’deki yüzde 19.9 hissesinden ve alacağı 2 milyar dolardan vazgeçecek
* Daimler ayrıca, Chrysler’in emeklilik fonuna üç yılda 600 milyon dolar aktaracak

Opel’e 3.3 milyar dolar gerekiyor
Opel, ekonomik krizden çıkmak için 3.3 milyar avroya ihtiyacı olduğunu belirtirken, şirkete doğrudan devlet yardımı yapılması fikrine sıcak bakmayan Alman hükümeti, Opel’e yatırım yapacaklara kredi desteği vermeyi tercih ediyor. Ekonomi Bakanı Guttenberg, Alman hükümetinin desteğini alması için herhangi bir yatırımcının Opel’in fabrikalarının açık kalacağını garanti eden bir plan sunması gerektiğini açıklamıştı. Fiat’ın haricinde Avusturya ve Kanada menşeli otomobil parça tedarikçisi Magna International şirketi de Opel ile ilgilendiğini bildirmişti. GM Europe, İngiliz Vauxhall ve İsveçli otomotiv şirketi Saab’ı da bünyesinde barındırıyor. GM, ayrıca Avrupa’da ürettiği ve sattığı Chevrolet markasını Avrupa’daki son dayanak noktası olduğu için satmasının mümkün olmadığı ifade edildi. Muhtemel iflas tehlikesiyle karşı karşıya bulunan ve ABD hükümetinden şimdiye kadar 15.4 milyar dolar kredi alan GM’nin, yeniden yapılanması için 1 Haziran’a kadar süresi bulunuyor. GM, geçen hafta, bu yıl 21 bin kişiyi işten çıkaracağını ve Pontiac marka aracının üretimini durduracağını açıklamıştı.