'Irak pazarını Çin'e kaptırıyoruz'

Habur sınır kapısındaki yapım çalışmaları nedeniyle araç trafiğinin yavaşlaması ve bu arada bir kamyonun taşıyabileceği çimento miktarının üçte bir oranında azaltılması yüzünden Türkiye'nin Irak pazarını kaptırmaya başladığını söyleyen Adana Çimento Genel Müdürü İsmail Erkovan, "Hem maliyetlerimizdeki artış hem de zamanında mal teslimatı...
Haber: ESİN ÇETİNEL / Arşivi

ANTALYA - Habur sınır kapısındaki yapım çalışmaları nedeniyle araç trafiğinin yavaşlaması ve bu arada bir kamyonun taşıyabileceği çimento miktarının üçte bir oranında azaltılması yüzünden Türkiye'nin Irak pazarını kaptırmaya başladığını söyleyen Adana Çimento Genel Müdürü İsmail Erkovan, "Hem maliyetlerimizdeki artış hem de zamanında mal teslimatı yapamadığımız için biz bu ülkeden çekilince Çin, Mısır ve Hindistan Irak pazarına girdi ve pazarı kaptırmaya başladık. Oysa Irak'ta istikrar olursa talep devam edecek" dedi.
Oyak Otomotiv ve Çimento'nun çalışanları arasında yapılan satranç turnuvasının ödül töreni öncesi basınla bir araya gelen Oyak Otomotiv ve Çimento Başkanı Celal Çağlar, soruları grubun çimento şirketleri olan Adana, Ünye, Bolu, Mardin ve Oysa Çimento ve Oyak Beton, Oyak Kâğıt, Oyak İnşaat'ın genel müdürleriyle birlikte yanıtladı.
'Irak patlayacak'
Toplantıda Radikal'in 'Irak'a ihracatınız ne durumda' sorusuna Mardin Çimento Genel Müdürü Kemal Doğansel şu yanıtı verdi: "Irak'a bu yıl 420 bin ton ihracat yapacağız. 2007'de ise 45 milyon avro yatırımımızı nisanda devreye sokup ihracatı 800 bin tona çıkaracağız. Irak patlayacak bir pazar. Önümüzdeki yıllarda bu ülkenin 14 milyon ton çimento ihtiyacı olacağı öngörülüyor."
Toplantıda gazetecilerin ekonomi, çimento ve otomotiv sektörüne ilişkin sorularını yanıtlayan Celal Çağlar ise şunları söyledi:
Yüksek faiz çok etkilemez: Merkez Bankası ve hükümet enflasyonu yüzde 5'lere indirebilmek için faizleri yüksek tutacak. Ve satın alma gücü düşecek. Faiz bugünkü seviyede kalırsa 2007 yılında otomobil satışı 600 binlerde kalır. Konutta ise Türkiye'de 100-200 milyarlık evlere ihtiyaç var. Bu yüzden çimentoya talep devam edecek. Bu yıl yüzde 18 büyüyen sektör 2007'de yüzde 5-10 büyür. Bizde Adana, Mardin ve Oysa zaten ihracat yapıyor. Bolu ise Marmara'ya çalışıyor ve ürün yetiştiremiyor. Gerek konut gerekse İstanbul Büyükşehir'in yaptığı projeler nedeniyle.
Ancak 2008 yılında ciddi arz fazlası oluşacak. Bu nedenle 2008 yılını karanlık görüyorum. Ancak Adana ve Mardin ihracatla kârlılıklarını sürdürecek."
Lafarge'ın fabrikalarıyla ilgileniyoruz: Lafarge'ın fabrikaları Rekabet Kurumu'ndan izin alamayacağımız bölgelerde olduğu için kurumlar karşı karşıya gelmeme kararı aldık.
Oysa'da belirsizlik sürüyor: Rekabet Kurumu Oysa'da Sabancı-Oyak ayrılsın kararı verdi. Türkiye'de ilk kez ayrılın dendiği için iki kurum ayrılıyor. Oysa'da bulunan iki fabrika İskenderun ve Niğde Çimento eşit şartlarda iki şirket daha seçim yapılmadı.
Çimento devleri artık gelmez: Çimentoda zaten dünya devleri bulunuyor. Önümüzdeki dönemde belki küçük şirketler gelebilir ancak dünya devlerinin geleceğini zannetmiyorum.
Otomotive yeni yabancı gelmez: 'Yabancılar geliyor' söylemleri çok da doğru değil. 5-10 yıl sonraya otomotiv sektörünü bu haliyle taşıyabilirsek mutlu olmalıyız. Çünkü yabancı Türkiye'ye ucuz işgücü var diye geliyor. Ancak önümüzdeki dönem Hindistan ve Çin ile bu konuda ciddi rakibimiz olacak. Türkiye'nin artık farklılaşması ve otomotivde marka olacak mühendislik ürünlerine yönelmesi gerekiyor.
'Marmaray'ı yapamaz demişlerdi'
Bolu Çimento'nun, sualtında kullanılabilecek çimento ürettiğini ve Marmaray'ın deniz altındaki tünel yapımını aldıklarını söyleyen Oyak Beton Genel Müdürü Ramazan Yücel şu bilgiyi verdi: "Marmaray'ın kara işlerinin tümünü aldık. Denizde ise yabancılar (Japonlar) önce Türkler yapamaz dedi. Ardından çağırıp denizdeki tünel işinin yüzde 60'ı olan 650 metrelik tünel işini verdiler. İlk tünelin dökümü bitti. Bakü-Ceyhan boru hattında da buna yakın bir beton dökmüştük. Ayrıca 17 ay çalışıp 700-800 bin avro yatırımla bu özel çimentoyu ürettik. Marmaray'ın 25 milyon dolarlık kısmını almış olduk.
Ömrü 100 yıl
Bu betonun ve Marmaray'ın ömrü 100 yıl. Bu süre daha uzun da olabilir ancak yapılan testler en az 100 yılı gösteriyor. Şimdi de nükleer santral yapılırsa nasıl beton gerekir diye bunun üzerine çalışıyoruz."
Renault'dan Fransız hükümetine ikna turu
Fransa'nın soykırım yasasının ardından yüzde 51'i Fransız Renualt, yüzde 49'u Oyak'ın olan Renault'nun satışının düşmediğini söyleyen Celal Çağlar, insanların olaylar olduğunda çıkıp bağırdığını ertesi gün kimsenin ortaya çıkmadığını belirtip şöyle konuştu; "Biz Türk tarafını temsil eden Renault'cular olarak elimizden gelen yaptık. Mektup yazdık, gidip konuştuk. Renault tarafındaki (Fransız) başkanlar ve başkanımız bakanlarla ve başbakanla görüştü. Ama bunu topyekûn vizyon oluşturarak ve toplum olarak takip etmeliyiz. Ermeniler bunu yıllardır takip ediyor. Bu konuda haksız hücumlara maruz kaldık."
Renault sacını Erdemir'den almıyor
Renault'nun hâlâ yurtdışından Nissan'la ortak sac aldığını söyleyen Çağlar, "Renault en iyi teklifi ve iyi kaliteyi arıyor. Bunun için ben Erdemir'i çalıştırıyorum. Ama Erdemir Renault'ya sac satmak zorunda değil, Renault ise almak zorunda değil... Pazarda buluştukları noktada işlem yapacaklar. Aksi halde grup olarak verimli olmamız mümkün değil" dedi.