İşte McLaren'in karargâhı

Spor karşılaşmaları, olimpiyatlar, otomobil yarışları... Kimi zaman milyarlarca kişinin ilgi odağı haline gelen bu etkinliklerin görünen yüzünün ardında çoğu zaman varlığından haberdar bile olmadığımız ekiplerin hummalı ve hata payına tahammülü olmayan emeği yatıyor.
Haber: M. SERDAR KUZULOĞLU / Arşivi

LONDRA - Spor karşılaşmaları, olimpiyatlar, otomobil yarışları... Kimi zaman milyarlarca kişinin ilgi odağı haline gelen bu etkinliklerin görünen yüzünün ardında çoğu zaman varlığından haberdar bile olmadığımız ekiplerin hummalı ve hata payına tahammülü olmayan emeği yatıyor.
Siemens'in farklı alanlardaki birikimlerini A&D, Com, I&S, PTD, SBS, Osram ve SBT gibi alt firmaları ve 40 bin kişilik bir insan gücüyle toplu bir çözüm haline getirerek sunduğu 'Siemens One Major Events' da böyle etkinliklerde anahtar teslimi çözümlerden biri. Bu hizmet genel hatlarıyla seyirci, haberci ve sporcuların güvenli ve hızlı şekilde ulaşımlarının sağlanmasının yanı sıra toplutaşımacılık sistemlerinin verimli kullanılması, otoyol trafiğinin düzenlenmesi, havaalanlarının verimli hizmet verecek şekilde yeniden organizasyonu, güvenlik tehditlerinin zamanında tespit edilmesini sağlayan iletişim altyapısının kurulmasını içeriyor. Etkinlik boyunca normalin üstünde kullanıma sahne olacak hastane, otel gibi kurumların yönetilmesi de toplu çözümün bir parçası.
Portekiz'de düzenlenen Euro 2004 Şampiyonası'nda stadyum ve havaalanlarının altyapı ve güvenlik hizmetleri, ABD Houston Reliant Park tesisinin tüm yönetimi ve Bahreyn Formula 1 pistinin altyapı sistemleri yine Siemens One tarafından üstlenilmiş. 2004 Atina Olimpiyatları'nda da görev alan grup, 68 kontrol merkezine bağlı 1600 kamera, 30 bin telsizlik ağ ve 4 bin 200 uydu takip sistemiyle polis, sahil güvenlik, itfaiye ve sağlık teşkilatının sorunsuz iletişim yapısını ve toplutaşıma sistemlerinin koordinasyonunu sağlamış.
Siemens One imzası taşıyor
Siemens One imzasını taşıyan en taze etkinlikse 19-21 Ağustos tarihleri arasında İstanbul'da düzenlenen Formula 1 yarışı oldu. İstanbul Park'ın fiber optik ve bakır kablo kurulumu, zamanlama, görüntüleme ve güvenlik sistemleri ve iletişim altyapısı 40 kişilik bir ekibin günde 15 saat çalışması sayesinde kuruldu. Tahminlere göre 2012 Olimpiyatları için dünyanın en eski ve organize şehirlerinden Londra, 15 milyar avronun üstünde yatırım yapacak. 2010 Şanghay etkinliği için tahmin edilen bütçeyse 30 milyar avro. Ortaya konan para kadar zamanlama da önemli. Siemens One Major Events Başkanı Peter Van Gend, "Bu tip ön hazırlıkların etkinlikten 3-6 yıl önce başlaması gerekiyor" diyor.
Kimi zaman organizasyonların arkasındaki bu ekipler kadar takımlar ve sporcular adına çalışanlar bile gölgede kalabiliyor. İstanbul ayağının başlamasıyla bu sene daha da fazla duymaya başladığımız Formula 1 yarışları da buna iyi bir örnek.
İstanbul ayağında birincilik kürsüsüne çıkan 'Buz Adam' Kimi Raikkonen'in arkasında sene boyunca gece gündüz çalışan McLaren ekibi bunlardan biri. 50 hektarlık alana yayılan, açılışı Britanya Kraliçesi tarafından yapılan Londra'nın hemen dışındaki McLaren Teknoloji Merkezi'ne özel davetli olarak yaptığımız ziyaret, bu ayrıntıya daha çok dikkat etmemizi sağladı. 1 metre kalınlıkta duvarlarla çevrili; doldurulması 10 gün süren 50 bin metreküplük yapay gölün ortasındaki merkezin kendisi bile bir mühendislik harikası.
Aerodinamik testlerinin yapıldığı 145 metrelik rüzgâr tüneli, karbon-fiber alaşımlı gövde ve şasi malzemesinin üretiminin yapıldığı özel fırınlar, saç telinin yüzde biri hassaslığında çalışarak vites kutularının ve dişlileri üreten elektronik tornalarıyla bu tesis tam bir Formula fabrikası görünümünde. 550 kişilik McLaren takımının tüm tasarım, üretim, montaj, test süreçleri bu merkezdeki mühendis, teknik uzman ekibiyle uyum içinde yürütülüyor.
40 seneyi aşan bu tecrübe sadece McLaren yarış takımlarının hizmetinde de değil. Aynı tesiste tamamen elle üretilen Mercedes SLR McLaren, Formula teknolojisini otomotiv lüksüyle harmanlıyor. 8 silindirli 5.5 litre motordan fışkıran 617 beygir güçle ulaşılan saatte 334 kilometrelik hız, F1heyecanının günlük hayata en çok yaklaştığı form. Günde üç tane üretilebilen SLR McLaren 450 bin avro. Bekleme süresi ise iki yıl. 100 bin avro daha vererek bu süreyi bir nebze kısaltabilirsiniz!
Pilot ağırlık yapmasın diye yanına içecek almıyor

  • McLaren Mercedes'in Formula 1 aracı 110 bin parçadan oluşuyor ve sadece parça maliyeti 4 milyon avroyu geçiyor.
  • F1 aracının 600 kilonun altında olmasını sağlaması ve çelikten 11 kat daha sert olması sebebiyle gövde ve şaside karbon fiber alaşımlı kompozit malzeme kullanılıyor.
  • Karbon fiber alaşımlı kompozit maddenin yıllık üretim maliyetinin
    5 milyon avro olduğu belirtiliyor.
  • F1'de kullanılan aracın çeşitli bölgelerine yerleştirilmiş 120 algılayıcı 6 binden fazla değişkeni ölçüyor.
  • Ekibinin yarattığı araçla saatte 300 kilometrenin üstüne çıkıldığında 1000 santigrat derece ısıya ulaşan lastiklerde hava yerine nitrojen kullanılıyor.
  • 120-140 litre arası yakıt tankı var
  • Formula 1'de Raikkonnen, ağırlık yapmaması için yarış süresince diğer rakipleri gibi içecek taşımıyor.