GM ışığı görüp Opel'i satmaktan vazgeçti, Almanya ayağa kalktı

GM ışığı görüp Opel'i satmaktan vazgeçti, Almanya ayağa kalktı
GM ışığı görüp Opel'i satmaktan vazgeçti, Almanya ayağa kalktı

GM yeniden yapılanma planını Alman hükümetine daha sonra sunacağını bildirdi. GM, geçen ay Opel?in Kanadalı Magna şirketine satışı için anlaşmıştı. FOTOĞRAF: REUTERS

Toparlanmaya başlayan otomotiv devi General Motors (GM), Avrupa birimi Opel'i satmaktan vazgeçti. Karar Almanya'da tepkiyle karşılandı. Almanya Ekonomi Bakanı Brüderle, 'GM'in Almanya'ya karşı bu davranışı kabul edilemez' dedi. Sendikalar eylemlere hazırlanıyor

İSTANBUL - ABD’li otomobil üreticisi General Motors (GM), Avrupalı birimi Opel ve İngiliz Vauxhall’ı satmaktan vazgeçti. GM, Opel’in yüzde 55 hissesini Kanadalı otomobil parçaları üreticisi Magna International ve partneri Rus Sberbank’a satmayı planlıyordu. GM Yönetim Kurulu, kararı ekonomik koşullardaki düzelme, Avrupa’nın iş koşullarındaki toparlanma ve Opel’in stratejik önemi nedeniyle alındığını açıkladı. 

Planını sonra açıklayacak
GM’in icra kurulu başkanı Fritz Henderson, yaptığı açıklamada, GM’nin yeniden yapılanma planını Alman hükümetine daha sonra sunacağını bildirdi. Amerikan devi, geçen ay Opel ve Wauxhall’ın Kanadalı Magna şirketine satışı konusunda uzlaşmaya varmıştı. Magna yöneticilerinden Sigfried Wolf’un konuya ilişkin yaptığı açıklamada, “Opel’i elinde tutmanın GM’in çıkarlarına olduğunu anladıklarını” belirterek, “Önlerindeki zorlukları aşmalarında Opel ve GM’e destek olmayı sürdüreceğiz” diye konuştu. Opel’in İngiltere’deki markası Vauxhall’da örgütlü UNITE sendikasından Tom Woodley, haberi olumlu olarak değerlendirdi.

25 bin işçiye çağrı
Bu karar Almanya’da ise şaşkınlık ve öfkeyle karşılandı. Alman hükümetinden  GM’e kızgınlık dolu sözler sarfedildi.  GM’nin çok svayıda çalışanı işten çikartacağını düşünen  sendikalar, Opel’in tüm tesislerinde çalışan yaklaşık 25 bin işçiye, yarından itibaren uyarı grevleri yapmaları yönünde çağrıda bulundu. İşçi temsilcisi Başkanı Klaus Franz, Almanya’da başlayacak grevleri tüm Avrupa’ya yayacaklarını belirtti. Çalışanların yarın (bugün) Rüsselheim, Bochum, Eisenach ve Kaiserslautern’deki fabrikalar önünde Opel’in GM bünyesinde kalmasını protesto edeceklerini ifade eden Franz, “GM’nin Opel’i satmak istememesi kabul edilebilir bir karar değil. Opel için kara bir gün” diye konuştu.
GM bu kararı alırken, uzmanlar otomotiv sektörüne yönelik olarak daha olumlu bir havanın bulunduğunu belirtiyor. Rus yetkililer ise kararı soğukkanlılıkla karşıladı. Rusya Başbakan yardımcısı Alexander Zhukov, Rusya’nın öncelikli işinin küresel ekonomik kriz nedeniyle sorun yaşayan iç piyasanın toparlanmasına yönelik olacağını belirtti.

GM toparlanıyor gibi
Dünya ekonomik krizinin etkisiyle geçen yıl 30 milyar doların üzerinde zarar açıklayan GM, mart ayında Avrupa’daki varlıklarını satacağını duyurmuştu. Daha sonra Magna ise satış anlaşmasına varılmıştı. Fakat ABD hükümetinden mali destek alan GM, yaz aylarında ‘iflas koruma’ kapsamına alınmıştı. Şimdi ise otomotiv sektöründe de küresel ekonomik faaliyetlerede bağlı olarak toparlama emareleri görülmeye başlandı.
GM’in ışığı gördüğüne karar vermesinin nedeni ise ekim ayında şirketin iki yıldan beri ABD’de ilk kez satışlarının artması.
Ekim ayında satışlarının geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4.7 oranında arttığını açıklayan şirket  hurda indiriminin sona ermesinin ardından yeni modellerin devreye girmesinin geleceğe ilişkin umutları canlandırdığını belirtmişti. Salı günü GM’den yapılan açıklamada son iki yıldır ilk kez eylül ayında otomobil satışlarında artış göründüğü kaydedildi. Uzmanlar, GM’in küresel rekabet potansiyelinin zarar göreceği endişesiyle aslında hiçbir zaman Avrupa’daki faaliyetlerinden çıkmak istemediğini belirtiyor.
Buna karşın GM’in iflas etme tehlikesi altında bulunduğu dönemdeki koşulların şirketi Opel’in çoğunluk hisselerini elden çıkartma kararına ittiği ifade ediliyor.
Fakat GM, bugün küresel ekonomik koşulların düzelmeye başlamasıyla birlikte, daha önce almış olduğu kararı geri almış oluyor. Öte yandan uzmanlar, Opel’in hâlâ ciddi anlamda sermayeye ihtiyaç duyduğu belirtiyor. Konuya yakın kaynaklar, GM’in para kaybeden Opel’i yeniden yapılandırmak için 4.4 milyar dolar giderinin olacağı tahminini yapıyor. ABD Hazine Bakanlığı sözcüsü Meg Reilly konuya ilişkin yaptığı yazılı açıklamada, Obama yönetiminin GM’nin Opel’i elde tutma ve kendi içinde yeniden yapılandırma kararına müdahalesi olmadığını ifade etti. Opel’in 25 bini Almanya’da olmak üzere Avrupa genelinde 54 bin 500 çalışanı bulunuyor. Opel’e bağlı Vauxhall markası ise İngiltere’de 5 bin 500 kişi çalışıyor. 

Adam Opel 1862’de kurdu
Adam Opel’in 1862’de kurduğu Opel, GM tarafından 1929 yılında satın alındı. Kuruluşunun ilk yıllarında çoğunlukla bisiklet üretimi gerçekleştiren Opel, 1898 yılında otomobil üretimine başladı. Sekiz yıl gibi kısa zaman içinde 1000 otomobil üretimini gerçekleştirmeyi başardı. O dönemin koşulları altında bu üretim rakamı çok büyük bir seviyeye işaret ediyordu. 2. Wilhelm’e araçda üreten Opel, daha ziyade küçük otomobil modelleri üretiminde uzmanlaştı.
GM ise, satın alma gerçekleştirildikten sonra Avrupa pazarında Opel’le pazar payını artırmaya odaklandı. 1970’li yıllarda, Opel Alman pazarının yüzde 20’lerini kontrol ediyordu. Fakat Wolkswagen’in Golf markasınında katkısıyla Avrupa’nın en büyük otomotiv üreticisi olmasının önüne geçemedi.
Şirket, son yıllarda otomobillerin kalitesine ilişkin bazı problemler yaşamış ve 2001’de büyük bir yeniden yapılanma programını hayata geçirmişti.

Almanya’da dev
Almanya’daki dört fabrikada 25 bin işçi çalışıyor. Geçen yıl Opel Astra, Vectra and Corsa’nın da aralarında bulunduğu 474 bin 557 araç üretti.
* Opel’in merkezinin, Ar-Ge‘sinin bulunduğu Ruesselsheim’da 15 bin 600 kişi çalışıyor.
* Bochum’daki fabrika , Astra ve  Zafira modellerini üretiyor.
* Opel’in Kaiserslautern kentinde motor fabrikası var.
* Eisenach’daki fabrikada Corsa marka araç üretiliyor.
İngiltere: Ellesmere Port ve Luton fabrikalarında 5 bin 500 kişi Vauxhall markasını üretiyor.
Belçika: Antwerp fabrikası 2 bin kişiyle  Opel Astra’yı üretiyor.
Polonya: Gliwice’deki fabrikada 2 bin 500 kişi çalışıyor. Opel Zafira ve Astra üretiliyor.
İspanya: 6 bin kişi çalışıyor. Corsa, Meriva mini-van, Combo üretiliyor. 

Bakan ateş püskürdü: Bu sorumluluk GM’in
‘Sorumluluk GM’in’. Bu söz satış kararını değiştiren GM’e ateş püsküren Almanya Ekonomi Bakanı Rainer Brüderle’ye ait.
GM’in Opel’i satmaktan vazgeçme kararını Başbakan Angele Merkel ve danışmanları büyük şaşkınlıkla karşıladı.
Ama asıl tepki Brüderle’den geldi. Kararı, Almanya Ekonomi Bakanı Rainer Brüderle sert bir şekilde eleştirdi. Brüderle, bakanlar kurulu toplantısından önce yaptığı açıklamada, bu gelişmenin sorumluluğunu GM’nin taşıdığını belirterek, “General Motors’un Almanya’ya karşı davranışı kabul edilemez” dedi. Kabine toplantısında durumu değerlendireceklerini ifade eden Brüderle, GM ve Opel’den, yeniden yapılanma planlarını ortaya koymasını istedi. Brüderle, GM’in Opel’in satışına onay verdiği süreçte otomobil üreticisini desteklemek için Alman hükümetinin verdiği 1.5 milyar avronun (2.2 milyar dolar) da geri alınabileceğini de söyledi.
(Radikal)