Gül, Dubai'de ihale soracak

CHP'li Arıoğlu'na ait Yapı Merkezi'nin Japonlarla Dubai'de kazandığı ihale, Suudi Bin Ladin Grubu'na takıldı, Dışişleri Bakanı Gül devreye girdi.
Haber: SERKAN DEMİRTAŞ / Arşivi

ANKARA - Körfez ülkelerini kapsayan bir tura çıkan Dışişleri Bakanı Abdullah Gül'ün Japon firmalarıyla ortaklık yaparak 4 milyar dolarlık ihalenin ilk aşamasında en iyi teklifi veren Türk firması için Dubai Emirliği nezdinde lobi yapacağı öğrenildi. Dubai hafif raylı sistem ihalesinin ilk aşaması için Türk-Japon ortaklığının 1.8 milyar dolarla en iyi fiyatı vermesine karşın Suudi Arabistan'ın başta Bin Ladin Grubu olmak üzere kendi firmalarını kollamak istemesi nedeniyle ihale henüz sonuçlanmadı.
Türk diplomatik kaynaklar, "Siyasi tercihlerin ve baskının da olduğu böyle bir durumda Türk firmasını yalnız bırakamazdık. Japonya ile de bu konuyu görüştük. Onlar da devrede" dedi.
6 Nisan'da Birleşik Arap Emirlikleri'ne bağlı Dubai Emirliği'nde temaslarda bulunacak Gül'ün gündeminde 'ihale pazarlığı' da bulunuyor. Dünya inşaat sektöründe 'yılın ihalesi' olarak görülen ve iki aşamada toplam 4 milyar dolarlık maliyet içeren Dubai Hafif Raylı Sistemi ihalesinin ilk kısmı için toplam 4 konsorsiyum teklif verdi. İstanbul merkezli olan ve CHP Milletvekili Ersin Aroğlu'na ait Yapı Merkezi şirketi de Japon firmaları Mitsubishi, Obayashi ve Kajima ile ortaklık yaptı. Şubat sonunda açıklanan ihaleye Türk-Japon ortaklığı 1.8 milyar dolarlık maliyetle en iyi teklifi verdi. Türk-Japon teklifine en yakın teklifi aralarında Suudi Arabistan'ın Bin Ladin Grubu, Siemens ve Çin'in Citic firmasının bulunduğu konsorsiyum 2.5 milyar dolarla verdi. Diğer konsorsiyumların teklifleri ise 2.5 milyar dolardan da fazla oldu. Tekliflerin şubat sonunda açıklanmasına ve kazananın mart ayında belirleneceğinin belirtilmesine karşın Dubai Belediyesi hâlâ sonucu açıklayamadı.
Suudiler baskı yapıyor
Belediyeden yapılan açıklamalarda, tekliflerin sadece verilen fiyata göre değerlendirilmeyeceği, teknik bir değerlendirme sonunda karar verileceği açıklandı.
Projeye göre, inşaat çalışmalarının mayıs ayından itibaren başlaması gerekiyor. Edinilen bilgilere göre, tekliflerin açılmasının ardından özellikle Suudi Arabistan'dan Dubai'ye dönük yoğun baskılar gelmeye başladı. İhalenin başını Bin Ladin Grubu'nun başını çektiği konsorsiyuma verilmesi için her türlü kanalı zorlayan Suudi yönetimi, "böyle bir projenin bölge ülkelerinin içinde bulunduğu konsorsiyumca yapılması gerektiği" tezini işledi. İhaleyi yürüten Dubai Belediyesi'nin baskılar karşısında kararını açıklayamadığı belirtiliyor.
Japonya da devrede
İhalenin bir türlü sonuçlanmaması ve diğer ülkelerin kendi firmaları lehinde lobi yapmaya başlaması üzerine Dışişleri Bakanlığı da devreye girme kararı aldı. Diplomatik kaynaklar, Dubai ihalesinin hafif raylı sistemin ilk aşaması için yapıldığını, bunun ardından ikinci aşamanın da yapılacağını belirterek, "Bu iki aşama toplam olarak 4 milyar dolarlık bir proje. Siyasi tercihlerin ve baskının da olduğu böyle bir durumda Türk firmasını yalnız bırakamazdık. Japonya ile de bu konuyu görüştük. Onlar da devrede. Bizim firmalarımızın verdiği rakama ilişkin bazı tereddütler var. Umarız Gül'ün temaslarının bir yararı olur" dediler.
2010'da 760 bin yolcu
Dünyanın önemli iş ve alışveriş merkezlerinden biri olarak öne çıkan Dubai'de hafif raylı sistemi 2010'da 760 bin kişinin kullanması öngörülüyor. Bunun 2020 yılında da 2 milyon olması bekleniyor. Dubai'de yıllık nüfus artış oranının yüzde 6 olduğu ve 2020 yılında kentin nüfusunun 3.5 milyona ulaşacağı hesaplanıyor.