@ismailsaymaz

Havada 'Onur' kavgası

'Payımız yüzde 90'
Hollanda ve Almanya'nın Onur Hava Yolları'na 'teknik yetersizlik'ten yasak koyması tepki çekti. Sivil Havacılık Genel Müdürü Toker, "Türk charter uçakları, Hollanda-Türkiye hava taşımacılığının yüzde 90'ını alıyor. Yasağın nedeni ticari kaygılar" dedi.
İlk karşı yaptırım
"Sorun olsa şirket Türkiye'de uçamaz" diyen Toker, tartışmalı uçağın bakımını Alman Lufthansa'nın yaptığını belirtti. Karşı yaptırım da devrede: Hollanda'nın, Onur Hava Yolları yolcularını Türkiye'ye getirmek için ek terminal açılması talebi reddedildi.
Dışişleri devrede
Ulaştırma Bakanlığı açıklaması: "Hollandalı yetkililer tatmin edici bilgi vermedi. Türkiye'deki denetimler uluslararası mevzuata uygun. Hiçbir yerli kuruluşta uçuşa engel eksiklik yok." Dışişleri de girişim başlattı. Pazartesi günü çözüm toplantısı yapılacak.
Haber: İSMAİL SAYMAZ / Arşivi

İSTANBUL - Hollanda ve Almanya'nın Onur Hava Yolları'na ait uçaklara 'bakım ve teknik yetersizlikleri' gerekçe göstererek, bir aylık uçuş yasağı koyması, Türkiye'nin 'Onur' sorunu oldu. Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Sivil Havacılık Genel Müdürü Topa Bilgetin Toker, kararın 'ticari kaygılarla' alındığını ve uçaklarda teknik sorun bulunmadığını belirtti. Toker, Onur Hava Yolları'na ait yolcuların Hollanda'dan Türkiye'ye taşınması için bu ülkenin havayolu yetkililerinden gelen 'ilave terminal' talebinin reddedildiğini ifade ederek, yaptırım uygulanmaya başlandığını açıkladı.
Toker, Hollanda Sivil Havacılık Teşkilatı'nın 'bakım eksikliği bulduğu' Onur Air'e ait uçağın 'A-321' model sekiz yaşında uçak olduğunu ve THY'nin bu uçakları almaya başladığını söyledi. Toker, Onur Air'e ait bakımların THY veya 'MNG Teknik' ya da Avrupa'daki bakım ünitelerinde gerçekleştirildiğini kaydederek, tartışma konusu uçağın bakımının da 'Lutfhansa' tarafından yapıldığını belirtti. Toker, kararın geçen çarşamba ellerine ulaştığını ve iki tarafın toplantı için anlaştığını ifade ederek, "Toplantı kararını almıştık ki, seferlerin iptal edildiği bilgisini aldık. Bunun öncesinde bizlere bilgi ulaştırılmadı" dedi.
Uçaklara yönelik biri ön bildirimli yılda iki kez denetim yaptıklarını anlatan Toker, "Uçağın evrak üzerindeki tetkikine bakarız. Yoksa kanatlarını ya da motorunu incelemiyoruz. Bakımlar gereğince yapılmışsa onaylıyoruz" diye konuştu. Toker, Türkiyeli charter uçaklarının Hollanda-Türkiye taşımacılığının yüzde 90'ını kapsadığını belirterek, şöyle dedi: "Ticari kaygılarla hareket ettiklerini düşünüyoruz. Bu şirket şu an belki de Fransa'ya, İngiltere'ye, Belçika'ya uçuyor. Bu uçakları tehlikeli ise Türkiye'de de durması gerekmez mi? Almanya, elinde gerekçeli karar olmadan Hollanda'nın kararına uyuyor." Toker, Hollanda'ya yönelik yaptırım kararı da aldıklarını vurgulayarak, "Bugün (dün) bize, Türkiye'ye gelmesi gereken Hollandalıları kendilerinin taşıyacağını söylediler. Bunun için de ilave terminal istediler. Reddettik. Sonrası için yaptırımlar düşünüyoruz." Toker, Alman ve Hollandalı yetkililerle pazartesi toplantı yapacaklarını da ekledi.
'Yabancı şirketler mi etkili?'
Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) Başkan Yardımcısı Yalım Tilev de Türk charter şirketlerinin Avrupa'dan gelen yolcuların yüzde 40-45'ini taşıdığını belirterek, şöyle dedi: "Uçuşlarının durdurulması, gerçekten Onur Air uçaklarıyla da ilgili olabilir. Ancak bu, Türk charter şirketlerinin hızlı büyümesi karşısında stratejik karar da olabilir. Bu kararla, Avrupa ülkeleri kendi şirketlerinin önünü açmak istiyor olabilir. Mesela, Hollanda'dan Türkiye'ye yapılan charter uçuşlarının yarıdan fazlasını Türk şirketleri yapıyor. Kararda yabancı şirketlerin etkisi olduğu endişesini taşıyorum."
THY yetkilileri ise, ilgili uçağın bakımının kendilerince yapılmadığını belirterek, "Biz Onur Air'e ait uçakların yalnızca bir kısmının, 'C Bakımı' adı verilen yıllık bakımını yapıyoruz. Bakım yaptırdıkları şirketler de var" dedi. Öte yandan, Berlin'deki Tegel Havaalanı'nda büyük aksama yaşandı. Almanya'da 15 Mayıs'ta başlayacak, 'Pfingsten' adı verilen iki günlük dini bayram nedeniyle Onur Air'den bilet alanlar, kontuarların önünde uzun kuyruklar oluşturdu.
Bakım sertifikası almıştı
Onur Air 14 Nisan 1992'de kuruldu ve ilk uçuşunu 14 Mayıs 1992'de A-320 Airbus tipi uçakla yaptı. İkinci uçak Temmuz 1992'de, üçüncüsü Aralık 1992'de filoya katıldı. Ten Tour adlı Türk turizm firması, 1994 yılında Onur Air'in bir kısım hissesini alınca şirketin yolcu kapasitesi arttı.
Bir yıl sonra filo dokuz uçağa ve yolcu kapasitesi de 1566'ya çıktı. Bu sırada, kuruluştaki 150 olan personel sıyısı, 512'ye yükseldi.
Ten Tour, bir yıl sonra şirketin tamamını aldı. Büyüme 1997'de de devam etti ve Onur Air charter şirketleri arasında, üstün performans ve hizmet kalitesinden dolayı, 'Son beş yılın en başarılı firması' ödülünü aldı. Türkiye'de A320 ve A321 uçuş eğitimi veren tek firma olan ve aynı zamanda yabancı firmalara da bu eğitimi veren Onur Air, Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi'nin teknik bölümü tarafından, bakım servislerinin kalite standartları için verilen, 'Joint Aviation Authority' bakım sertifikası olarak kabul edilen JAR 145'i alan ilk Türk firması oldu. Onur Air 336 teknik personeli, 1500 çalışanı, 6 bin koltuk kapasitesi ve 25 uçağıyla Türkiye'nin THY'den sonra ikinci büyük havayolu şirketi. Şirket, kurulduğu günden bugüne kadar Türkiye'ye dünyanın çeşitli ülkelerinden 38 milyon yolcu taşıdı.
Hollanda ve Almanya ne demişti?
Hollanda Ulaştırma Bakanlığı önceki gün yaptığı açıklamada, Onur Air'e ait bir uçağın önceki gün Antalya'dan Hollanda'ya hareketinden sonra
arızalanması üzerine bir ay uçuşa yasaklama kararını yürürlüğe koyduğunu duyurdu. Açıklamada, son dönemlerde Onur Air'e ait uçaklarda bakım yetersizliği nedeniyle bazı aksaklıkların yaşandığı ve incelemeler sonrası şirkete kısa bir süre önce son uyarıların yapıldığı ifade edilmişti.
Hollanda Ulaştırma Bakanlığı, kısa süre önce de Tayland'a ait charter uçak şirketlerinden Phuket Air'in aynı gerekçelerle Hollanda'daki uçuş haklarını durdurma kararı almıştı.
Hollanda'nın ardından Almanya da Onur Air'in Almanya içine ve dışına uçuşlarına yasak getirmişti. Almanya sivil havacılık yönetimi, güvenlik kaygılarını gerekçe göstererek, Onur Air'in iniş ve kalkışlarının derhal iptal edildiğini açıklamış, kararın ayrıntıları ve ne zaman gözden geçirileceği hakkında ise bilgi vermemişti. Önceki gün açıklanan karar sonrasında, Almanya'nın Düsseldorf Havaalanı'nda Onur Air'e ait 300 kişilik yolcu uçağının, bagaj kontrolleri tamamlanmasına rağmen, hareket saatine kısa bir süre kala uçuşu iptal edilerek hangara çekildiği öğrenilmişti.