Gönlüm hep seni arıyor neredesin sen?

Gönlüm hep seni arıyor neredesin sen?
Gönlüm hep seni arıyor neredesin sen?
'Kimsin?' ile başlayan sosyal âlem yolculuğumuz 'Neredesin' ile sürüyor. Böylece Silikon Vadisi şirketleri kazancın zirvesinde 'check-in' oluyor.
Haber: ZİYA ÖZIŞIK / Arşivi

Sosyal medya hayatımıza sorularla girdi. İlk soru “Kimsin?”di. İlkokulumuza varana kadar yazdık, böylece geçmişimizle “ağ”landık. İkinci soru “Ne yapıyorsun” oldu. Önceleri ne yaptığımızı sonraları etrafımızın ne yaptığını hatta memleketin ne yaptığına kadar işi vardırarak yazdık. Eni konu bir avatar yarattık kendimize.

Olmadığımız kadar esprili, olmadığımız kadar muhalif, olmadığımız kadar “ayrıntısever”, eğlenceli-depresif vs. bir karakterimiz oluştu. Bu avatarın varlığına varlık katacak bir soru daha peydah oldu: “Neredesin?”.

Elbette “onaylanma, beğenilme” hezeyanlarımızın iyiden iyiye açığa çıktığı bir “alem”de neredesin sorusuna “Zeytinburnu Hali” diye yanıt vermemiz beklenmiyordu. Afili mekânlarımız ile süslenmiş “harika” hayatımızın onay görme motivasyonu böylelikle yepyeni bir pazar yarattı: Lokasyon bazlı sosyal medya. Doğru soruyu doğru zamanda soran bir de şirket: Foursquare (4sq).

4sq ile karşılıklı aşk
Şirket geçen hafta bize “hak ettiğimiz” değeri verdiğini gösterdi. Son bir yılda aktif kullanıcı sayımız yüzde 650 artış kaydetti. Toplamda ise 50 milyon adet “check-in” yaptık ve bu sosyal medya şirketi uygulamasını Türkçeleştirerek bizi taçlandandırdı. Bu ilgiyi biz de karşılıksız bırakmadık ve eş zamanlı olarak Madonna’ın geçen hafta Türk Telekom Arena’da verdiği konserde “check-in” rekoru kırdık. Konserde 3068 adet “check-in” yapıldı. Bu rakam toplam katılımcıların yüzde 6’sına denk geliyor. Foursquare’in yazılım geliştirme ekibinden Max Sklar konser esnasında attığı tweet ile Türkiye pazarının gelişimini yakından takip ettiğini gösterdi.

Şirketten alınan bilgiye göre bir öncesi rekor 12 Mayıs’taki 2183 rakamıyla Fenerbahçe Şükrü Saraçoğlu Stadyumu’nda oynanan Fenerbahçe–Galatasaray maçına aitti.

Ekonomistler de lokasyon bazlı sosyal medya pazarının; mekan-sponsorluk anlaşmaları, kupon trendi ile birleşme ve firma kampanyalarının tüketiciye sunulması gibi vizyonlar ile büyüyeceği noktasında hem fikir. Foursquare jargonu ile söylersek şirketin milyarderler kulübünde “check-in” olması uzak değil.

Biz avatarımız ile “ilişki durumu”muzu yeniledikçe bilişim dünyası sanal sorular üreterek gerçek ekonominin zirvelerinde mekân bildirimini güncelleyecek. O halde bir soru da biz soralım. Harbiden neredeyiz?

***
123456 global acemilikmiş
Neyse ki dünyada tek değilmişiz. Anımsarsak Redhack grubu Ankara Emniyeti ve İçişleri Bakanlığı’nın sitelerini hacklemiş ve parolalarının 123456 olduğunu deşifre etmişti. Malumunuz geçen hafta iş dünyasının sosyal ağı Linkedin Ruslar tarafından hacklendi. Şifreler forumlarda ortaya saçıldı ve gördük ki basit parola uluslar arası bir hastalık. Rapid7’ye göre 6.5 milyon adet şifrenin çalındığı hacking olayında en çok kullanılan şifrelerin, 1234 ile 12345 olduğu anlaşıldı. Diğer popüler şifrelerin ise dini içerikli “god”, “jesus”, “angel” olduğu ortaya çıktı. E artık bilişim dünyasının bu kadar uyarısına rağmen basit şifre kullanıldıkça sizi İsa gelse kurtaramaz!

***
Otellere uygun TV uygulaması
TPVision’un sunduğu zenginleştirilmiş gerçeklik (AR) uygulaması, otel işletmecilerine otellerindeki odalara en uygun özellikte ve boyutta TV modelini seçme konusunda yardımcı oluyor. Uygulama, Android ve Apple akıllı telefonlar ve tablet bilgisayarlar için ücretsiz olarak indirilebiliyor. Bu kullanımı kolay zenginleştirilmiş içerik uygulamasıyla otel işletmecileri, Philips TV’nin 3D üst üste görüntü bindirmesini otel odalarında sanal olarak görüntüleyebiliyor. TP Vision Otel TV Global Pazarlama Üst Düzey Yöneticisi Wouter Staal “Özellikle odalarında hala büyük CRT TV’ler bulunan küçük otel sahipleri, artık düz ekranlı otel TV ile yer kazanma potansiyelini grafiksel olarak gösteren, kullanımı kolay bir uygulamaya sahip” diyor.

bigPara.com