İnsana ve doğaya saygılı teknoloji

"Ürettiğimiz bir ürünü satmak, kızımızı gelin olarak vermek gibidir. Onun iyi çalışıp çalışmayacağından, yeni evinde iyi karşılanıp karşılanmayacağından endişe duyarız.
Haber: M. SERDAR KUZULOĞLU / Arşivi

TOKYO -"Ürettiğimiz bir ürünü satmak, kızımızı gelin olarak vermek gibidir. Onun iyi çalışıp çalışmayacağından, yeni evinde iyi karşılanıp karşılanmayacağından endişe duyarız. Kızlarımız kadar değerli şeyler satıyoruz ve bu yüzden ürünlerimizi satın alanlarla akraba oluyoruz".
Bu sözler her şeyini kaybeden bir babanın zorluk içinde büyüyen oğlu Konosuke Matsushita'ya ait. 1918 yılında Japonya'nın Osaka şehrinde ampul duyu üretmek için iki işçiyle birlikte kurduğu firma, bugün Panasonic markasını da içeren 334 bin 752 kişilik dev bir organizmaya dönüşmüş durumda. 5.5 milyar dolar araştırma bütçesiyle ürettiği ürünlerden geçen yıl 76 milyar dolarlık satış geliri ve 3.54 milyar dolar kâr elde eden Matsushita bu süreçte yüzde 2'lik büyüme de sağlamış. 2006 yılında yüzde 5'lik işletme kârı elde eden firma bu oranı 2010 yılında yüzde 10'a çıkarmayı hedefliyor.
Türkiye'ye Tekofaks getiriyor
Türkiye'de Tekofaks tarafından 25 yıldır temsil edilen Konosuke Matsushita'ya bağlı Panasonic'in öne çıktığı alanlar fotoğraf makineleri, video kameralar, SD tabanlı bellek kartları ve ince ekranlı televizyonlar. 2000 yılında girdiği SD bellek kartı pazarında aldığı yüzde 30'luk payla liderliği ele geçiren Panasonic, sayısal (dijital) fotoğraf makinelerinin artan kullanımıyla payını yüzde 60'a çıkarmayı hedefliyor. Bu yıl 15 ülkedeki 40 üretim tesisinde 5 milyon plazma üretecek firmanın pazar payı şu an Japonya'da yüzde 70, ABD'deyse yüzde 50 düzeyinde. Türkiye'nin de içinde bulunduğu Avrupa pazarındaki hedef yüzde 40 olarak belirlenmiş. Panasonic'in önümüzdeki dönemde odaklanacağı alanların başında DVD kaydediciler, ince ekran televizyonlar ve sayısal fotoğraf makineleri geliyor.
İnce ekranlı TV
Araştırmalara göre bu yıl 42 milyon ince ekranlı televizyon satılacak. Bu rakam önümüzdeki yıl 65 milyona, 2010 yılındaysa 111 milyona çıkacak. Avrupa ve Kuzey Amerika ülkelerinin başını çekeceği bu süreçte büyüyen ekran boyu ve düşen fiyatların etkili olması bekleniyor.
Sürekli yenilik peşinde
Hem plazma hem de LCD cephesinde ürün geliştiren Panasonic ayda 10 bin adet üretim kapasitesiyle dünyanın en büyük üreticisi. Tasarımlarındaki bütün bileşenleri kendisi üreten Panasonic önümüzdeki sene çıkacak LCD televizyonlarında da kullanacağı IPS adlı teknolojiyle daha keskin ve canlı görüntü sunmayı planlıyor.
"Sadece kendisi için kâr etmek, bir işe bağlanmanın temel şartı değildir" diyen kurucu Matsushita'nın da etkisiyle Panasonic, stratejisini kullanıcılar tarafından kolay kullanılan, doğayla uyumlu ve geri dönüştürülebilir ürünler geliştirmek üstüne kurmuş. 'Evrensel Tasarım' (Universal Design) adını verdikleri felsefeyle tüm ürünler ortak düğme renkleri, kullanıma yönelik dağıtılmış tuş takımları ve ergonomik tasarımla geliştiriliyor.
Engellilere özel düğme
Daha rahat anlaşılır mesajlar, görme sorunu olanlar için renk ve büyük etiketlerle belirginleşen düğmeler; hatta çocuk ve hamileler için bile özel ayrıntılar Panasonic etiketli ürünleri farkında olmadan daha kolay uyum sağlanan cihazlar haline getiriyor. Bu sayede ayrıca yaş, cinsiyet ve kültür farkından etkilenmeyen cihazlar da yaratılmış oluyor. Panasonic firmasının odaklandığı bir diğer konuysa çevre vizyonu.
Çevreyi kirletmiyor
Büyük oranda geri dönüştürülebilen ürünler geliştirmekten, çevreyi kirletmeyen üretim tesisleri kurmaya kadar uzanan bu felsefenin tek getirisi ilk akla geldiği gibi geri dönüştürülebilir cihazlar değil. Tasarım ve teknolojiden doğan avantajlar sayesinde yapılan tasarruf, sahip olma maliyetine de olumlu katkıda bulunuyor. Örneğin bu girişim sonucu üretilen yeni nesil Panasonic plazmaların enerji tüketimi yüzde 35 azaltılarak tüplü televizyonlarla eşit seviyeye çekilmiş. Kapalı konumdayken harcadığı enerjiyse bir yıl önceki modele göre yüzde 50 gerilemiş.
Geri dönüşümlü ürünleri var
Panasonic'in aynı noktadan yola çıkarak odaklandığı bir diğer konuysa geri dönüşüm. Daha üretim safhasında doğayla dost, yeniden kullanılabilen malzeme seçimiyle başlayan bu süreç, ömrünü doldurmuş cihazların geri dönüşümü için kurulan özel tesislerde devam ediyor. Firmanın şu ana kadar geri dönüşümünü tamamladığı cihaz sayısı 10 milyonu geçmiş.