Hayat Kimya, Afrika'daki temizlik pazarının kilidini Cezayir'den açacak

Afrika'da temizlik ürünleri pazarına girmek için Cezayir'de 40 milyon dolarlık fabrika kuran Hayat Kimya, dünya devlerine kendi üretimiyle kafa tutacak.
Haber: ADİL KÜÇÜK / Arşivi

İSTANBUL - Afrika'da temizlik ürünleri pazarına girmek için Cezayir'de 40 milyon dolarlık fabrika kuran Hayat Kimya, dünya devlerine kendi üretimiyle kafa tutacak. Türkiye'de agresif pazarlama yöntemi izleyen ve Molped reklamlarında Hülya Avşar'ı oynatan Hayat Kimya, Cezayir'de ise televizyon reklamlarına Afrika şampiyonu ve dünya üçüncüsü judocu Salima Souakri ile başladı.
Molfiks, Molped, Bingo, Hayat Sabun, Test gibi markaları bünyesinde bulunduran Hayat Kimya'nın Kuzey Afrika Direktörü Murat Uzgören, 300 kişinin istihdam edildiği Cezayir fabrikasının Afrika'ya açılan kapı olduğunu belirterek, hedeflerinin bu pazarda üç yıl içinde liderliği ele geçirmek olduğunu söyledi. Cezayir fabrikasının bu yıl faaliyete geçtiğini ve deterjan üretimine başladığını dile getiren Uzgören, temmuz ayında da kadın pedi, tuvalet kâğıdı ve çocuk bezi fabrikasının açılmasıyla pazarda ağırlıklarının artacağını vurguladı.
Yılda beş kiloluk tüketim
Hayat Kimya'nın Arnavutluk, Ukrayna ve Bulgaristan'da da üretim tesislerinin bulunduğunu kaydeden Uzgören, Cezayir'de dört büyükler diye anılan P&G, Unilever, Henkel ve Colgate Palmolive firmalarının bulunduğunu, ancak üç yıl içinde pazar liderliğini ele geçirmeyi planladıklarını dile getirdi.
Deterjan ve temizlik malzemeleri kullanımında Cezayir'de tüketimin çok düşük olduğunu ve yılda yaklaşık 20 kilo olan deterjan tüketiminin bu ülkede 5 kiloda kaldığını sözlerine ekleyen Kuzey Afrika Direktörü Uzgören şöyle konuştu:
"Pazar hızlı bir gelişim gösteriyor. Ülkede kullanılan uydu yayınları sayesinde buradaki insanlar dünyaya entegre oluyor. Hiç beklememize rağmen Cezayir'de kadın pedi köy bakkallarında bile satılıyor. Bu sevindirici bir gelişme. Bu yıl devler arasında ikinci sıraya çıkmayı, takip eden iki yılın sonunda da lider olmayı istiyoruz ve çalışmalarımızı da buna göre yapıyoruz. Buradaki fabrika sadece Cezayir değil, bölgedeki ülkelere de ihracat yapacağımız bir yer. Bu yılki ciro hedefimiz 25 milyon dolar düzeyinde."
Türkiye ve Cezayir arasındaki ikili ilişkilere de değinen Murat Uzgören, Başbakan Tayyip Erdoğan'ın Cezayir gezisi sırasında serbest ticaret anlaşması konusuna değinmesi gerektiğinin altını çizerek, "Aramızdaki anlaşma dokuz yılda kademeli olarak vergilerin sıfırlanmasını gerektiriyor. Ancak bitmiş mamulde Cezayir'e yüzde 30 gümrük vergisi ödüyoruz. Vergilerin sıfırlanması şart. Yoksa böyle geniş bir pazara ihracat çok zor" dedi.
'Tolerans gerekli'
Türkiye'nin de bu ülkeyle ticaret yapanlara daha toleranslı davranması gerektiğinin de altını çizen Uzgören, "10 mühendisi Türkiye fabrikalarımızda eğitime göndereceğiz. Ancak bu mühendisler için günlerdir vize bekliyoruz. Türkiye'nin vize konusunu bir daha gözden geçirmesi gerekir. Çünkü Türkiye Afrika ülkelerine ihracat yapacaksa Cezayir kilit ülkedir" diye konuştu.
'Üretim avantajımızı iyi kullanacağız'
Temmuzda çocuk bezi, hijyenik ped ve şampuan üretiminin başlamasıyla satışların artacağını vurgulayan Uzgören şunları söyledi: "Cezayir'in sürekli gelişen yapısı Hayat Kimya'yı bu ülkede yatırım yapmaya iten nedenlerden biridir. İkinci önemli faktör Afrika'ya açılan ihracat kapısı olarak Cezayir'in coğrafi konumudur. Hayat Kimya markalaşma yatırımını öncelikle Cezayir'de başlatarak kısa zamanda başta Kuzey Afrika ülkeleri olmak üzere diğer Afrika ülkelerine de ihracat yapmayı hedeflemektedir. Cezayir'deki rakip üretim tesislerinin kuruluşları 1972 yılıdır. Oysa ki Hayat Kimya yeni ve modern teknolojisiyle gerek ürün kalitesinde, gerek uygun fiyat yapısında önemli bir avantaja sahiptir. Yıllık 500-600 olan çocuk bezi tüketiminin önümüzdeki beş yılda bu rakamın bine çıkacağı, kadın pedi tüketiminin ise yılda 400 milyona ulaşması planlanıyor."
Gerek çocuk bezi gerekse hijyenik ped pazarında Hayat Kimya'nın hedefinin yüzde 30 pazar payı olduğunu sözlerine ekleyen Uzgören, "Şu anda 80-90 bin ton olan banyo ve tuvalet sabunu pazarının kaliteli ürünlerinin tamamı dışarıdan geliyor. Fabrikamızın olması nedeniyle ucuz ve kaliteli ürünü pazara sürerek bu pastadan yüzde 25 pay almak istiyoruz. Şampuanda da uluslararası firmalar pazara ithalat yoluyla hâkimdir. Üretim avantajı ile bu pazarın da yüzde 20'sine hâkim olabiliriz" dedi.