Fiyata değil tasarıma bakıyor

Fiyata değil tasarıma bakıyor
Fiyata değil tasarıma bakıyor
OYDER'in araştırmasına göre yeni otomobil satın alacaklar artık otomobilin fiyatına ya da yakıt cinsine değil en çok tasarıma önem veriyor.
Haber: mehmet ali kantarcı / Arşivi

Türk tüketicisinin otomobil almada tercihleri değişiyor. Daha önceleri sıfır km araç alırken yakıt, fiyat gibi kriterlere daha önem veren tüketiciler artık seçimlerinde görüntüyü ön plana aldı. OYDER ( Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği) ve GfK Türkiye ’nin ekim ve kasımda 0 km otomobil satın alan 1300 müşteri ile yaptığı araştırmada alımda yüzde 46.6 ile tasarım birinci yüzde 44.4 ile yakıt tasarrufu ikinci, yüzde 39.5 ile donanım ve teknolojik üçüncü sırada geldi. Aracını alırken fiyat kriterini ön planlana alanlar ise yüzde 35. ile dördüncü sırada yer aldılar. 

Lüks değil ihtiyaç 

Ankete göre otomobil satın alanlarda süreci başlatan en önemli neden yüzde 35,4 ile ihtiyaç ve yüzde 30,1 ile aracını yenileme isteği oldu. Otomobil sahiplerinin yüzde 25’i yetkili satıcı ile irtibata geçerek marka kararını veriyor. Satıcıdan satıcıya uğrayarak kararını verenlerin oranı da yüzde 7,1 civarında. Tüketicilerin yüzde 41’i araç alırken kredi kullanıyor, yüzde 9’u takas yapıyor. Yeni araçların yüzde 85’i şahıs üzerine tescilleniyor. Alıcıların yüzde 78,8’i evli iken yüzde 57,4’ünün evli ve çocuk sahibi olduğunu görülüyor.
100 TL’lik yakıt
Yeni kullanıcıların yüzde 29,9’u 50-100 TL ve yüzde 34,4’ü 100-150 TL’lik akaryakıt satın alıyor. Ayrıca yüzde 39,6’sı ayda 750-1500 km, 24,9’u ayda 1500-2500 km yol yapıyor. Yeni araç sahiplerinin yüzde 95’i kasko yaptırıyor, Kaskoların yüzde 66,7’sini yetkili satıcılar yapıyor.

Sigorta için ayrı kapı şartı
Yılda yaklaşık 800 bin adetlik yeni araç pazarı sigortacıların iştahını kabartıyor. Özellikle 0 km araç alımında yüzde 95’i bulan kasko yaptırma oranı bayilerin önemli bir gelir kaynağı. Bu pazardan daha büyük pay almak isteyen diğer acenteler otomotivcileri bazı yaptırımla zorluyorlar. OYDER Başkanı Ilısal plazalara gelen müfettişlerin sigorta şirketi için ayrı kapı, bilgisayar gibi fiziki şartlara sahip olmayanlara poliçe kestirmediklerini söyledi. Ilısal, “Sigorta acenteleri için plazalarımızdan dışarıya kapı açılması ve içerisi ile bağlantısının olmaması müşteri memnuniyeti ve yapış sürecini olumsuz etkiliyor” dedi.

Pazar 5 yılda 1 milyona ulaşır
OYDER Başkanı Şükrü Ilısal 2012’de Türkiye’nin yüzde 3 büyüdüğünü, araç fiyatlarının zamlanmamasına rağmen otomotiv pazarının yüzde 8-9 düşeceğini söyledi. 1 milyonluk iç pazar hedefine 5 yıl içinde ulaşmayı öngördüklerini söyleyen Ilısal “2013’te pazarı 750-800 bin adet arasında öngörüyoruz. Ancak önemli konu 16 yaş ve üzerindeki araçların trafikten kaldırılması. Bu araçlar hem güvenlik hem de çevre açısından risk taşıyor” dedi.

bigPara.com