Fransa'nın kararı Airbus'a irtifa kaybettirecek

Fransa'nın kararı Airbus'a irtifa kaybettirecek
Fransa'nın kararı Airbus'a irtifa kaybettirecek
Fransa senatosunda onaylanan yasa tasarısı Türkiye'deki Fransız şirketleri etkileyecek. Özellikle Airbus ve enerji şirketleri hedefte.
Haber: NEŞE KARANFİL - nese.karanfil@radikal.com.tr / Arşivi

ANKARA - Fransa meclisinde soykırımın inkârını cezalandıran yasa teklifinin kabulüyle Türkiye üç aşamalı bir plan ortaya koyacak. Ekonomi alanında en büyük kayıp, enerji sektörü ile Airbus’ta yaşanacak. Türkiye Gümrük Birliği nedeniyle hükümet olarak Fransız ürünlerini boykot kararı alamıyor. Ama önümüzdeki yıllarda birçok yatırım ve alım yapılacak. Fransa’nın Türkiye’nin inşa etmek istediği nükleer santralları izlediği belirtilirken, Fransa’nın Sinop’ta inşa edilecek nükleer santralla yakından ilgilendiği ifade ediliyor. Öte yandan hem THY hem de özel havayolu şirketlerinin gelecek yıllarda almayı planladığı Airbus’lar yasanın kabul edilmesiyle riske girecek. Ayrıca Başbakan Erdoğan için de bir Airbus siparişi verildi. A330 Airbus uzun menzilli bir uçak. Sadece bu uçağın maliyeti 200 milyon dolar. 

Her alanda yatırım var
Türkiye’de 2 bine yakın Fransız sermayeli şirket var. Firmalar nükleer enerji santralları ihaleleri, yenilenebilir enerji ve ulaştırma alanlarındaki proje ve ihalelere ilgi duyuyor. Fransız yatırımları otomobil, elektronik, çimento, eczacılık ve hizmet sektörlerinde yoğunlaşıyor.
Fransa’nın Türkiye pazarında büyük şirketleri de var. Örneğin otomotiv sektöründe Renault, Peugeot, gıdada Danone, perakende sektöründe Carrefour, sigortada Axa ve finans sektöründe de BNP Paribas. Ayrıca çimento sektöründe Lafarge, akaryakıt sektöründe Total gibi şirketler de var. Total’in tüm sektör içindeki payı yüzde 10’lar civarında. Fransız Axa Grubu Türkiye’deki sigorta şirketi pazar payında yüzde 11,3’lük bir paya sahip. 2002-2010 döneminde Türkiye’ye gelen yatırımların yaklaşık 4 milyar dolarlık bölümü Fransa kaynaklı.

Airbus 20 senedir Türkiye’de
20 yıldır Airbus Türkiye’de. Airbus’ın tahminine göre 2029’a kadar Türkiye’de 98 uçağa ihtiyaç duyulacak. Türkiye’nin yüksek yoğunluktaki rotalarda en az 8 tane Airbus A380’e ihtiyacı olabilir. 160’tan fazla Airbus uçağı Türkiye’de 9 operatör tarafından kullanılıyor. 40 uçak da Türkiye’de hizmet veren havayollarına teslim bekliyor. THY’nin 88 Airbus uçağı var. Airbus Türkiye’yi A400M programı için de stratejik ortak görüyor.

bigPara.com