Firavunların başkentine Tepe-Akfen-Ventures imzası

İstanbul Atatürk Dış Hatlar Terminali işletmecisi TAV (Tepe-Akfen-Ventures) aralarında inşaat devi Bin Ladin Group'un da bulunduğu yedi grupla yarışarak aralık ayında kazandığı Kahire yeni havalimanı iç ve dış hatlar terminal inşaatının temelini dün attı.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi
AHMET KIVANÇ / Arşivi

KAHİRE - İstanbul Atatürk Dış Hatlar Terminali işletmecisi TAV (Tepe-Akfen-Ventures) aralarında inşaat devi Bin Ladin Group'un da bulunduğu yedi grupla yarışarak aralık ayında kazandığı Kahire yeni havalimanı iç ve dış hatlar terminal inşaatının temelini dün attı.
Mısır'ın başkenti Kahire'de Dünya Bankası'nın finanse ettiği projeyi Mısırlı ortağı Holding Company JV ile birlikte gerçekleştiren TAV, işi 800 günde tamamlayacak. 350 milyon dolar tutarındaki proje tamamlandığında Kahire Havalimanı'nın yolcu kapasitesi 9.5-10 milyondan 21 milyona ulaşacak. Temel atma töreni için Kahire'de düzenlenen basın toplantısında konuşan TAV İcra Kurulu Başkanı Sani Şener Mısır'a en modern ve son teknolojiye sahip bulunan projeyi inşa ettiklerini ifade etti.
'TAV dünya firması oluyor'
Ankara'da Esenboğa Havalimanı terminal inşaatının da sürdürüldüğünü anlatan Şener 'İki ülkenin siyasi başkentlerine aynı zamanda terminal inşaatı yapmak bizi gururlandırıyor' dedi. TAV'ın bölgede dünya markası olma yolunda ilerlediğini ve terminal inşaatı ve işletmesi konusunda bölgenin en güçlü firmalarından biri olduğuna dikkat çeken Şener, "Mısır'daki ortağımızla yapacağımız terminal bölgenin ve Avrupa'nın en modern terminal binalarından biri olacak" diye konuştu. Mısır'ın binlerce yıl önce mühendisliğin doğduğu bir yer olduğuna işaret eden Sani Şener, "Bu ülkede inşaatı Mısırlı ortaklarımız ve mühendislerle inşallah başarıyla zamanından önce bitireceğiz. Projenin normalde 900 günde tamamlanması gerekiyor. Ancak 800 günde bunu bitirmek istiyoruz" açıklamasını yaptı.
Şener, TAV'ın hem terminal inşaatı hem de işletmecilik yaptığını vurgularken, iki alanda da uzmanlaşan 4- 5 şirketten biri olduklarını açıkladı. Şener, Mısır'da neden sadece terminal inşaatı yaptıklarını ise şöyle açıkladı. "Mısırlılar inşaat ve işletme ihalesini arka arkaya gerçekleştirdiler. Bir ihaleye giren diğerine giremiyordu. Biz de terminal inşaatını tercih ettik."
'İran'da bitiriyoruz'
Şener TAV'ın Kahire dışındaki projeleri hakkında şu bilgileri verdi: "Atatürk Havalimanı dış hatlar terminalinin işletmeciliğini sürdürüyoruz. Ankara Esenboğa Havalimanı terminal inşaatı da devam ediyor. Dubai'de A380 uçakları için hangar yapıyoruz. Kiev ve Tahran'da varız. Akfen olarak Moldovya'da da bir proje gerçekleştirdik."
Şener, TAV'ın İran'ın başkenti Tahran'da işletmesini üstlendiği ancak muhafazakâr kanadın girişimleri sonucu bir türlü işletmeye açamadığı terminal işletmesi için de son kararın bu hafta alınacağını açıkladı. Şener, "Bu hafta içinde konu sonuçlanacak ama sanırım buradaki işimizi bitireceğiz" dedi.
Yurtdışı müteahhitlik hizmetlerinin yeni ekonomik ilişkiler kurulması konusunda potansiyeli en güçlü araçlarından biri olduğunu hatırlatan Bayındırlık Bakanı Zeki Ergezen, Kahiredeki bu projenin de yurtdışı müteahhitlik hizmetleri konusunda Türk şirketlerinin başarısının bir kanıtı olduğunu ifade etti. Ergezen şunları söyledi:
"Hükümetimiz 2005'i Afrika yılı ilan etti. Bu ülkelerle ilişkilerimizi güçlendirmek niyetindeyiz. Mısır'ın bölgedeki konumu ve diğer ülkelerle ilişkileri bizim de bu ülkelerle ilişkimizi geliştirmek açısından çok önemli. Türkiye'nin de Orta Asya, Avrupa ve Kafkaslarla ilişkileri de Mısır'ın bu bölgelere yönelik ilişkilerini güçlendirmek açısından çok önemli bir araçtır. Yatırım ilişkilerinin güçlendirilmesi iki ülke ilişkilerinin de güçlendirilmesini etkileyecektir."
14 milyon yolcuya hizmet verecek
Finansmanın büyük bölümü Dünya Bankası tarafından karşılanan Kahire Uluslarası Havalimanı 3. Terminal Binası'nın inşaatı işveren tarafından
900 günde tamamlanması planlandı. Ancak TAV bu süreyi 833 güne çekti ve en iyi teklifle ihaleyi kazandı. 350 milyon dolarlık yatırımı kapsayan projenin finansmanının yüzde 70'lik bölümü Dünya Bankası, yüzde 30'luk bölümü Mısır hükümeti tarafından karşılandı. Terminal binası 170 bin metrekare kapalı alana sahip olacak.
Yıllık 14 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak olan Kahire Terminali'nde 23 yolcu köprüsü, 7 adet checkin adası, 254 çalışma istasyonu, 58 asansör, 48 yürüyen merdiven ve toplam uzunluğu 2 bin 364 metre olan 46 adet yürüyen bant bulunacak. Terminalin yanı sıra 550 bin metrekare apron ve taxiway alanı da projenin kapsamında yer alıyor.
Müteahhit geliri için hedef 7 milyar dolar
Törenin ardından gazetecilerin sorularını cevaplayan Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, yurtdışı müteahhitliklerinden 2005 yılında en az 7 milyar dolar gelir beklediklerini kaydetti. Göreve geldiklerinde yurtdışı müteahhitlik gelirlerinin 1.5 milyar dolar civarında olduğunu, 2003'te bu rakamın 3.4 milyar dolara, 2004'te de 5.2 milyar dolara çıktığını hatırlattı. Türk firmalarının yurtdışındaki ihaleleri zor şartlarda aldıklarını söyleyen Kürşad Tüzmen, bütün firmalara danışmanlık yaptığını ve bundan gurur duyduğunu ifade etti. Tüzmen, bankacılık sektörüyle ilgili bir soru üzerine ise şunları söyledi: "Türk bankacılık sektörü yeterince büyüyemedi. Firmaların ölçeğini karşılayacak şekilde büyüklük göstermesi lazım. Şu andaki ölçeğine uygun hareket etmeye çalışıyor ama Türkiye'deki firmalar yurtdışı hizmetlerde bankacılıktan daha fazla atılım yapmış durumdalar. Yani Türkiye'deki bankacılık sektörü son yapılandırmalar sonucunda daha güç kazanırsa, istenilen seviyeye gelirse ve dünyada hareket eder hale gelirse böylesine büyük şirketlerin yapacağı çalışmalar çok daha fazla artacaktır. Daha yeni yeni kendilerini toparlıyorlar. Fazla yüklenmek istemiyorum onlara. Ama şunu söyleyeyim; bundan sonra Türkiye'de bankacılık hizmetleri büyüdükçe hem yurtdışı müteahhitlik sektörü, hem dış ticaret şirketleri hızlı büyüme göstereceklerdir."
Devlet Bakanı Tüzmen, bankaların hâlâ risk almaktan çekindiklerine yönelik sorulara ise " Riski alamıyorlar. Çekimserlikleri var. Kendi teminat mektuplarının da zaten başka ülkeler tarafından kabul edilmediğini görüyoruz. Ama ben bunu aşacaklarına inanıyorum" yanıtını verdi.