Gurbetçiye 'net' desteği

Master yapmak için gittikleri ABD'de Türklerin burada yaşadıkları zorlukları görerek bu alana yönelik bir portalle iş hayatına atılan Ali Hantal ve Serkan Sevim, artık holdinglere 'telekom'u öğretme planları yapıyor.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Master yapmak için gittikleri ABD'de Türklerin burada yaşadıkları zorlukları görerek bu alana yönelik bir portalle iş hayatına atılan Ali Hantal ve Serkan Sevim, artık holdinglere 'telekom'u öğretme planları yapıyor. 1999 yılında ABD'ye eğitim ya da iş için giden Türklere kültür şoku yaşamamaları için rehberlik, ABD'deki Türkleri de birbirleriyle buluşturma ve ABD'de etkin bir Türk şirketi olma hedefiyle kurulan 'mezun.com', altı yılda 1 milyon kişinin buluştuğu bir internet platformu haline dönüştü.
Yılda 10 milyon dolar ciro yapan mezun.com, ABD'nin ardından şimdi de Türkiye'de telekom sektöründeki yatırımlarıyla dikkat çekiyor. ABD'de 5 yıla yakın bir süredir calling card (telefon arama kartı) pazarında faaliyet gösteren ve 20 bine yakın kişiyi konuşturan şirket, bu alandaki yatırımlarını Türkiye'ye de taşıdı.
'Saklanmış ücret yok'
1990'lı yıllarda büyük grupların cep telefonunda büyük fırsat kaçırınca telekomdaki liberalleşmeden uzak kalmak istemediğini ve bu alana yöneldiklerini söyleyen mezun.com CEO'su Ali Hantal, "Türk Telekom ve GSM operatörlerinin yaptığı ciddi fiyat indirimleri ve Türk Telekom'un taşıyıcılara yönelik uyguladığı fiyat politikası şirketlerin hesaplarını altüst etti. Beklenen kârların elde edilemeyeceği görüldü ve bireysel pazardan çekilmeler oldu. Biz ise beş yıldır zaten bunu ABD'de yapıyoruz. Mevcut yatırım ve deneyimimiz olduğu için Türkiye'de bu konuda önemli bir pazar bekliyoruz" diye konuştu.
600 milyon dolar olarak hesaplanan pazarda rakamların değişeceğini vurgulayan Hantal, "İlk yıl 5 milyon kişinin calling card kullanması bekleniyordu. Ancak pazardaki firmalar yatırımlarını durdurdu. Biz holdinglere bu işi öğretmeye geldik" dedi. Calling card'ta ABD'de pazar paylarının yüzde 50 düzeyinde olduğunu belirten Hantal, 'Alo811' calling card'ın farklılığını şöyle özetledi:
"Mezun calling card sadece bireysel kullanıcıya yönelik. Sabit ücret ve 30 saniye bile konuşsanız 1 ya da 3 dakika üzerinden fiyatlandırma yapan saklanmış ücretleri yok. Bu sayede rakiplere göre yüzde 70'e varan fiyat avantajımız var. Internetten ya da telefondan yükleme yapabilen sanal bir kart şeklinde tasarlandı."
Mezun.com'un kurucuları Ali Hantal ve Serkan Sevim, şirketi ABD'de etkin bir Türk şirketi yapma yolunda da ciddi adımlar atıyor. Kurulduğu ilk yıl 60 bin üyeye ulaşan ve şu anda da mezun.com, mezunUSA.com, meqan.com, mezun calling card, mezunçiçek gibi portal ve servisleriyle 1 milyon kişiye ulaşan şirketlerinin hedefini 'dünyadaki 2-5 milyon Türk'e servis veren portaller serisine sahip olmak' şeklinde açıklayan Ali Hantal, şunları söyledi: "Biz bu işe girerken ABD gibi ekonomik açıdan büyük bir pazarda Türk-ABD devi kurmayı hedefledik. ABD'de Türk lobileri, diplomatlar devamlı çalışıyor ama bu ülkede özel sektör olarak üçüncü ayak eksik. Biz de ABD'de güç kazanmış bir şirket kurmayı istedik. Bu hedefe hızla ilerliyoruz. 2007 yılında 150 milyon dolar ciro planlıyoruz.
Önümüzdeki 5 yılda 10 milyon dolarlık yatırım hedefliyoruz."
ABD'li yatırımcının gözü 'etnik'te
ABD'de etnik pazarlara yönelik çalışmaların önemli bir trend olduğunu söyleyen Ali Hantal şöyle devam etti:
"ABD'li firmalar da bu durumu fark etti ve bizim gibi bu işe yatırım yapan şirketlere ortak olmak istiyorlar. Biz şimdilik dünyadaki Türklere yönelik faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Türkiye futbol ligini canlı ya da banttan izlemeyi sağlayan Turkish soccer.TV, dünyanın herhangi bir ülkesinden Türkiye'ye kısa mesaj gönderme servisimiz, mezunçiçek, mezun calling card hep bu faaliyetlerin bir parçası. Ama Balkan, Uzakdoğu ve Ortadoğu pazarlarına yönelik çalışmalarımız da olacak. Bu gruplar için ABD'li yatırımcılarla görüşmeye başladık."