İç hat uçak bilet fiyatları düştü araç kiralama sektörü büyüdü

Avis Türkiye'nin Genel Müdür Yardımcısı İnan Ekici, oto kiralama sektörünün son üç yıldır popülerliğinin arttığını ve pazarın tekrar canlandığını söyledi. Ekici, özellikle birkaç günlük kısa dönemli araç kiralama işinde yaşanan büyümenin en büyük nedeni olarak yurtiçi uçak bilet fiyatlarının düşmesini gösterdi.
Haber: ÇAĞRI BİLGİN / Arşivi

İSTANBUL - Avis Türkiye'nin Genel Müdür Yardımcısı İnan Ekici, oto kiralama sektörünün son üç yıldır popülerliğinin arttığını ve pazarın tekrar canlandığını söyledi. Ekici, özellikle birkaç günlük kısa dönemli araç kiralama işinde yaşanan büyümenin en büyük nedeni olarak yurtiçi uçak bilet fiyatlarının düşmesini gösterdi. Ekici şunları söyledi:
"Türk Hava Yolları ve birçok özel havayolu şirketiyle ucuzlayan iç hat uçuş fiyatları araç kiralama sektörüne hayat verdi. Bilet fiyatları ucuzlayınca artık kimse özellikle de işadamları kendi aracıyla bir başka şehre gitmiyor. Çünkü park sorunu yaşamak istemiyor. Yakıt giderleri hâlâ yüksek. Uçakla gitmediği için zaman kaybı söz konusu. Yolların durumu çok iyi değil, sinyalizasyon sistemleri yetersiz. Bu nedenle uçakla seyahat ve havaalanından araç kiralama daha cazip."
Araç parkı 15 bine çıktı
Bilet fiyatlarının düşmesinin yanı sıra araç kiralama ücretlerinin de gerilediğini söyleyen İnan Ekici, "Günlük araç kiralama fiyatları 100 dolarlardan 40-50 dolarlara indi. Örneğin İstanbul Ankara arası uçak+araç kiralama ücreti 160 YTL, bizim THY ile ortak kampanyamızda bu fiyat geçerli. Oysa 470 kilometrelik bu yol gidiş dönüş 1100 kilometreye çıkıyor. Bunun sadece yakıt gideri 230 YTL, zaman kaybı gibi birçok olumsuz faktörü de etkilediğiniz zaman uçak+araç kiralama çok avantajlı oluyor" dedi.
Türkiye'de kısa dönemli kiralamada araç parkının 15 bin adet olduğunun tahmin edildiğini söyleyen Ekici, fakat bu rakamın yüzde 50-55'inin kayıt dışı iki-üç araçlı küçük işletme ya da şahıs kuruluşlarından oluştuğunu vurguladı. Ekici, "Kurumsallaşmış araç parkı sayısı 6 ila 7 bin arasında. Türkiye'de sekiz-dokuz büyük araç kiralama şirketi var. Kiralama Kuruluşları Derneği'ne (Tokder) kayıtlı 80 şirketin olduğu biliniyor. Tam ölçülemiyor ama bir-iki araçlı ve dönemsel yani talebin arttığı yaz sezonunda çalışan 3-4 bin kişi ya da kurumun Türkiye'de bu işi yaptığı tahmin ediliyor. Sadece Bursa'da stadyumun altında belki de 60 tane kiralama dükkânı var.
Sektörde küçük firmaların olması bizi rahatsız etmiyor ama artık turizme hizmet eden bu sektörde hizmet kalitesi beklentisi yükseldi" diye konuştu. Ekici, 'satın almanın ikamesi' olarak adlandırılan uzun dönemli araç kiralama işinde de Türkiye'nin çok hızlı yol aldığını anlattı.
Yabancının iştahı kabardı
İnan Ekici şunları söyledi: "Uzun dönemli araç kiralama alanı kurumsallaşmış şirketlerin son yıllarda tercih ettiği bir model oldu. En az 12 en fazla 36 ay (daha da uzun olabiliyor ama ideal süre 36 ay) Bu modelin üç yıllık bir geçmişi var. Her yıl yüzde 60 büyüyor. Şu anda Türkiye'de 70-75 bin araç uzun dönemli kirada. Yıl sonunda bu rakam 80 bini geçer. Yaptığımız bir çalışmaya göre 2001 yılında sektör 300 bin rakamına ulaşacak. Bu rakam dünyada uzun dönemli araç kiralama firmalarının da iştahını kabartıyor. Birçok firma Türkiye'de yatırıma soyunmak istiyor. Türkiye'de şu ana kadar sadece finansal yatırım amaçlı gelen yabancılar uzun dönemli araç kiralama işi için operasyonel yatırıma başlayacaklar. General Electric (GE) ve Arnold örneği sayılabilir."
Ekici, yabancıların yatırıma gelmesinin en büyük nedeninin firmaların artık asıl faaliyet alanında fokuslanmak için araç parkına yatırım yapmak istememesini gösterdi. Servis, bakım, personel giderlerindeki avantajlarla birlikte filo kiralamak kurumsal firmalara daha ekonomik geliyor. Firmalar ciddi masraf kalemlerinden kurtuluyor. Riskleri devrediyor. Bu nedenle bu alan çok büyüyecek. Kriz dönemlerinde bile hızını kesmeyecek. Çünkü krizlerde satın almalar duruyor kiralamalar artıyor" dedi.
Ekici, "Türkiye'de ikinci el otomobil fiyatları daha da düşecek. AB standartlarına gelecek. Yüzde 10 daha düşecek" diye konuştu.
Avis'i 1974'te Koç getirdi
Türkiye'ye 1974 yılında Koç Grubu'nun Setur Seyahat Acentası tarafından getirilen Avis Türkiye'nin; 6 bin 890 adetlik araç filosu, 27 noktada kurumsal, 25 noktada ise lisansiye ofisleri, Türkiye'de 170 ve yurtdışındaki Azerbaycan operasyonunda 11 çalışanı var. 1997 yılından itibaren faaliyetlerini Türkiye sınırlarının ötesine taşıyan Avis Türkiye, Azerbaycan ve Kazakistan'da oto kiralaması yapıyor. Avis, tüm dünya Avis'lerini satış ve rezervasyon konusunda online birbirine bağlayan 'Wizard' bilgisayar ağı kullanıyor. Avis Türkiye'de bir Koç Topluluğu kuruluşu olan Otokoç Otomotiv Ticaret ve Sanayi A.Ş. tarafından Avis Europe Plc. lisansı ile temsil ediliyor.
Karlı kentlerde araçlara kar lastiği
Avis'in uzun dönemli kirada 5 bin 500 aracının olduğunu söyleyen Ekici, pazar payının yüzde 7-8 olduğunu belirtti. Geçen yıla göre yüzde 100 büyüme kaydettiklerini belirten Ekici şunları söyledi: "2001 krizinde Türkiye'deki yatırımcısını değiştirmeyen tek firma Avis kaldı. Şu anda pazardaki tüm yatırımcılar pozitif yönde ilerliyor. Kısa dönemli araç kiralama sayımız yaz dönemlerinde 1800, kış dönemlerinde 1200'e iniyor. İspanya Avis'te bu rakam 40 bin. Avis 40 bin kilometreyi aşmış araç kiralamıyor. Şu anda 30 bini geçmiş aracımız yok. Ortalamamız
15 bin kilometre. Günlük kiralamada pazar payımız yüzde 16. Türkiye'de ilk defa nevigasyonlu araçları kiraya veren firmayız. Sigara içilmeyen araçları İstanbul Atatürk Havalimanı'nda hizmete sunduk. Son olarak kış lastikli araçları kar yağışı olan illerde hizmete koyacağız. Ek hiçbir ücret talep etmeden müşteriyi zincir takma derdinden kurtaran karlı havalarda güvenli ve rahat bir seyir zevki yaşatan kar lastikleri araçlar Avis'lerden kiralanabilecek."