İş dünyasına 'Tıkır Tıkır' dedirten makineciler artık yurtdışına bakacak

İş dünyasına 'Tıkır Tıkır' dedirten makineciler artık yurtdışına bakacak
İş dünyasına 'Tıkır Tıkır' dedirten makineciler artık yurtdışına bakacak

Adnan Dalgakıran, reklamda aralarında Güler Sabancı?nın da olduğu iş dünyasının öncü isimlerinin ?Türk makineleri tıkır tıkır çalışıyor? mesajı verdiğini söyledi.

'Tıkır tıkır' kampanyası kapsamında iş dünyasından isimleri tanıtım filminde oynatan Makine Tanıtım Grubu yurtiçinde işleri yoluna koydu. 2010'da hedef Türk makinesini dışarıda tanıtmak

İSTANBUL - Türk makine sanayii, yerli malı makine kullanımını artırmak için iç ve dış pazarlarda tanıtıma devam ediyor.
Makinecilerin kurduğu Makine Tanıtım Grubu’nun (MTG), iç pazara yönelik olan ve iş dünyasının önde gelen isimlerinin tanıtım filminde yer alarak destek verdiği ‘Türk makineleri tıkır tıkır çalışıyor’ kampanyası başlıyor. Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkanı İdil Yiğitbaşı, Boyner Holding Murahhas Azası Cem Boyner, Demirören Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Erdoğan Demirören ve Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir Konukoğlu, kampanyaya destek için tanıtım filminde yer alarak rekabet, teknoloji, özgün tasarım ve kalitenin önemine ilişkin mesajlar verdi.
Haziran ayında Türk makinesinin kalitesini anlatmak için ilk toplantıyı düzenleyen MTG, bu yıl sonuna kadar iç pazarda, 2010 yılında ise yurtdışında tanıtım yapacaklarını açıklamıştı. MTG, altı aylık çalışmaların ardından Türkiye’deki algıyı  düzelttiklerini açıkladı. Yılbaşından sonra başlayacak ikinci aşamada ise yurtdışında Türk makineleriyle ilgili algılamayı güçlendirmeye yönelik çalışmalar devreye girecek. 

‘Makine’ ihracatta ikinci
MTG ve Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Başkanı Adnan Dalgakıran, sektörün çok büyük bir ivmeyle geliştiğini, hem içerde hem dışarda Türk makine sektörünün daha iyi tanıtımı için çalışmalar yaptıklarını ifade etti. Türkiye’nin teknolojiyi satın alarak kullanan bir ülke olduğuna dikkati çeken Dalgakıran, ülkenin kendi ürettiği teknolojiyle üretim yapar konuma geçmesi gerektiğini, bunun tüm diğer sektörleri de rekabetçi hale getireceğini vurguladı.
Dünya ticaretinin 2008’de 31 trilyon dolar seviyesinde gerçekleştiğini anımsatan Dalgakıran, makine sektörünün dünya ihracatının yüzde 12.4’ünü oluşturarak 2. sırada, dünya ithalatının ise yüzde 12.1’ini oluşturarak 3. sırada yer aldığını belirtti.

‘Yüzde 70’i Türkiye’de üretilebilir’
Dalgakıran, 22.5 milyar dolarlık makine ve aksamları ithalatının yüzde 70’inin Türkiye’de üretilebildiğinin altını çizerek, bütün gelişmiş ülkelerde kendi ülkesinin ürünlerini kullanmak yönünde ciddi bilinç olduğunu, Türkiye’nin de bu bilinç seviyesine ulaşması gerektiğini söyledi. Adnan Dalgakıran, “Eğer bunu desteklersek yurtseverlik ülke severlik söylemlerimizi daha doğru bir temele oturtmuş oluruz” dedi.

Beş yıllık hedef liderlik
İhracatta ilk beş ürün grubu içinde ihracatın ithalatı karşılama oranı en düşük olan ürün grubunun yüzde 45.5 ile makine grubu olduğunu belirten Dalgakıran, sektörün 2008’de 132 milyar dolar olan toplam ihracattan yüzde 8 pay aldığını, Türkiye’nin 202 milyar dolar olan toplam ithalatından ise yüzde 11.2 pay aldığını anlattı. Dalgakıran, önümüzdeki beş yıl içinde makine sektörünün ülke ihracatında 1. sıraya yükselmesinin hedeflendiğini kaydetti.
2008 yılında dünya makine ihracatında ilk 10 ülkenin toplam ihracatın yüzde 69’unu oluşturduğuna değinen Dalgakıran, Çin’in 1992’de 3.3 milyar dolarlık makine ihraç ederken 2008 yılında 268 milyar dolarlık makine ihraç eder duruma geldiğini, Almanya’nın ise 1991 yılında 80 milyar dolar olan makine ihracatını 263 milyar dolara çıkardığını anlattı.
Adnan Dalgakıran, makine sektöründe Türkiye’nin ihracatının Çin, Almanya ve Japonya’nın makine dış ticaret fazlasının onda birinden az seviyede olduğunu, makine sektörünün ülke ihracatından yüzde 8 pay aldığını, ülke refahı için bu payın yüzde 15’in üzerine çıkarılması gerektiğini söyledi.

Türkiye’de dokuz kat arttı
Son 10 yılda Türkiye’nin makine ihracatını dokuz kat artırdığını ve 1999 yılında 1.27 milyar dolar olan ihracatını 2008 yılında 10.3 milyar dolara çıkardığını belirten Dalgakıran, 2004-2008 döneminde Türkiye’nin yıllık ihracat artış ortalamasının yüzde 22 iken makine sektöründe bu oranın yüzde 30 olduğunu ifade etti.

Dünya lideri Almanya’ya ihracat
Türkiye’nin 2008’de dünya makine ihracatındaki payının yüzde 0.53 dünya makine ithalatındaki payının da yüzde 1.17 olarak gerçekleştiğini anımsatan Dalgakıran, 2008’de Türkiye’nin 200 ülkeye ihracat yaptığını, bunların arasında dünya lideri olan  Almanya ile İngiltere, Fransa, ABD gibi devlerin de bulunduğunu kaydetti.
Toplam makine imalat değeri bakımından Türkiye Avrupa’da 6’ncı sırada bulunurken  Avrupa ülkelerindeki toplam imalatın yüzde 5’ini gerçekleştiriyor. Beş yıllık hedefte yıllık yüzde 12-15’lik artış bekleniyor. (Radikal)

‘Türkiye takur tukur olmasın’
Adnan Dalgakıran, gelişmiş ülkelerde makine sektörünün iyi boyutta desteklendiğinin altını çizerek şöyle konuştu: “Bir ülke eğer kendisine bunu stratejik sektör olarak ilan ettiyse çok farklı şeyler yapması gerekir. Biz makineciler olarak destek gelse de gelmese de yolumuza devam edeceğiz. Türkiye’yi çok kısa sürede küresel güç haline getirmek istiyorsak, teknoloji üretir hale getirmek gerekir. Bunun için herkese görevler düşüyor. Tıkır tıkır’ı aslında bizim makineden çıkarıp bütün ülkeye yaymamız lazım. Türkiye’nin de takur tukur değil tıkır tıkır işlemesi gerekiyor.”
Dalgakıran, Türk makine sektörünü dünyada büyük bir lobi haline getirmeyi istediklerini vurgulayarak, “Türkiye’de oyuncular iyi, ama kolektif bir oyun oynayamıyor. Biz bu kolektif oyunu oynamak istiyoruz” dedi.
Dalgakıran, Türkiye’nin Avrupa’dan hem daha iyi makine yaptığını hem de daha uygun fiyata ürettiğini sözlerine ekledi.