Fiat'ın 'B planı' Türkiye'de

Fiat'ın B segmentindeki (küçük sınıf) yeni modeli Grande Punto, şirket için dünyada ve Türkiye'de yeni bir dönemin başlangıcı olacak.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İSTANBUL - Fiat'ın B segmentindeki (küçük sınıf) yeni modeli Grande Punto, şirket için dünyada ve Türkiye'de yeni bir dönemin başlangıcı olacak. Grande Punto'nun 'babası' olarak tanımlanan ve lansman için İstanbul'a gelen Fiat Marka Direktörü Luca DeMeo, "Bu modelle ilgili projenin başlangıç tarihi olan 2001'de şirketimiz mali açıdan zor bir dönemden geçiyordu. Eski günlere dönmek ve intikam almak istiyorduk. Kepenk indirmiştik. Fiat, Grande Punto ile pazara geri döndü. İtalya'da son 12 aydır işler yolunda gitmeye başladı. Ocak ayı sonuçlarına göre Avrupa'da B segmentinde 10 yıllık aradan sonra pazarda ilk sıraya yerleştik" dedi. Şirketin son dönemdeki başarısının sadece Grande Punto modeline bağlı olmadığını belirten DeMeo, "A segmentinde de Panda ile lideriz. Ama omurgamız Grande Punto. Küçük sınıfta iddialıyız" diye konuştu.
Merkezden fiyat desteği
Tofaş Üst Yöneticisi Alfredo Altavilla da şöyle konuştu: "Yeni stratejisinin ilk adımı Grande Punto. Yeni Tofaş bu araçla sahneye çıkıyor. Fiat tarihinde B segmenti modellerin doğuşu dönüm noktası olmuştur. 80'lerde Uno, 90'ların başında Punto'nun ilk jenerasyonu gibi. Türkiye'de markamızın zayıfladığının farkındaydık. Kuş isimleriyle anılan otomobillerle özdeşleşmiştik. Grande Punto ile geçmişten gelen yükten kurtulup yepyeni bir geleceğe imza atmak istiyoruz."
Grande Punto pazara 21 bin 900 YTL'den başlayan agresif bir fiyatla çıkacak. Türkiye'deki fiyat rekabetine katılmayacağını, 4 bin çalışanın sorumluluğunu taşıdığından kendisi için ana faaliyet dışında da olsa şirketin kâra geçmesinin önemli olduğunu belirten Alfredo Altavilla, 'Grande Punto'nun 'düşük' başlangıç fiyatıyla bu stratejiyi bıraktınız mı?' sorusuna ise şu yanıtı verdi:
"Türkiye fiyat stratejilerinin sıkça uygulandığı bir pazar. Fiat Auto için de önemli bir pazar. Bu nedenle merkezden yardım görüyoruz. Ayrıca Grande Punto'nun platformunu General Motors ile geliştirdi. Bu da Ar-Ge maliyetini düşürdü. Üretimde kapasitenin yüzde 100'ünün kullanılması da bir diğer avantaj. Fiyatımız gerçekten iyi. Önceki gün bin 200 bayimiz ile toplantı yaptık ve hiçbiri doğru tahminde bulunamadı. 21 bin 900 YTL'lik başlangıç fiyatına hepsi şaşırdı. Marka imajı ve kalite ön planda ama imkânlarım varsa fiyat oyunu da oynayabilirim."
Altavilla, önümüzdeki dönem hafif ticari araçta Minicargo ve binekte D200 projelerine yoğunlaşacaklarını, Grande Punto ile de ticari açıdan önemli bir adım atacaklarını söyledi. D200'ün isminin saptanma aşamasında olduğunu ifade eden Altavilla, Tofaş, yeni modeli ve Palio ile B segmentinde yüzde 15 pazar payı hedeflediğini dile getirdi.
Clio III rekabeti
Fiat Marka Direktörü Luca DeMeo da fiyat politikasına ilişkin, "Türkiye bizim için geleceğin ülkelerinden. Ticari araç pazarında dünyada üçüncü sırada. Türkiye bu iki özelliği nedeniyle Torino'da sürekli masaya yatırılıyor' açıklamasını yaptı. DeMeo, B segmentindeki iddialarına karşın, rakiplerinden Renault'nun da Bursa'da üreteceği Clio III ile aynı kulvarda olduğunun hatırlatılması üzerine, "Renault'ya saygı duyuyoruz ama kompleksimiz yok. Aracımız tüm rekabetçi özelliklere sahip" görüşünü iletti.
Albea 'ucuz değil kilit model'
Tofaş Üst Yöneticisi Alfredo Altavilla, Renault markalarından Dacia'nın uygun fiyatlı Logan modeline karşı Fiat'ın da 'ucuz Albea' projesini açıkladığı, bu konudaki gelişmelerin ne olduğu şeklindeki soruyu şöyle yanıtladı:
"Ucuz Albea diye bir şey yok. Fiat Albea, bu proje sayesinde Türkiye pazarındaki kilit modellerden biri haline gelecek. Bu kategoride Dacia Logan Türkiye'deki potansiyeli ortaya çıkarmış oldu. Bizim için buradan pay almamaya çalışmak delilik olur. Ayrıca şunu da söylemeliyim ki rakibimizin 400 bin adetlik hedefini de gerçekçi bulmuyor ve iyi şanslar diliyorum."
Gençleri hedefliyor
Fiat, Grande Punto ile gençlerden oluşan yeni bir müşteri kitlesi hedefliyor. 'Küçük Maserati' de denilen aracın 3 ve 5 kapılı modelleri gelecek. Motor seçenekleri benzinlide 1.4 Fire (77 bg), 1.4 (95 bg), dizelde 1.3 Multijet 16V (75 bg) ve 1.3 Multijet 16V (90 bg). Başlangıç fiyatı 3 kapılı benzinli model için geçerli. 5 kapılı benzinli modeller 22 bin 900-27 bin 900, dizelleri ise 26 bin 400-31 bin 400 YTL. Otomatik vites 1.4 Fire ve 1.3 Multijet (90 bg)'de bin 500 YTL fark ile eylülden önce sunulacak.
Aracın rakipleri Peugeot 206 ve Volkwagn Polo gibi modeller olacak.