İşçi, işveren ve esnaf krizin çaresini buldu: Eve kapanma, pazara çık

İşçi, işveren ve esnaf krizin çaresini buldu: Eve kapanma, pazara çık
İşçi, işveren ve esnaf krizin çaresini buldu: Eve kapanma, pazara çık

Sivil toplum kuruluşlarının yöneticileri TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu (sağdan ikinci) öncülüğünde bir araya gelerek bildirgeyi açıkladı.

Sivil toplum örgütleri hükümetin ve muhalefet partilerinin de desteğini alarak kampanya başlattı. Kampanya kapsamında halka 'Eve kapanma, pazara çık' denilerek tüketimin artırılması hedefleniyor

İSTANBUL - Krizde piyasaları canlandırmak, işsizliği azaltmak ve duran çarkları  döndürmek isteyen sivil toplum kuruluşları, hükümetin ve siyasi partilerin de desteğini alarak ‘Kriz varsa çare de var’ kampanyası başlattı.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde, Hak-İş, Türk-İş, TESK, TİSK, Kamu-Sen, TİM, TÜSİAD ve MÜSİAD’ın bir araya gelerek başlattığı kampanyanın beş hafta sürmesi ve beş ana başlıkta toplanması planlanıyor. İlk hafta tüketicilere yönelik ‘Eve kapanma, pazara çık’ mesajıyla başlanan kampanyada sonraki haftalarda üreticiye, çalışana ve hükümete yönelik çağrılar da yapılacak. Kampanya kapsamında esnaf çeşitli indirimler yaparken, hükümetin de harcama çeki gibi uygulamaları devreye sokması bekleniyor.
Toplantıda hazırlanan bildirgeyi TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu  okudu. Bu krizin diğerlerine benzemediği, pek çok ülkede sektörlerlere, şirketlere, esnaf ve çalışana zarar verdiği hatırlatılan bildirgede şu görüşlere yer verildi:
“Elbette bir gün etkisini azaltacak ve sona erecek. İşte o gün krizden daha az hasar görmüş ülkeler, uluslararası rekabet yarışına diğerlerinden önde devam edecek. Türkiye de krizden etkilenen ülkelerden biri, tüketim ve üretim azalıyor, işsizlik rekor düzeyde, ama ‘kriz varsa çare de var’. Ayağa kalkmak için bir fitilin ateşlenmesine ihtiyaç var. Ne kadar tek vücut olursak ekonomik gücümüz ve hedeflerimize ulaşma şansımız o kadar artacak. Öncelikle şunu anlamalıyız ki üretim-tüketim-istihdam birbirine bağlı, biri olmazsa hiçbiri yok.”
Bildirgede, tüm dünyada tüketimin düştüğü, Türkiye ekonomisinin toparlanabilmesi için öncelikle iç piyasayı canlandırmanın şart olduğu vurgulanarak, “Bu krizi atlatmamızı sağlayacak şey, milli gelirimizin yaklaşık yüzde 70’ini oluşturan hane halkı harcamalarını canlı tutmaktır” denildi.
 Üretime ve tüketime açık, genç nüfusu ile Türkiye’nin bu anlamda çok şanslı olduğu ifade edilen bildirgede, şöyle devam edildi: “Bu gün dünya bizim ürettiğimizi tüketiyor. Ürünlerimizi 200’den fazla ülkeye satıyoruz. Üretim gücümüzü tüm dünya kabul etti. Avrupalıların satın aldıkları her bin dayanıklı tüketim ürününden 200’ü, her bin otomobil ve ticari araçtan 62’si Türkiye’de üretiliyor. Bu seferki özverinin adı üreterek ve tüketerek ekonomiye can vermektir. Ekonomi istihdam, üretim ve tüketimden oluşur biri olmazsa kriz kazanır. Ekonomi, asıl durduğunda ölür. Krize yenilmeyeceğiz. Çıkacağız, pazara ülkemize destek olacağız. Tüketiciler, üreticiler, bankalar ve hükümet üstüne düşeni yapmalı. Böylece üretim sürecek istihdam artacak, tüketim gücümüz yükselecek.”

İndirim yapılacak
İmkânı olanlardan tüketimi ertelememelerini isteyen TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, şu anda işini kaybetmeyen insanların alışveriş yapmalarını ve piyasayı canlandırmalarını  istedi. Kampanyaya dikkat çeken Hisarcıklıoğlu, “Bunun içerisinde vergi indirimleri, harcamaları artırmaya yönelik harcama çekleri var” dedi. İnsanların umut taşımamaları halinde alışveriş etmediğini savunan Hisarcıklıoğlu, otomotivdeki ÖTV indiriminden sonra satışların yüzde 80’inin kredi kullanılmadan yapıldığını, güveni sağlamanın önemli olduğunu vurguladı. Rifat Hisarcıklıoğlu, kampanyanın ilanlarının tüm ülkeye afiş ve pankart olarak yayılacağını, belediyelerin bilbordlar ayırdığını belirterek, platformunun herkese açık olduğunu vurguladı. (Radikal) 

‘Bu da gelir bu da geçer, sen alışveriş et’
‘Kriz varsa çare de var’ seferberliğiyle ilgili olarak TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, “Kaç badireden geçip ayakta durduğumuzu hatırlamalıyız. Tıpkı Erzincan türküsünde olduğu gibi bu da gelir bu da geçer” dedi. Hisarcıklıoğlu şöyle devam etti:
“Kampanya kapsamında imkânı olanların yaşamlarını, harcamalarını azaltmadan sürdürmelerini söyleyeceğiz. Bilinçli tüketim zamanının geldiğini hatırlatacağız. Daha sonra hem halkımıza hem de sanayicimize güven vermeyi amaçlayan ilanlarımız devreye girecek. Nereden nereye geldiğimizi, hiçbir doğal kaynağa sahip olmadan bu topraklarda güçlü bir sanayinin temelini attığımızı, kaç badireden geçtiğimizi ve sapasağlam ayakta kaldığımızı herkese hatırlatacağız. Aynı o Erzincan türküsündeki gibi ‘bu da gelir, bu da geçer’ demeyi unutmamalıyız. Ne kadar tek vücut olursak ekonomik gücümüz ve hedeflerimize ulaşma başarımız o kadar artacaktır.”

Bankalar da devreye girecek
Kampanyanın önümüzdeki aylarda genişleyeceğini, farklı sektörlere dinamizm getirmeyi hedefleyeceklerini, sektör temsilcileri, bankalar ve kamu kurumlarının, ortak hedef için ekonomiye canlılık getirme hedefi için girişimlerde bulanacaklarını belirten Hisarcıklıoğlu, “Bu kampanyamız, hükümetin alacağı tedbirler ve ekonomideki gelişmelere bağlı olarak gündeme gelecek.  Herkesi de bize katılmaya çağırıyoruz” dedi.
Dış ticaret ve kredi kanallarındaki tıkanıklıkla Türkiye’yi etkisi altına alan krizin, içeride yatırım ve tüketimdeki azalmayla birlikte iyice derinleştiğini savunan Hisarcıklıoğlu, “Tüm bunlar sonucunda işsizlik hızla artıyor. Kriz varsa, çaresi olduğuna da inanıyoruz. Çaresizliğe, ümitsizliğe, karamsarlığa kapılmanın gereği olmadığını düşünüyoruz. Bu için bir kampanya başlatıyoruz” diye konuştu.

1 milyon 250 bin esnaf hazırlıkları tamamladı
Üzerinde uzun süre çalışılan ve Türkiye’deki birçok kuruluşun desteğini alan ‘Kriz varsa çare de var’  kampanyası hakkında bilgi veren Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Bu vatandaşın altıncı paketi olacak. Yaptığımız bu kampanyayla vatandaşın üzerindeki yükü hafifletmeyi hedefliyoruz” diye konuştu.
Türkiye genelinde 1 milyon 950 bin esnaf bulunduğunu söyleyen Palandöken, “Kampanya kapsamında 1 milyon 250 bin esnafa afiş ve sticker gönderildi. İç piyasanın canlandırılması için elimizden geleni yapacağız. Bunun içinde indirim de olacak çeşitli kampanyalarda yer alacak” dedi. Palandöken, bankalarla da kredi kartına taksit yapılması ve alışveriş yapan tüketiciye çeşitli kolaylıklar sağlanması için görüşmeler yaptıklarını sözlerine ekledi.