'General' Türk parçası alacak

Forster, "Bu yatırım fabrika kurmaktan avantajlı" dedi.


General Motors Avrupa Başkanı Forster açıkladı: Avrupa dışındaki ülkelerden yaptığımız 4 milyar dolarlık parça tedarikinin 500 milyon dolarını Türkiye'den yapacağız.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İSTANBUL - General Motors Avrupa dışındaki ülkelerden gerçekleştirdiği 3-4 milyar dolarlık parça tedarikinin 500 milyon dolarlık kısmını, yani yaklaşık yüzde 25'ini Türkiye'den yapacak.
General Motors Avrupa Başkanı Carl-Peter Forster, söz konusu 500 milyon dolarlık hedefe üç yıl içinde ulaşacaklarını belirterek, "Toplam 8-10 milyar dolarlık tedarikimizi ağırlıkla üretim yaptığımız Almanya, Belçika, Fransa, İspanya gibi ülkelerden gerçekleştiriyoruz. Bu bize, işçilik ücretlerinin yüksekliğine rağmen nakliye nedeniyle maliyet avantajı sağlıyor. Çünkü GM'nin Avrupa satışları 2 milyon civarında. Ancak, Türkiye, Avrupa ve Asya arasındaki konumu nedeniyle tedarik üssü olma konusunda öne çıktı. Çünkü üretimde kullanılan parçaların yüzde 20-30'u Avrupa dışı ülkelerden geliyor" dedi.
'Tedarik pazarı güçlenir'
Türkiye'den yılda 130 milyon dolarlık parça alımı gerçekleştiren GM'nin Avrupa Başkanı Forster, iç pazarda Opel, Chevrolet ve Saab markalarıyla faaliyet gösteren GM'nin Torbalı'da üretimine son verdikten sonra yeniden üretici kimliğiyle yer alıp almayacağı sorusuna ise şu yanıtı verdi: "Türkiye piyasasında üretici olarak var olmak tabii ki avantajlı. Biz bunu geçmişte denedik. Gelecekte de deneyebiliriz. Üretimle ilgili fırsatlar çıkıyor ve bunları belli sınırlar içinde tutuyoruz. Ancak Türkiye'yi parça tedarik üssü olarak seçmemiz ülke ekonomisine faydası açısından düşünülürse yıllık üretimi 50 bin adetlik bir otomobil fabrikasından çok daha avantajlı. Böyle bir fabrikada 1000-2 bin kişilik istihdam sağlanırken, 500 milyon dolarlık parça temini 20-30 bin kişiye gelir sağlayan bir pazarın güçlenmesi anlamına geliyor. Söz konusu 500 milyon dolarlık yatırımın büyüklüğünün altını çizmek için Polonya karşılaştırmasını da yapabiliriz. Polonya'da üretim merkezimiz ve 14 yıllık geçmişimiz var. Bu ülkedeki tedarik pazarımız ise 1.6 milyar dolar. Tedarik ofimizdeki uzman kişiler yan sanayi şirketlerini araştıracak."
Beş fabrikaya denk
Uzmanlar, yıllık 50 bin adet üretim kapasitesine sahip bir otomobil fabrikasının yaklaşık 100 milyon dolara mal olduğunu belirtiyor. Diğer bir ifadeyle, GM'nin bu girişimi Türkiye'de 50 bin adetlik beş otomobil fabrikası kurulması anlamına geliyor. "Dürüst olmak gerekirse Türkiye bizim için Avrupa'ya entegre oldu, Avrupa'nın parçası haline geldi" diyen Forster, pazar büyüklüğü olarak altı-yedinci sırada olan ülkenin özellikle Polonya'da üretilen ve dünya prömiyeri 'Autoshow 2006'da yapılan Astra sedanla beşinciliğe yükseleceği tahmininde bulundu. Forster, Astra sedan satışlarının yüzde 30'unu Türkiye'de yapacaklarını söyledi.
GM'nin bu yıl vergi öncesi 1 milyar dolarlık kâra ulaştığını belirten Forster, Kuzey Amerika ve Avrupa'daki maliyet düşürme ve yeni modeller sunma çerçevesinde yürüttükleri yeniden yapılanmayla gelirlerini artırdıklarını ifade etti. Satışların yükselmesinde Meriva, Zafira, Astra sedan ve Corsa'yla ilgili yüksek beklentileri olduğunu dile getiren Forster, Türkiye'nin bu anlamda kendileri için önem taşıyan bir pazar olduğuna dikkat çekti.
Forster, Türkiye'ye Ocak 2007 tarihinde başlayacak blok muafiyeti için bayilerle sözleşme yenilemek amacıyla üç günlüğüne geldi. Forster, "Türkiye'de bulunduğum ilk 18-20 saat içinde ülkenin tamamen kendine özgü koşulları ve talepleri olan özgün bir piyasa olduğunu gözlemledim" dedi. GM Avrupa Başkan Yardımcısı Jonathan Browning ise blok muafiyetinin Türkiye'de otomotivin geçirdiği evrimin parçası olduğunu ifade etti.
Satış sonrası hizmet farkı
Browning, "Aslında Türkiye bu konuda Avrupa'dan ileride. Satış sonrası müşteri memnuniyeti konusunda GM'de Türkiye en üst sırada. Bayi ağı da Avrupa'dan ileride" dedi. GM Türkiye Genel Müdürü Özcan Keklik de blok muafiyetiyle sektörde rekabetin kurallarının yeniden yazılacağını söyledi. Uygulama satış ve servisin bir arada olma zorunluluğunun kalkması gibi çok sayıda yeniliği getiriyor. GM Türkiye'de Opel'in pazar payını yüzde 6-8, Chevrolet'ninkini ise yüzde 2'nin üzerine çıkarmayı hedefliyor.



'Yönetici de alıyoruz'
GM Avrupa Başkanı Carl-Peter Forster, Türkiye'deki ilk Türk genel müdür Özcan Keklik'i GM'de 'tedarike' ve Türk yöneticilere verilen öneme örnek gösterdi. Forster, 'Keklik, şimdiki konumuna tedarikin yani parça temin organizasyonunun başındaki görevinden geldi. Almanya ve Budapeşte'deki başarılarla kendini tanıttı. GM, Türkiye'den sadece parça tedariği yapmıyor. Yönetici de ihraç ediyor. 100'e yakın bayiyle faaliyet gösterdiğimiz Rusya'da mali işler direktörü Türk. Alper Calapkulu. Aynı pazarda Tolga Atmaca satış sonrası direktörlüğü yapıyor. Budapeşte'deki finans uzmanlarımız arasında da Türkler var" dedi.