Galataport'a fren: Şener, dosyayı geri gönderdi

Yapıldığı günden itibaren eleştiri hedefi olan Galataport ihalesi, Devlet Bakanı Şener'e takıldı. Şener, Danıştay'ın aldığı yürütmeyi durdurma kararını gerekçe göstererek, dosyayı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na gönderdi. Son söz İdare'nin.
Haber: AHMET KIVANÇ / Arşivi

ANKARA - Galataport ihalesi Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener'i aşamadı. Şener, Danıştay 6. Dairesi'nin Galataport projesine ilişkin Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca hazırlanan imar planını iptal etmesini gerekçe göstererek, Galataport ihalesiyle ilgili dosyayı Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na (ÖİB) gönderdi. "Tamam mı, devam mı" sorusuna Özelleştirme İdaresi karar verecek.
Şener, ihaleyi onaylayacak olan Yüksek Planlama Kurulu'nun (YPK) sekretarya görevini yürüten DPT'ye dün, dosyanın ÖİB'e gönderilmesine ilişkin yazıyı hazırlama talimatı verdi. DPT yazıyı hazırlayarak ÖİB'ye gönderdi. Yazıda, dosyanın iade gerekçesi olarak yargı kararları gösterildi. ÖİB yetkilileri ise, ihalenin daha önce projenin sahibi olan Denizcilik İşletmeleri tarafından gerçekleştirildiğini, dolayısıyla dosya kendilerine geldiğinde yeni bir konu olarak sil baştan değerlendireceklerini belirtti.
Unakıtan: İncelenecek
Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, TBMM'de konuyla ilgili soruları yanıtlarken, dosyanın ÖİB'ye gelmesinden sonraki seçeneklerin ne olacağına ilişkin soruya "Tamam ya da devam deriz" karşılığını verdi. Unakıtan, nasıl devam edileceğine ilişkin soru üzerine de, ÖİB'in hukukçularının konuyu inceleyeceklerini, incelemenin birkaç gün içinde tamamlanacağını, ihaleyle ilgili nihai kararın da bu inceleme sonunda verileceğini belirtti. ÖİB'nin, Danıştay'ın iptal ettiği Kültür-Turizm Bakanlığı'nın Galataport'la ilgili imar planının aynısını hazırlayarak ihaleye devam edilebileceğine ilişkin değerlendirmelerin anımsatılması üzerine de Unakıtan, bütün bu olasılıkların araştırıldığını söyledi.
Unakıtan, Galataport ihalesini kazanan İsrailli işadamı Eyal Ofer ile geçtiğimiz günlerde Davos'ta görüşüp görüşmediğine ilişkin bir soruya karşılık, "Görüşme talebi gelmedi" dedi. Unakıtan, ihalenin iptal edilmesi durumunda 3.6 milyar avroluk fiyata yeniden ulaşılıp ulaşılamayacağına ilişkin soru üzerine de, "Bunlar Türkiye'nin şartlarına bağlı hususlar. Altı ay önce borsanın bugünkü noktalara geleceğini kim biliyordu" şeklinde konuştu.
Şimdi ne olacak?
Devlet Planlama Teşkilatı'nın (DPT) Galataport ihale dosyasını ÖİB'ye iade etmesi üzerine Galataport'un geleceği tümüyle belirsizliğe girdi. Hükümetin önündeki seçeneklerden birisi, Danıştay'ın iptal ettiği imar planının aynısını Anayasa Mahkemesi'nce bu konudaki yetkisi teyit edilen ÖİB yaptırtarak ihaleye devam etmek olabilir. Bu, hükümetin tercih edebileceği, ancak tepki nedeniyle zorlanacağı bir seçenek.
Bir diğer seçenek ise Galataport ihalesini iptal edip, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın hazırlayacağı imar planıyla yeniden ihaleye gitmek. Ancak, konunun kamuoyuna mal olması ve siyasi çevrelerce tartışma konusu haline getirilmesi nedeniyle hükümetin ihaleyi yenilemekten kaçınması da söz konusu.
Süreç nasıl gelişti?
Geçen yıl eylül ayında gerçekleştirilen Galataport ihalesini, 49 yıllık işletme için 3 milyar 583 milyon avro veren Royal Caribbean-Global Yatırım Holding ortak girişim grubu kazandı. İhaledeki diğer en iyi teklif 1 milyar 362 milyon avroda kaldığı için ilk başta başarılı bir özelleştirme olarak değerlendirilirken, bir süre sonra, ödemelerin 49 yıllık işletme süresinin son yıllarına yığıldığı, işletmenin ilk 40 yıllık döneminde çok sınırlı miktarda ödeme yapılacağı, 3.6 milyar avroluk teklifin bugünkü değerinin 200 milyon dolar olduğu anlaşıldı.
Başbakan Tayyip Erdoğan ve Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'ın ihaleyi kazanan şirketin ortaklarından Eyal Ofer ile 2002 yılından bu yana birkaç kez görüştüklerinin ortaya çıkması da ihaleye yönelik tepkileri güçlendirdi.
Tepkiler yoğunlaşırken Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener, ihaleyle ilgili Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararının onaylanmasından önce DPT'ye konuyla ilgili detaylı inceleme talimatı verdi. Şener böylece ihaleyle ilgili olarak Danıştay'a açılan davalarla ilgili karar verilinceye kadar zaman kazanmaya çalıştı.
Galataport Projesi
Danıştay 6. Dairesi, ocak ayının ilk haftasında Galataport projesiyle ilgili olarak Kültür Bakanlığı'nca hazırlanan imar planının geçersiz olduğu yönünde karar verdi. Şener de bu karar üzerine Galataport ihalesini kendisi açısından gündemden çıkardı.
Karaköy Meydanı'ndaki Türkiye Denizcilik İşletmeleri Genel Müdürlük binasından Deniz Ticaret Odası'na kadar yaklaşık 1.200 metrelik sahil şeridinde gerçekleştirilmesi planlanan Galataport Projesi'nde kruvaziyer yat limanı inşa edilecek.
Açık alanı 100 bin metrekare, kapalı alanı ise yaklaşık 300 bin metrekarelik projede toplam 750 odalı 5 yıldızlı otel ve 4 yıldızlı oteller, alışveriş merkezleri, fast-food yerleri, kruvaziyer liman (gümrüklü saha), free-shoplar, otopark ile müze planlanıyor.