İstanbul'da 12 YTL'ye daha keyifli bir gün geçiremezsiniz

Önce, Çin Markası Chery'nin yöneticisi Sn. Zhou Biren'e verdiğim sözü yerine getireyim. Sn. Zhou Türk kamuoyuna "Çin, 20-30 yıl öncenin tarım ülkesi değil artık!
Haber: İSKENDER ARUOBA / Arşivi

İSTANBUL - Önce, Çin Markası Chery'nin yöneticisi Sn. Zhou Biren'e verdiğim sözü yerine getireyim. Sn. Zhou Türk kamuoyuna "Çin, 20-30 yıl öncenin tarım ülkesi değil artık! Kendi uydusunu, uçaklarını, bilgisayarlarını yapmakta olan bir ülkedeki otomobil kalitesinden endişe etmeyin" diye mesaj vermemi rica etti. Elçiye zeval olmaz! Autoshow vesilesiyle benim mesajım ise, her ne iş ya da sosyal seviyede olursanız olun Çin'i takip edin, öğrenecekleriniz var.
1993'teki ilk fuarda tek bir salonda zannederim 20 civarında marka vardı. Bugün altı salonda (Metrekare 10 misli artmış!) 100 civarında sergici var. Birinci salonda Doğuş Oto ve markaları var. Bu yıl Bentley de listeye katılmış. Herkes Doğuş'ta altı marka var zannediyor ama değil yedi marka var. Yedinci markanın kim olduğunu ayrı bir yazı ile yazacağım! İngilizlerin en ünlü lüks otomobili Bentley artık VW'nin malı. Dünyanın en lüks 'Muscle car'ı yani çok güçlü bir motoru var. 300 Klm/saat geçen bir sürat, her türlü elektronik donanım, birinci sınıf deri, 600 bin YTL ile 1 milyon YTL arası fiyat ve tabii istemediğiniz kadar prestij!
Türkiye'den sorumlu direktör Sn. C. Georges'a "Eh, siz de Türkiye'de satış planladığınıza göre düze çıktık sayılabilir mi?" diye sordum. Gülüştük. Mercedes, adına yakışır bir bölüm yapmış. Bir 'enteresan' marka İranlı Samand. Peugeot 405'in üretilmemiş prototiplerinden birini üretiyorlar. Üstelik üretimde Türk parçaları varmış. Güzel kocaman bir otomobil. 20 bin YTL'ye çok markayı ağlatabilir! Büyük marka Renault ise fuarda bol bol F1 ve Fernando Alonso kullanmış.
Fiat (Tofaş) Linea'sını Bursa'dan dünyaya dağılacak. Ford'un 'yeni dinamizm anlayışını' konsept otomobil ile anlatmak çalışmasında bir Türk'e de görev düşmüş. Murat Güler'in parçası olduğu Ford design atölyesinde çizilen Iosis-X, bence bu fuarın en heyecan verici otomobili. Her ne kadar Torbalı fabrikasını kapatmış olsalar dahi, Ben GM'i 'yerli marka' kabul ederim. Opel fabrikası dışında elektrik parçaları, koltuk, vs gibi yan sanayi yatırımları yapmışlardı. Avrupa Pazarlama Direktörü Chris Lacey yan sanayiden ilave ciddi alımlar planladıklarını söylüyor. GM şirketlerinde İlk Türk genel müdürü olan Özcan Keklik, her zamanki enerjik hali ile reyonlar arasında koşup duruyor. Haksız da değil herhalde Türkiye'de en çok segment/motor/aksesuvar seçeneği GM markalarında mevcut. Yeni Astra Sedan'ın dünya prömiyeri de burada yapıldı. 1990'lı yıllarda yapılan Vectra'lardan daha büyük bir otomobil. Anlaşılan GM, aynı paraya bir üst segment otomobil satıyor.
Hyundai, filmi kadar dikkat çekici Matrix'i Türkiye'de üretmeye başlayacak. Araç için yüzde 30 yerli pazar yüzde 70 ihracat planlanıyor. Honda'dan ilk hibrid geliyor. Toyota'nın 'park eden otomobili' önümüzdeki dönemde 'kendi kendilerine eve işe gidecek' otomobillerin müjdecisi!
Lüks ofis şeklinde minibüsler
Fuarda otomobil dışında, 'aksesuvarcılar' ve 'modifikasyoncular' var. En 'yaptığı işi bilen' şüphesiz Okçu. Lüks bir ofis haline çevirdikleri minibüsü görmek lazım. Fuarın son holünde de Sabah gazetesinin (herhalde otomobilsever dostumuz Fatih Altaylı'nın beyin çocuğu) klasik otomobil köşesi var. İlerki yıllarda inşallah çok daha gelişir. Ben ilk gün orada idim. Açılışa hiçbir devlet büyüğümüz gelmedi. Halbuki ben Maliye Bakanı Sn. Unakıtan muhakkak bir teşekküre gelir diye düşünüyordum. Ona en çok gelir getirenler orada idi! 12 YTL'ye daha keyifli bir gün geçiremezsiniz!