'Hosdere'nin otobüsü Cinliye Maybach gibi gelir'

Mercedes-Benz Türk'ün (MBT) İstanbul Hoşdere'deki otobüs fabrikasının açılış törenine katılmak üzere Türkiye'ye gelen MBT Yönetim Kurulu Başkanı ve DaimlerChrysler'ın otobüs ve...

İSTANBUL - Mercedes-Benz Türk'ün (MBT) İstanbul Hoşdere'deki otobüs fabrikasının açılış törenine katılmak üzere Türkiye'ye gelen MBT Yönetim Kurulu Başkanı ve DaimlerChrysler'ın otobüs ve kamyon üretiminden sorumlu yönetim kurulu üyesi Wolfgang Diez Türkiye'de 2005 yılında başlattıkları 'İkinci Ürün Atağı'nda her yıl yeni modelleri piyasaya süreceklerini söyledi.
Kapasitesi artırılan ve yeni modelleri piyasaya veren Hoşdere fabrikasının üstün kaliteli ve belirli standartların üzerinde üretim yaptığını söyleyen Diez, DaimlerChrysler'ın dünya otobüs pazarında yüzde 17'lik payla ilk sırada yer aldığını belirterek 'Avrupa, Güney ve Kuzey ve Güney Amerika gibi bizim tabirimizle geleneksel pazarlarda açık ara lideriz. Ancak Asya'da biraz daha çalışmamız şart' dedi.
Diez, Asya'daki planlarına ilişkin soruya ise şu yanıtı verdi: 'Bu ülkeler çok büyük hacimli pazarlar olmakla birlikte kalite, standart ve fiyat açısından başlangıç pazarları. Örneğin Hoşdere'de üretilen bir otobüs Çinliye, Maybach (Mercedes Benz'in ürettiği en pahalı ve lüks binek otomobil) gibi gelir. Ancak zaman içinde o pazarlarda da standart ve kalite açısından iyi noktalara gelinecek.'
Tatil için de geliyor
Diez, uzun süredir MBT'nin Yönetim Kurulu Başkanlığı'nı yürütüyor. Yılda 10 kez Türkiye'ye geliyor. Ancak Türkiye ilgisi yalnız iş ziyaretleriyle sınırlı değil. Diez ailesi bazen tatil için de Türkiye'yi ziyaret ediyor. Avrupa Birliği'ne entegrasyonun önce insanların entegrasyonuyla başladığını söyleyen Diez, Mercedes-Benz Türk de bunun gerçekleştirildiğini ifade ediyor. 10 yılda Hoşdere fabrikası için yaklaşık 150 milyon avro yatırım yapılmış.
Hoşdere fabrikasıyla ilgili gelecekteki planlar sorulduğunda ise Diez "Bekleyin sürprizlerimizi göreceksiniz" diyor.
Hoşdere fabrikasının üretimindeki yerli katkısı yüzde 70. Aksaray'daki kamyon fabrikasında ise yerli katkı oranı yüzde 20 ile 40 arasında değişiyor. Mercedes-Benz Türk Türkiye'de yaklaşık 350 yan sanayiciden mal alıyor. Bu kuruluşlarda çalışanlar da katıldığında doğrudan ve dolaylı olarak 10-12 bin kişiye istihdam sağlanıyor.
'İşçilik maliyeti ucuz'
Diez, Avrupa ve Türkiye'de üretimin birbirine tercih edilmesinin mümkün olmadığını belirterek şunları söylüyor:
"Türkiye'de üretimin belli avantajları var. Bunların başında işçilik maliyetlerinin ucuzluğu geliyor. Ancak hammadde ve enerji fiyatları için aynı şeyi söylemek mümkün değil. Almanya'da veya Avrupa'da üretim avantajlarının başında pazarın yakınlığı ve zamanlama geliyor. Bu gibi nedenlerle, Türkiye'de ya da Almanya'da üretmek daha avantajlıdır demek mümkün değil. Önemli olan en uygun birlikteliği yakalamak. Bazı ürünleri bazı avantajlar nedeniyle orada, bazılarını da burada üretirsiniz. Bizim yaptığımız da budur."
Dünyada yalnızca dört fabrikada var
Mercedes-Benz Türk Direktörler Kurulu Başkanı Till Becker, 5.5 yıldan beri Türkiye'de olduğu için kendisini 'Türkleşmiş bir Alman' olarak tanımlıyor ve Hoşdere'deki gelişmelerden memnuniyetini gizleyemiyor. Becker, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın açılışını yaptığı yeni yatırımla birlikte fabrikanın kapasitesinin ikiye katlandığını söylüyor. Günde 11 otobüs üretebildiklerini söyleyen Becker, özellikle fabrikadaki boyama havuzunun öneminin altını çizerek şunları söylüyor:
'19 metre uzunluğunda, 6 metre derinliğinde ve 3.5 metre derinliğindeki bu havuz yaklaşık 400 metreküp boya alıyor. Otobüsleri havuza daldırıp pasa ve çürümeye karşı boyuyoruz. Havuzdan her 45 dakikada bir otobüs çıkartabiliriz. Mercedes'in tüm dünyadaki fabrikalarından yalnızca 3'ünde bu tesis vardı. Şimdi dördüncüsü Hoşdere'de bulunuyor.'
Türkiye bir köprü
Diez'e göre Türkiye, grubun yapılanmasında özel bir öneme sahip ve bu böyle devam edecek. Bu özel önemin bir göstergesi ise Mercedes Benz'in en büyük otobüs fabrikalarından birinin Türkiye'de olması. Bu arada üretimin önemli bir diğer ayağı olan kamyonda da Aksaray Fabrikası her geçen gün ağırlığını artırıyor. DaimlerChrysler dünya otobüs ve kamyon üretiminden sorumlu yönetim kurulu üyesi Wolfgang Diez şunları söylüyor:
'Türkiye çok önemli bir köprü ülke. Bu ülkede yatırım yaparsanız hem büyük bir iç pazardan yararlanırsınız, hem de çevre ülkelere yönelik bir köprünüz olur. Biz de bunun için Türkiye'ye önem veriyoruz.'
Biz gidiyoruz isteyen gelsin
Wolfgang Diez, Türkiye'de yaptıkları yatırım nedeniyle Almanya'da Mercedes Benz'e mal veren birçok yan sanayicinin de Türkiye'ye geldiğini söylüyor. '10 yıl önce 1995'te Hoşdere'yi kurduğumuzda çevre bomboştu' diyen Diez şöyle konuşuyor:
'Şimdi etraf yan sanayi ile doldu. Bunların arasında Almanlar da var. Almanya'da bize mal verenlere 'Türkiye'ye gidiyoruz. İsterseniz gelir, bizimle orada da çalışırsınız' dedik. Bir bölümü bizimle geldi. Şimdi burada birlikteyiz.'