İnternette itibar yönetiminin altın kuralları

İnternette itibar yönetiminin altın kuralları
İnternette itibar yönetiminin altın kuralları
Sosyal medyanın her geçen artan etkinliği online itibar yönetimi kavramınının kapsamını da genişletiyor. İster bireysel ister kurumsal olsun her sosyal medya kullanıcısının bilmesi gereken altın kurallara uyarak sanal alemde itibarı korumak mümkün.

Özellikle sosyal medya kullanıcısı şirketleri, dijital itibar yönetimi konusunda dikkatli olmaları noktasında uyaran  Ankara Patent Genel Müdür Yardımcısı avukat ve sosyal medya uzmanı Korcan Dericioğlu, sosyal medya ile yeni tanışan markaları olduğu kadar bireysel kullanıcılara da çağrıda bulunarak sanal alemde başkalarının deneyimlerinden ders alınması gerektiğinin altını çizdi.

Dericioğlu kullanıcılara şu uyarılarda bulundu: 

* Öncelikle en etkin 20 sosyal medya sitesindeki kullanıcı adlarını mutlaka alın. Artık sadece Facebook, Twitter, Linkedin hesapları yeterli değil. Özel amaçlı pek çok sistem var. Hemen hepsi de birbirine bağlanır nitelikte kullanılıyor. Örneğin Foursquare, Facebook ile, Blogger, Twitter ile bütünleşik çalışabiliyor. Bunları bir bütün olarak düşünmek gereklidir. Çünkü bu yapılar gittikçe birbiriyle yakınlaşıyor.”

* Kullanıcı hesabı oluştururken gereken bilgileri doğru ve eksiksiz girin. Hesabınız başkası tarafından kırılırsa, hesabın size ait olduğunu kanıtlayabilmek için bu verilere ihtiyaç duyulacağını unutmayın.

* Sosyal medya hesaplarınıza mutlaka içerik girin ve hesapları asgari düzeyde de olsa aktif tutun. Örneğin Twitter’ın pasif hesapların kapatılabilmesine imkân veren bir mekanizması olduğunu unutmayın.

* Adınıza ait alan adı boştaysa mutlaka alın ve tanıtıcı bir içerik ile yayına verin. Bu noktada özellikle .com, .net, .org alan adları önemli. Çünkü bu alan adlarının tahsisi hem kolay hem maliyeti düşük olduğu için marka / kişi ön plana çıkmaya başladıktan sonra 3. bir kişi tarafından tahsisi çok olasıdır. Popüler uzantılar da olduğu için sonrasında mutlaka internet kullanıcısı tarafından esas marka/kişi ile karıştırılacaktır. 

HUKUKİ ADIM ATMAKTAN ÇEKİNMEYİN
* Tedbir amaçlı yapılabilecekler belirli bir çerçeveyle sınırlıdır. Çünkü marka ya da kişi adına yönelik her bir varyasyonun öngörülmesi mümkün değil. Örneğin kişinin ismi ve soy ismi arasına, başına ya da sonuna bir sembol ya da harf eklenmesi olasılıklarını sonsuza kadar çeşitlendirmek mümkün. Bu tip kullanımları da itibarın sürdürülebilirliği çerçevesinde takip etmek ve hak ihlali durumunda etkin bir şekilde engellemek gereklidir.

* Markanızı ya da isminizi mutlaka internet genelinde takip ettirin. Sizin isminizi içeren bir alan adı alınmış mı, bir sosyal medya sitesinde kullanıcı hesabı açılmış mı, sizin isminizin geçtiği herhangi bir yorum ya da haber yapılmış mı, bunlar olumlu mu olumsuz mu mutlaka takip ettirin. Bu hizmeti sunan yerli/yabancı pek çok firma var.

* Takip sonucunda elde edilen verileri mutlaka analiz ettirin. Fakat bu analiz sadece müşteri memnuniyetinin ölçülmesi, pazarlama anlamda konuşulma oranı ve sıklığı seviyesinde kalmasın. Örneğin haberlerin doğruluğunu teyit ettirin. “Anonim” bir blog yazarı sizin ya da sahip olduğunuz markanın sunduğu hizmetten dolayı şikâyetini bir forum sayfasına yazabilir. O dönemde böyle bir ürün satıp satmadığınızı mutlaka irdeleyin. Rakip bir firmanın internet kullanıcılarını yanıltarak kendi ürününe yönlendirmek için asılsız şikâyetlerle karalama yoluna başvurduğu sık görülen bir durumdur. 

SUÇ İŞLEYENİN YANINA KÂR KALMIYOR
* Gerektiğinde hukuki adımı atmaktan çekinmeyin. Atılan bir tweet’in internet kullanıcıları gözündeki algısını ve itibarınız üzerindeki yaratacağı etkiyi göz ardı etmeyin. Buna karşı reaksiyonunuzun da doğuracağı etki aynı hızda olacaktır. Benzer durumu tekrar yaşamanızı engelleyecektir ya da azaltacaktır. Size ait bir markaya, sizin isminize ya da çok benzerine ilişkin kötü niyetle alınmış .com, .net, .org uzantılı alan adı tahkim yoluyla 2 ay içerisinde geri alınabilir. .xxx uzantılı alan adı aynı şekilde kullanıma kapattırılabilir. Ya da örneğin sizin adınıza alınmış ve sizin ağzınızdan yazıların yazıldığı bir Twitter hesabı itiraz üzerine 15 günde kapattırılabilir. Markanızın kötülendiği bir Facebook hesabı yine 15 günlük bir sürede kapattırılabilir. Şifrenizin kırılarak değiştirildiği hesabınız yine 15-20 günlük bir sürede geri alınabilir. Kkoşulları oluşuyorsa eş zamanlı yerel mahkemelerde dava açılabilir.

* Güncel gelişmeleri takip edin. Örneğin yeni bir uyuşmazlık tipi de ICANN’ın yeni tahsise açtığı yeni nesil jenerik alan adlarında mutlaka çıkacaktır. Bu alan adı tipi sayesinde doğrudan alan adının uzantısı kısmında marka adı yer alacak. Bu sistem sadece alan adı uzantısını alacakları değil diğer 3. kişileri de doğrudan etkileyecek. Örneğin www.isminizsoyisminiz.facebook alan adını Facebook, www.markaniz.twitter uzantılı alan adını Twitter kendi belirleyeceği politikalar çerçevesinde 3. kişilere dağıtacak. Bugün her bir uyuşmazlığın çözümünde sosyal medya sitesinin kendisini takip etmek ve kurallar bütünü çerçevesinde yorumlamak görece kolay fakat bu yeni sistemde hem ihlallerin takibi hem de önüne geçilmesi için gerekli kurallar bütününün yorumlanması sınırsıza yakın sayıda çeşitlenecek.

bigPara.com