İstanbul'da lüks oteller dolmaya başladı, fiyatlar yüzde 30 yükseldi

Son iki yıldır sokaklarında İngiliz'inden Hintlisine kadar binlerce turistin gezdiği İstanbul'da hem otellerin doluluk oranları arttı hem de otelciler 'para kazanabilir' duruma geldi.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Son iki yıldır sokaklarında İngiliz'inden Hintlisine kadar binlerce turistin gezdiği İstanbul'da hem otellerin doluluk oranları arttı hem de otelciler 'para kazanabilir' duruma geldi. Şehrin yıllık ortalama doluluk oranı yüzde 70'lerin üzerine çıkarken beş yıldızlı otellerin oda fiyatları ortalama yüzde 30 arttı. Birkaç yıl öncesine kadar sezon öncesi fiyat verirken tur operatörlerinin dikte ettiği fiyatları kabul etmek zorunda kalan İstanbullu otelciler artık, kendi listeleri üzerinden satış yapıyor. İstanbul genelinde beş yıldızlı otellerde fiyatlar 130-180 dolar seviyesinde iken Çırağan Otel'de fiyat 480 dolar seviyesine çıkıyor. Conrad Otel'de bu fiyat 245 dolar düzeyinde. Otelciler eskiden 80-100 dolara oda sattıkları günleri hatırlamadan geçmiyor.
Şu anda 60 bin yatak kapasitesine sahip olan şehir, yaklaşık 5 milyon turisti ağırlarken birkaç yıl içinde bu rakamın 10 milyona yükseltilmesi planlanıyor. Buna bağlı olarak, 2007 ve 2008 yıllarında 20 bin yeni yatak daha devreye girecek. Şehirde, 30'a yakın tesis açılırken bunların büyük kısmını dört ve beş yıldızlı oteller oluşturacak. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın verilerine göre, İstanbul'da sadece beş yıldızlı otel olarak düşünülen 22 yatırım var. Yapımı süren otellerin yerleri de Bakırköy, Üsküdar, Şişli, Pendik gibi şehrin farklı noktalarında bulunuyor.
'Antalya olmayalım' uyarısı
İstanbul'un geçmişte sezonsal bir şehir olduğuna dikkat çeken Four Seasons İstanbul Satış Direktörü Levent Gürçay, "Buna bağlı olarak turizm geliri de çok oynaklık gösteriyordu. Ancak son dönemde uluslararası organizasyonlar, kongreler ve geniş katılımlı etkinlikler sayesinde hem şehrin yıl genelinde doluluğu arttı hem de oda fiyatlarımız yükseldi. Doluluk oranları yıl geneline yayıldı. Kasım ayı şehirde boş geçerdi ama Papa 16. Benediktus'un ziyareti ve Dünya Ekonomik Forumu sayesinde bu ayı da çok iyi geçirdik" dedi.
Şehirde oda fiyatlarında yüzde 30'luk artış yaşandığını, otelcilerin de ellerindeki İstanbul markasına ve ürünlerine güvenerek artık fiyatlarında diretmesi gerektiğini belirten Gürçay, "Eskiden fiyat ayarlamalarımızı yurtdışından gelen isteklere göre ayarlarken şu anda kendi belirlediğimiz fiyatlarla satış yapabiliyoruz. Fiyatlar en az 20-30 dolar yükseldi. Otelimizde fiyatlar 500 dolar seviyesinde yüksek sezonda 750 dolara kadar çıkıyor" diye konuştu.
2006 yılında talep aynı kalmasına rağmen gelirlerde ve fiyatlarda yükseliş olduğunu anlatan Ritz Carlton İstanbul'un sahibi Süzer Holding Yönetim Kurulu Üyesi Serhan Süzer, fiyatların geçmiş yıllara göre yüzde 25 arttığını ifade etti. Bu artışların normal ve gerekli olduğunu vurgulayan Süzer, "Otel yatırımının geri dönüşümü 12-13 yılı buluyor. Artık otelciler de fiyat değil, kalitede rekabet etmesi gerektiğini anladı" açıklamasını yaptı.
Ritz Carlton'da dünya genelinde ortalama fiyatlar 450 dolar iken İstanbul'un geride kaldığını hatırlatan Süzer, ancak son aylarda fiyatların 190 dolar seviyesine çıktığını aktardı. İstanbul'da yeni otel yatırımlarının da arz-talep dengesini bozmayacak şekilde yapılması gerektiğine dikkat çeken Süzer, şunları söyledi:
"İstanbul'da yatak kapasitesi artırılmalı ama 10 otel fazla açılırsa arz-talep dengesi bozulur, bu da yine fiyatları aşağı çeker. Aslında İstanbul çok iyi bir marka ve her yıl şehre gelen turist sayısının ortalama yüzde 20-30 artması gerekiyor. Eldeki arzın talebi karşılayamaz duruma gelmesi gerekli ama hâlâ bu konumda da değiliz."
Fiyatlarındaki gelişmeyi olumlu olarak değerlendiren Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği Genel Sekreteri Erhan Çakay ise şöyle devam etti: "İstanbul'da işler çok iyi gidiyor. Doluluk oranları yüzde 75'lerde, fiyatlar yükseldi. Ama yeni yatırımlar arz fazlası oluşturmamalı. Çünkü boş yatağı doldurmak için fiyat kırılabilir. Antalya'nın durumuna düşmemeliyiz."



'Doluluktan feragat ederiz ama fiyatları düşürmeyiz'
Şehrin merkezinde faaliyet gösteren The Marmara İstanbul, yüksek doluluktan feragat etmeyi göze alarak fiyatlarını ortalama 30-40 avro yukarı çekerken 2007 yılı haziran-eylül dönemi için odalarını da doldurmayı başardı. İstanbul'un birkaç yıldır terör olaylarından fazla etkilenmediğini söyleyen The Marmara İstanbul Genel Müdürü Hakan Balcan, "Eskiden İstanbul'da bir bomba patladı mı 6-7 ay sektör kendini toparlayamazdı. Bu yıl da kuş gribi, rahip cinayeti gibi olaylar nedeniyle sezona kötü başladık ama 1.5 ayda kendini toparladı. Şehir öyle bir hale geldi ki artık kötü olaylardan çok etkilenmiyor. Artık şehri hakkıyla satmanın zamanı geldi" diye konuştu.
Son iki yıldır bu gelişmelerin fiyatlara da yansıdığını ve The Marmara olarak fiyatlarını yükselttiklerini ve yurtdışındaki operatörlerin de bunu kabul ettiklerini anlatan Balcan, "Doluluk oranlarımızdan feragat edeceğiz ama fiyatlarımızı düşürmeyeceğiz. Fiyatlarımız 30-40 avro artmasına rağmen rezervasyon alımında bir sorun yaşamıyoruz" dedi.
İstanbul'a artan ilgi nedeniyle şehrin etkinlik ve organizasyon takviminin de dolduğunu anlatan Balcan, "Bu da İstanbul'daki tüm otellere yarıyor. Otel olarak biz de şimdiden haziran-eylül dönemini rezervasyonlarımızı doldurmaya başladık" ifadesini kullandı.
İş dünyasına özel odalar
İstanbul'un artan iş trafiği, gelen yabancı işadamlarını ağırlayan otellere de yansıyor. The Marmara İstanbul'un bu alandaki potansiyelini artırmayı hedeflediklerini ve otelde yeniden yapılanmaya gittiklerini anlatan Genel Müdür Balcan, ilk aşamada işadamlarına özel altı yeni oda yaptıklarını aktardı.
Otel içinde 52 odanın bulunduğu bir lounge da hazırlandığını aktaran Hakan Balcan, "İş turizmindeki payımızı artırmak için otel içinde business class alanları yaratıyoruz" açıklamasını yaptı.