İnce uçlu oto şarjı olan var mı?

İnce uçlu oto şarjı olan var mı?
İnce uçlu oto şarjı olan var mı?
Şarj istasyonları ve otomobiller hazır. Sıra hükümetin vergi düzenlemesinde. 2011'de elektrikliler sessiz sessiz yol alacak.

İLKER PEHLİVAN

Otomotiv dünyasını son 10 yıldır bu kadar meşgul eden başka bir teknoloji yok. Otomotivin geleceği olarak gösterilen elektrikli araçlar için geri sayım başladı. Avrupa’da bu yıl satışa çıkan elektrikli araçlar için Türkiye ’de atılan adımlar da hızlandı. Otomotivciler elektrikli araçlarını tanıtırken, şarj istasyonu kuran şirketler de hazırlıklarını tamamlıyor. Sıra hükümetin elektrikli araçlar için yapacağı vergi düzenlemesi ve teşvikte. Önceki gün bir toplantıda konuşan Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün de elektrikli araçlar için belgelendirme sisteminin yılbaşından önce gözden geçirileceğinin müjdesini verdi. Hükümetin düzenlemesini yapmasıyla gelecek yıl sokaklarda elektrikli araçlar ‘buzdolabı’ kadar sessiz ilerleyecek. 

13 milyonu elektrikli olacak
Araştırmalarda 2020’de 100 milyon aracın 13 milyonunun elektrikli olacağı tahmin ediliyor. Ancak akaryakıtlı araçların en azından 15 yıl daha pazar lideri olacağı kesin. Şirketler Türkiye’de araçları satışa sunmasa da şarj istasyonlarında rekabet, sessiz ama derinden ilerliyor. Hükümetin çalışmaları sürerken, şarj dolum istasyonları kurulmaya başladı bile. İlk somut adımı atan İstanbul Büyükşehir Belediyesi, altyapı hazırlıklarını bünyesindeki İstanbul Enerji AŞ ve İspark kanalıyla yürütüyor. 

Rekabet şimdilik istasyonda
İstanbul Enerji AŞ, BD Otomotiv, 365 Energy Group, ECT Group ve Fransız DBT firmalarıyla görüşmelere devam ediyor. İspark, otoparklarında bu yıl bitmeden dolum istasyonlarını hazırlayacak. Enerji AŞ ve Renault, Saraçhane, Kadıköy, Balmumcu, Cihangir ve Bostancı İspark otoparklarında test amaçlı istasyonlar kurdu. BD Otomotiv de Carrefour otoparkında ilk istasyonunu hizmete soktu.


Renault’nun hedefi dizelle aynı fiyat!
Renault Fluence’ın elektriklisi Bursa’da üretilip satışa sunulacak. Fluence ZE’nin Fransa ’daki satış fiyatı vergi teşvikiyle birlikte 21 bin 300 euro . Batarya için de ayda 79 euro verilecek. Renault’nun hedefi fiyatın dizelle aynı olması. Fluence ZE, Fransa’da 160 km için 2 avroya şarj edilecek.


Nasıl şarj edilecek?
Otomotivciler üç yöntem üzerinde duruyor. İlki yavaş şarj. Yani evde ya da işyerlerinde standart prizle yapılan 6 saatlik seçenek. İkincisiyse yarım satte bitecek ‘hızlı şarj’. En hızlısı da bir robotun aracın altına girip 250 kg’lik pili dolusuyla 3 dakikada değiştirmesi .

Ne kadar yakacak?
Elektrikli otomobillerde benzinliler gibi filtre, yağ ya da motor bulunmadığı için bu konularda bakım masrafı yok. Bataryalar da garantili olduğundan sadece lastik masrafı çıkıyor. Yakıtı ise benzine göre 10 kat daha ucuz. Yani benzinli bir araç 100 km’de 25 lira yakarken elektrikliler 2.5 lira yakacak.

Eski piller ne olacak?
Biten bataryalar için en mantıklı seçimin evlerde kullanılması olduğu söyleniyor. Üç yıldan sonra ‘şarj tutmayan’ bataryalar gündüz güneş enerjisiyle doldurulup geceleri ısınmak için kullanılacak.

Çin’de 17 bin dolar
Osman Boyner’in şirketi BD Otomotiv, Çinli batarya devi BYD’nin elektrikli modellerini getirecek. Çin’de 17 bin dolara satılan otomobilin menzili 300 kilometre.

Elektrikli üçüzler Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV, Citroen ise C Zero adıyla satıyor. 2011’de üçü de 63 beygir gücünde, 160 km menzili olan modelleri Türkiye’de satışa sunacak.

İlk yerli elektrikli
Tamamen Türkiye’de yapılan ilk elektrikli araç olan Doblo EV, 100 km hıza 9.7 saniyede çıkıyor. Hızı ise 110 km’de sınırlandırıldı. Doblo EV Autoshow’da sergilenecek.

bigPara.com