Fly Air: Maliyet 85 YTL iken nasıl kazanıyorlar?

Fly Air Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Hasançelebi, havayolu taşımacılığının en yoğun olduğu dönemin başlangıcında özel havayolu şirketlerinin rekabetlerinin 'mantık sınırlarını' zorladığını belirtti.

ADANA - Fly Air Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Hasançelebi, havayolu taşımacılığının en yoğun olduğu dönemin başlangıcında özel havayolu şirketlerinin rekabetlerinin 'mantık sınırlarını' zorladığını belirtti. Özel havayolu şirketlerinin maliyetinin yüzde 70'ini oluşturan aylık uçak kirasının 300 bin dolar, uçak yakıtının litresinin 68 cent, pilot maaşının ise 9 bin dolar olduğu bir yolcunun bir saatlik uçuşunun maliyetinin 85 YTL'yi bulduğu açıklandı.
Hasançelebi, uçuş maliyetlerinin kalem kalem hesaplanması halinde ortaya çıkacak rakam ile rekabet nedeniyle düşen fiyatlar mukayese edildiğinde ortaya hiç de doğal karşılanmayacak rakamların çıktığını, bunun ticari bir yanlış olduğunu vurguladı.
Hasançelebi, havayolu taşımacılığında maliyetlerin yüzde 70'ini uçak kirası, yakıt ve pilot giderlerinin oluşturduğunu vurgulayarak, buna uçağın bakımı, hostes ve diğer yardımcı personel giderleri ile vergiler de dahil edildiğinde, bir saatlik uçuşun maliyetinin kişi başına 85 YTL'nin altına düşmediğini anlattı. Hasançelebi, nisan aylarının, havayolu yolcu trafiği açısından en hareketli dönemin başlangıcı olduğuna işaret ederek, "Böyle bir dönemde rekabete gitmeye zaten gerek yoktu. Biz havayolu taşımacıları için kış sezonu maliyetlerin bile güç karşılandığı dönemdir. Yaz sezonunda yaşadığımız yolcu trafiği sayesinde kış mevsimini atlatmaya çalışırız" diye konuştu.
'Avrupa'da bile örneği az'
"2003'te bu işe başladığımızda, maliyetler bu kadar yüksek değildi" diyen Hasançelebi, "Uçak benzinini bugünkü fiyatların 5'te birine alıyorduk. O yıllarda 150 bin dolar olan uçak kiraları bugün 300 bin dolar. Pilotların 3 bin dolar olan maaşları ise bugün 9 bin dolar düzeyinde. Çünkü, havayolu şirketi sayısı arttıkça pilota talep yoğunlaştı. Sadece THY yurtdışından 59 uçak birden getirdi. Türkiye'de yeterli sayıda pilot yetişmediği için maaşlar tavana vurdu."
Hasançelebi, ayrıca şunları söyledi: "Promosyon yapan şirketler hem kendilerine hem de sektörde faaliyet gösteren diğer şirketlere karşı haksızlık ediyorlar. Binlerce bileti 9 YTL'den satarsanız uçağın kirası, bakım giderleri, pilot maaşı ve diğer maliyetleri nasıl karşılayacaksınız? Benzer uygulamaları Avrupa ülkelerinde bazı havayolu şirketleri de yapıyor ancak, bunların sayısı çok az. Binlerce yolcu düşük fiyatla taşınmıyor." Rakiplerin uygulamaları nedeniyle bilet rezervasyonlarında büyük düşüş olduğunu anlatan Hasançelebi, haksız rekabetin engellenmesi için Ulaştırma Bakanlığı'nın devreye girmesini beklediklerini bildirdi.