Güvenme markana bir tweet yeter

Güvenme markana bir tweet yeter
Güvenme markana bir tweet yeter
Çok değil bir yıl öncesine kadar sosyal medya yönetimini bir çalışanına yaptıran şirketler "Bu güç vezir de eder, rezil de" endişesiyle profesyonellerin kapısını çalıyor. Şirketler için artık sosyal medya doktorları, mimarları ve dedektifleri işbaşında...
Haber: SİBEL CİNGİ - sibel.cingi@radikal.com.tr / Arşivi

“Aldanma güzelliğine bir sivilce yeter, güvenme zenginliğine bir kıvılcım yeter...” Eskilerin dilinden düşmeyen bu öğüt şimdilerde sosyal medyanın gücü ile yeni bir anlam kazandı.
Milyonlarca kişinin elinin altında olan Facebook, Twitter, Linkedln gibi sosyal paylaşım siteleri bir anda vezir de yapıyor, rezil de.
İşte bu yüzden sosyal medya kazasına uğrayanlar başta olmak üzere yüzlerce şirket yeni dönemi iyi yönetmek için konunun profesyonellerinin kapısına dayandı.
Çok değil bir yıl öncesine kadar bir çalışan, internet kurdu eş dost sayesinde sosyal medyada yer alan şirketler için artık doktorlar, mimarlar ve dedektifler iş başında... 

Bir yılda talep patladı
Doktor, mimar ya da dedektif bildiğiniz anlamda değil. Sosyal medya doktorları, mimarları ve dedektifleri... Sosyal medyanın gücü arttıkça yeni bir sektör olarak karşımıza çıkan sosyal medya ajansları bir yıl önce hayal bile edilemeyen bir yoğunluk içinde.
Sosyal medyanın yarattığı etkiyi gören şirketler soluğu bu ajanslarda aldı.
Kimi sosyal medyada geçirdiği kazadan dolayı acil müdahale istiyor, kimi kendine bir strateji oluşturulmasını, kimi ise kendilerine dair sosyal medyada yer alan en ufak bir ayrıntıyı atlamamak...
Acil servis, yeni doğan ünitesi, ölçüm laboratuvarı gibi birimlerle sosyal medyaya ilişkin şirketlere yol çizen Klinik Dijital Pazarlama Müdürü Ramiz Coşkun, son bir yılda kendilerine başvuran şirketlerin sayısında patlama olduğunu söylüyor.
Şirketlerin sosyal medyanın gücünü çok iyi kavradığını belirten Coşkun, “Şirketlerin beklentileri birbirinden farklı. Kimi marka bilinirliğinin arttırılmasını istiyor, kimi ise kriz yönetimi” diyor.
Sosyal medya ve marka çalışmaları konusunda şirketlere hizmet veren Derle Bilişim yetkililerinden Emek Ertunç ise geliştirdikleri sosyal medya takip yazılımlarının şirketler cephesinde büyük talep gördüğünü söylüyor.
Sosyal medya takipleri için avukatlar ve fikri haklar uzmanlarından oluşan bir ekip kurduklarını anlatan Ertunç, şirket dışında alınmış sosyal medya hesapları ile ilgili de araştırmalar yaptıklarını ve bu konuda çözümler ürettiklerini açıklıyor.

Satışlarını yüzde 70 arttırdı
Cips pazarının oyuncularından Doritos’un sosyal medya adımları ise birçok şirkete örnek olacak türden.
Çok değil iki üç yıl öncesine kadar bütçede hiç yer almazken şirket bugün sosyal medyaya milyon dolarlık yatırımlar yapıyor.
Marka imajını güçlendirmek için sosyal medyayı kullanmaya karar veren Doritos, gençlere ulaşabilmek için onların hayatındaki büyük bir öneme sahip olan sosyal medya ve okulu birleştirerek Doritos Akademi’yi kurdu.
Akademinin dersleri YouTube’da, hocaları Twitter’da, sınavları Facebook’ta. Kampanya ve eğlence unsurlarının bir araya getirildiği bir gençlik platformu olan akademi sayesinde cips satışları yüzde 70 arttırdı.

Sosyal ağlarda 45 milyar dk. harcadık
ComScore verilerine göre Türkiye ’de internete giren her 100 kişiden 93’ü ayda bir kez Facebook’u ziyaret ediyor. Bu veriler ışığında Türkiye, Facebook’un dünyada en yüksek erişim payına sahip 2. ülke konumunda. İlk sırada Filipinler geliyor. Ağustos 2011 itibariyle Türkiye’de sosyal ağlarda 45.3 milyar dakika harcanmış. Bu oranın yaklaşık yüzde 30’u Facebook’a ait. Bir başka araştırmaya göre ise Türkiye’de her 3 şirketten 2’si Twitter’da pazarlama aktivitelerinde bulunmaya başladı.

Şirketler sosyal medya için kesenin ağzını açacak
Son 5 yıldır ABD’nin en hızlı büyüyen 500 özel şirketinin sosyal medya hareketlerini takip eden Massachusetts Üniversitesi’nin yaptığı araştırmaya göre: 

* 4-5 yıl öncesine kadar gelişmeler şirketlerin veya CEO’ların bloglarından takip edilirdi. 

* Ama 2011 yılında bu moda bitti. 2011’de Inc 500 blog kullanan oranının 2010’a göre yarı yarıya düşerek yüzde 37 olduğunu açıkladı. 

* 2007 yılında şirketlerin yüzde 26’sı sosyal medya, iş ve pazarlama stratejisi için “çok önemli” derken 2008 ve 2009’da bu oran yüzde 44 oldu. 2010’da ise yüzde 56’ya sıçradı. 

* Şirket yöneticilerinin yüzde 90’ı sosyal medya araçlarının marka bilinirliği ve itibarı için önemli olduğunu düşünüyor. 

* Şirketlerin yüzde 28’i gelecek yıl sosyal medya yatırımlarını yüzde 20 arttırmayı planlıyor. Yüzde 29’u ise yüzde 20 ila yüzde 50 arasında arttırmayı hedefliyor. 

* Araştırmaya göre bu firmaların 3/4’ü sosyal medya aracı olarak LinkedIn ya da Facebook’u kullanıyor.

SOSYAL MEDYA KAZALARI
DÜNYADAN 

Sen misin logoyu değiştiren!

Ünlü giyim firması GAP logosunu yenileyince sosyal medyada büyük bir tepki ile karşılaştı. Şirketin Kurumsal İletişim Başkan Yardımcısı Bill Chandler yeni logoyu “daha güncel ve modern bir ifade” olarak nitelendirse de sosyal medyada marka ağır bir şekilde eleştirildi. Twitter’da bir kişi dalga geçmek için yeni logonun resmini koyarak GapLogo adlı bir isimle hesap açtı. “Benim de duygularım var pislikler” denilerek açılan hesabın bir anda binlerce takipçisi oldu.
Sonuç: Çok değil birkaç gün içinde marka daha fazla dayanamayarak eski logosuna geri döndü.

Sosyal medyanın orangutan aşkı üretimi değiştirtti
Sosyal medyanın gazabına uğrayanlar arasında Nestle de var. Çikolata firması ürünlerinde palmiye yağı kullanıyordu. Bundan dolayı yağmur ormanlarının veriminin düştüğü ve dünya üzerinde 50-60 bin tane kalan orangutanların neslinin tükendiği iddialarına maruz kaldı. Olayla ilgili Greenpeace’in yaptığı çalışma markanın tüm sosyal medya hesaplarında olumsuz içeriklerin yoğunlaşmasına ve marka zedelenmesine yol açtı. Tepkiler üzerine Nestle CEO’su Peter Brabeck-Letmathe bir bildiri yayımlayarak Nestle’nin bundan sonra ormanların yok edilmesine karşılık bir dizi önlem aldığını belirtti.

İşe başlamadan işten atıldı
Bu örnek ise çalışan cephesinden... Microsoft ile iş görüşmesine giden genç, şirketten işe kabul edildiğine dair mail alır. Maaş çok iyidir ancak istediği bölüm değildir. Bunun üzerinde Twitter’da ‘İstediğim departman değil ama maaşı iyi olduğu için çalışacağım” yazdı. Microsoft’un bu twitten haberdar olması uzun sürmedi. Şirket aynı gün bir mesaj daha atarak teklifi geri aldığını söyledi.

TÜRKİYE’DEN
Sosyal medyada uçuşa geçemedi
Bir havayolu şirketi Van için kampanya düzenledi. Van’a 140 bin TL yardım yapacağını duyurdu. Ancak kampanyanın ardından haftalar geçmesine rağmen yardımı yapmadığı için Twitter’da yerden yere vuruldu.
Günlerce Trending topic’te 1. sırada yer alan şirket adına *yardımnerede hashtag açıldı.
Şirketin sosyal medyadaki vukuatı bununla da sınırlı kalmadı. Şirket farklı bir kampanya ile de Facebook sayfasını beğenen üye sayısınca Van’a yardım yapacağını duyurdu. Ortada bir felaket varken şirketin ‘beğen’ stratejisi çok büyük tepki çekti. Marka sosyal medyadaki tepki yüzünden itibar kaybetti. Uzmanlara göre havayolunun yaptığı hatalar “Bir şirket internet üzerinde nasıl kötü yönetilir” başlıklı ders olarak okutulmalı.

Bu banka votka içmeye bayılıyor
Türkiye’nin önde gelen özel bankalarından biri sosyal medyada markanın temsili için bir çalışanını görevlendirdi. Ancak yılbaşı gecesi bankanın başına akıllara zarar bir şey geldi.
Bankanın sosyal medya yöneticisi yılbaşı gecesi alkolü biraz fazla kaçırınca kendi hesabı ile bankanın hesabını karıştırdı. Attığı mesajın içeriği içtiği içkinin güzel olduğuyla ilgiliydi ve eğlenceli repliklerle bunu anlatıyordu.
Marka ve takipçileri ile alakasız olan bu girişe banka anında müdahale etti. Mesaj kısa sürede silinmesine rağmen alınan ekran görüntüleri sosyal medyada alay konusu oldu. Banka bu olaydan sonra sosyal medyayı daha profesyonel olarak ele almaya başladı.

Kadın dergisi küfrederse!
Bir kadın dergisi de özel bankanın düştüğü duruma maruz kaldı. Derginin aynı zamanda sosyal medya yönetimini yapan çalışanı kendi hesabı zannedip derginin Facebook hesabına içerik girdi. Ama durum bu kez daha vahimdi. Çünkü çalışanın girdiği içerik küfürlüydü. Birkaç saniyelik bu hata nedeniyle marka büyük bir eleştiri ve tepkiye maruz kaldı.

Bir yarışma başına ne işler açtı?
Türkiye’nin en çok okunan gazetelerinden birinin Twitter hesabında yarışma yapıldı. Yarışmada bomba olayında ayağı kopan kadının ismi soruldu. Bu olay yoğun tepki ile karşılaştı ve yetkililerden gereğinin yapılması istendi.

bigPara.com