İkinci el ithal otoya karşı 'lobi'

Otomotivciler, son dönemde sektörü en fazla tedirgin eden Avrupa'dan ikinci el otomobil ithalatına karşı harekete geçti. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), Avrupa Birliği (AB) platformunda bu konuda lobi yapması için bir şirketle anlaştı.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

ANTALYA - Otomotivciler, son dönemde sektörü en fazla tedirgin eden Avrupa'dan ikinci el otomobil ithalatına karşı harekete geçti. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), Avrupa Birliği (AB) platformunda bu konuda lobi yapması için bir şirketle anlaştı. Şirketin raporu iki ay içinde hazırlaması bekleniyor.
OSD Genel Sekreteri Ercan Tezer, daha önce yaptığı açıklamalarda, tüketici açısından başlangıçta cazip duran bu durumun tehlikelerini, "Üretmeden tüketim nereye kadar gider. Böyle bir durumda devletin vergi gelirleri düşecektir. Üretici, yan sanayi, yetkili satıcı üçgeninde yaklaşık 500 bin kişinin kazanç kapısı olan bir sektör darbe yiyecek ve bunun etkileri tüm sektörlere yayılacaktır. Katma değer yaratmayacak bir kararın kesinlikle karşısında olmalıyız. İkinci el motorlu taşıt ithalatına izin veren Fas, Meksika, Yeni Zelanda gibi ülkelerde çok büyük tahribat oluştu" diye sıralamıştı.
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar da konuya ilişkin endişelerini yeni Clio'nun tanıtımında Polonya örneğini vererek bir kez daha dile getirdi. Aybar, "Avrupa'dan ikinci el oto ithalatı felaket olur. Polonya'da 350-360 binlik otomobil pazarı vardı. Ülke ikinci el Avrupa araçlara 2004'te kapılarını açtıktan sonra 1 milyon kullanılmış araç pazarı işgal etti. 350 bin adetlik rakam yarıya indi" dedi.
'Yüzde 10 sınırı olsun'
Aybar, ikinci el otomobil ithalatı için bir izin çıkacaksa bile bunun en fazla iç pazarda bir önceki yıl satılan sıfır otomobil adetinin yüzde 10'u ile sınırlı kalmasını ve araçların üç yaşından büyük olmaması koşullarıyla gerçekleşmesini önerdi. Aybar, fenni muayenenin ise bir başka zorunluluk olarak uygulanması gerektiğini söyledi. Aybar şöyle konuştu: "Tüm siyasi gelişmelerin ötesinde Türkiye'nin AB süreci en önemli istikrar unsuru. Görüşmeler yüksek vergi oranlarımızı AB seviyesine indirmek için de önemli bir başlangıç."
Aybar, ihracatçıların değerli YTL tepkilerinin hatırlatılması üzerine de şu görüşü iletti: "Yüzde 5 enflasyon hedefi var. Tüm bu gelişmeler fiyata yansır."
Yeni Clio 23 bin 900 YTL
Renault yeni Clio, nisan ayında 23 bin 900 YTL'lik başlangıç fiyatıyla piyasada olacak. Beş kapılı araçta klima, ABS ve çift hava yastığı standart. Yeni Clio'nun üç benzinli iki dizel motoru var. Benzinliler 1.2 litre (75 bg), 1.4 lt (98 bg), 1.6 litre (112 bg), dizeller 1.5 lt (65 bg), 1.5 lt (80 bg). Araç, Avrupa dışında Renault'nun en büyük üretim merkezi olan Bursa fabrikasında da üretilecek. Böylece Bursa'da, Megane Sedan ve Clio Symbol ile birlikte üç değişik model ve dört farklı kasa aynı platform kullanılarak banttan çıkacak. Fabrika tarihinde ilk kez bir modelin hem Beş hem de üç kapısı imal edilecek. Aracın en dikkat çekici özelliği ise Auro NCAP'ten en yüksek puan olan beş yıldızı alarak güvenlikte gösterdiği başarı.
Yeni Clio için 216 milyon avro yatırım yapıldı. Fabrika üç vardiyaya geçti.
Renault, yeni Clio, Clio Symbol ve Modus ile B segmentinde liderlik hedefliyor.