Hafif ticaride ÖTV krizi büyüyor

Hafif ticaride ÖTV krizi büyüyor
Hafif ticaride ÖTV krizi büyüyor
İlk dört ayda yüzde 33 daralan hafif ticari pazarında yerli üreticiler yüzde 15'lik ÖTV'nin binek otomotivi özendirerek ithalatı arttırdığına dikkat çekiyor.
Haber: MEHMET ALİ KANTARCI / Arşivi

Türkiye ’nin 1.2 milyon adetlik toplam üretiminin yüzde 42’sini oluşturan hafif ticari araçta ÖTV tartışması büyüyor. Ford Otosan ve Tofaş gibi yerli üreticiler ilk 4 ayda yüzde 33 daralan iç pazar nedeniyle hükümetten ÖTV artışının geri alınmasını talep ediyor. Türkiye’de hafif ticari araç üretimi bulunmayan Hyundai Assan ise gerektiğinde binek olarak da kullanılan bu sınıftan alınan yüzde 15’lik ÖTV’nin haksız rekabet yarattığını belirterek, bunun giderilmesini istiyor. Bu konuda bir rapor hazırlayan Otomotiv Sanayi Derneği de (OSD) hafif ticari araç müşterisinin binek otomobile kaydığına dikkate çekerek, bunun ithalatı arttıracağını öne sürdü. 

‘İthalatı arttıracak’
OSD Başkanı Kudret Önen, Ekim 2011’de hafif ticariye yapılan 5 puanlık artış sonrası 2012’de hafif ticari araç satışlarında ekstradan 33 bin adetlik satış kaybı beklediklerini söyledi. Bunun muhtemelen 15 bin adedinin ithal otomobile kayacağını söyleyen Önen, bu konudaki raporun Maliye ve Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na verileceğini belirtti. İç pazarda güçlü satışı olmayan bir ürünle ihracatta da başarılı olunamayacağını söyleyen Önen, “2011’de hafif ticari araçların üretimdeki payı yüzde 42 ile 479 bin adet, ihracatta payı yüzde 44 ile 340 bin adet oldu. Hafif ticari üretiminde Avrupa birincisiyiz. Bu unvanın kaybolmaması lazım” dedi. Hafif ticari araç müşterisinin binek otomobile kaydığını iddia eden OSD Başkanı, bunun da ithalatı arttıracağını savundu. Önen, “Yüzde 70’i yerli olan pazardaki belirli araç, yüzde 70’i ithal olan pazara gidiyor. Böyle giderse ithalat artacak” uyarısında bulundu.
Öte yandan konu hakkında hükümetten de farklı görüşler var. Sanayi Bakanı Nihat Ergün, hafif ticari araç satışlarındaki düşüşünün nedenlerini incelediklerini belirtirken, Başbakan Yardımcısı Ali Babacan bu tip araçların binek otomobil olarak kullanıldığını ve vergi düşüşünün gündemde olmadığını açıklamıştı. Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar da, Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’ın katıldığı ve 1.1 milyar liralık yeni yatırımlarını açıkladığı toplantıda haksız rekabetin giderilmesini istedi. Kibar, “Binek otoda vergi yüzde 37 olarak uygulanıyor. KDV ile birlikte aradaki fark yüzde 26’yı buluyor” dedi.

Raporda neler var?
Hafif ticari araçların 2011’de yüzde 18.6 olan toplam pazardaki payı 2012’nin ilk 4 ayın yüzde 14.7’ye düştü. Geçen yıl yüzde 65.5 pazar payı alan otomobil segmenti, 2012’nin Ocak-Nisan döneminde bu rakamı yüzde 68.7’ye çıkardı. Bu artış, binek otonun hafif ticari araçların daralan pazarından pay aldığını gösteriyor.
Hafif ticari araç segmentinin yüzde 70’inin yerli üretim olması nedeniyle yerli araç üretiminde 23 bin adetlik kayıp ve daralan segmentten yüzde 70’i ithal olan binek araca geçiş ile 15 bin dolayında ithal otomobil artışı bekleniyor.
Talebin yüzde 70’i ithal araçlardan oluşan oto pazarına kayması dış ticaret açığını olumsuz etkiliyor.

Mazda Finans kuruldu
Mazda ve TEB Cetelem tüketiciler için yeni bir finansman modeli olan Mazda Finans’ı kurdular.
Mazda Türkiye Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, müşterilere sunulacak sistemle tüketicilerin bayiden çıkmadan kredi işlemlerini tamamlayacaklarını söyledi.
Mazda satışlarının yüzde 45’inin kredili olduğunu kaydeden Yurdakul, bu sistemle oranı yüzde 60’lara çıkarmayı hedeflediklerini belirtti. SUV CX-5 modelinin satışına başladıklarını kaydeden Yurdakul, aracın fiyatının 89 bin TL’den başladığını, bu yıl sonuna kadar 240 adet satış hedeflediklerini
dile getirdi. Mazda’nın 1.5 lt hacmindeki küçük motorunu 2013 sonunda pazara sunacağını kaydeden Yurdakul, bu motorun birçok modelde kullanılacağını, vergi avantajıyla Türkiye satışlarının da ivme kazanacağını belirtti. Mazda Finans ile verilen hizmetler tüm 0 km araçları kapsayacak. Tüm modellerde 20 bin TL için ‘0’ faiz uygulanacak.

bigPara.com