İstikrar sağlanır, vergi artmazsa Hyundai, i20'yi Türkiye'de üretecek

İstikrar sağlanır, vergi artmazsa Hyundai, i20'yi Türkiye'de üretecek
İstikrar sağlanır, vergi artmazsa Hyundai, i20'yi Türkiye'de üretecek
Hyundai Türkiye Başkanı Kwang-Heum Um, pazarda stabilite sağlayacak önlemler alınırsa, Avrupa için geliştirilen ve şu an Hindistan'da üretilen i20 modelini İzmit fabrikasında üretebileceklerini söyledi. Üç fabrika arasından Türkiye seçilirse 75 milyon dolarlık yatırım gelecek
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

BODRUM - Türk otomotiv sektöründen kriz günlerinde bile moral verecek haberler geliyor. Hyundai’nin Türkiye Başkanı Kwang-Heum Um, markanın B sınıfındaki yeni modeli i20’nin Türkiye’deki İzmit fabrikasında üretilebileceğini söyledi. Şimdilik sadece Hindistan’daki fabrikada üretilen ve dünyaya ihraç edilen modelin Türkiye’de üretilmesi için rakiplerinden iyi durumda olması gerekiyor. Hyundai’nin Avrupa’da Çek Cumhuriyeti’nde bir fabrikası ve Slovakya’da kardeş şirketi Kia’nın bir fabrikası bulunuyor. Türkiye i20 modelinin üretimi için bu iki fabrika ile yarışacak. Türkiye alırsa Avrupa’ya ihracat da yapılacak. 

‘Maddi teşvik istemiyoruz’
Başkan Um, kendileri için maddi teşvik istemediklerini, yalnızca iç pazarı canlandıracak önlemler alınması gerektiğini vurguladı. “Kriz aylardır sürüyor. 2009’da tüm üreticiler olumsuz etkilendi. Biz de bu yılın ilk aylarında müşterilerin beklentisini karşılayıp agresif promosyonlar yaptık ve bu yıl ilk aylarında en çok satan marka olduk” diyen Um, şöyle konuştu:
“i20’nin gidişine bakacağız. Müşteri nasıl tepki veriyor diye. Buna göre üretme kararı vereceğiz. Ama henüz verilmiş bir karar yok. Türkiye hep inişli çıkışlı bir pazara sahip oldu. Yılda 800 bin adetlik üretime de ulaştı 300 bine de indi. Ama buna rağmen 70 milyonluk nüfus ve büyük potansiyel var. Türkiye kısa zamanda 1 milyon kapasiteye çıkabilir. İstikrar durumu ve vergi düzenlemesini gözleyeceğiz. Ondan sonra üretim kararı vereceğiz.”

100 binlik kapasite var
Türkiye’de üretim yapmak istediklerini ve bunun için elinden geleni yaptığını vurgulayan Um, mümkünse devletten destek de almak istediklerini, Hindistan ve bazı Avrupa ülkelerinin destek verdiğini söyledi.
Hyundai’nin Türkiye’deki üretimi 2007 yılından beri artıyor. Şu an İzmit fabrikasının 100 bin adetlik kapasitesi var. Geçen yıl kapasitenin 80 bin adedi kullanıldı. Kwang-Heum Um, fabrikada yeni araç üretilirse kullanılmayan kapasitenin kullanılacağını, ancak yetmezse aynı tesiste yeni bir yatırım yapılacağını açıkladı.
Um, “Türkiye’de hükümetle temasa geçmedik ama gerekirse yapacağız. Türkiye’de üretim kararı alırsak 75 milyon dolarlık yatırım yapmamız gerekir. O zaman hükümetle temasa geçeriz” dedi.
Başkan Um, fabrikada 1997’den beri 500 bin araç üretildiğini, kapasite 100 bin olarak devam ederse 1 milyonuncu araca 5 yıl içinde ulaşılacağını belirtti. Um, 2008 yılına kadar üretimin yüzde 70’i 60 ülkeye ihraç edilirken krizde tersine döndüğünü anlattı. Hyundai’de iç pazar yüzde 70, ihracat payı ise yüzde 30’a geriledi. 

‘Bir taşla üç kuş vuruldu’
Kwang-Heum Um, hükümetin ÖTV kararının da çok yerinde olduğunu belirterek şöyle konuştu: “ÖTV indirimi hükümetin vergi gelirini artırırken üretici ve tüketiciye de faydalı oldu. Yani bir taşla üç kuş vuruldu. Türk hükümeti bu uygulamayı durdurmamalı. Başka teşvikler de yaparsa çok daha iyi olur. Yılın ikinci yarısında bırakın işten çıkarılan işçileri geri almayı elimizdekilerin kalması için bile hükümetin destek vermesi gerekir.”

‘Sektör önünü görmüyor’
Hyundai Türkiye Genel Müdürü Kurthan Tarakçıoğlu da ÖTV teşviğinin sürmesi gerektiğini vurguladı. “Başbakan’ın sözleri umut veriyor” diyen Tarakçıoğlu, şunları söyledi: “Tüketici güven endeksinde artış var. Krizin dibinin göründüğü yorumları yapılıyor. Tüm bunların üstüne vergi teşviğinin sürmesiyle birlikte krizle ilgili tasalar bertaraf edilecek. ÖTV indirimini destekleyecek önlemler alınmalı. Çünkü 15 Haziran’dan sonrası belirsiz. Tedirgin edici bir durum. Otomotiv sanayii önünü görmüyor.” 

Hyundai, i20 ile B sınıfında yine lider olacak
Hyundai’nin Avrupa için tasarladığı B sınıfındaki yeni modeli i20, 22 bin 900 TL’den satışa sunuldu. Getz ile arasında yüzde 10’luk fiyat farkı olacak araçtan bu yıl 5 bin adet satılması hedefleniyor. Zaten Getz ile B sınıfında lider olan Hyundai 7 bin 500 adetlik Getz ve 5 bin adetlik i20 satışıyla birinciliği pekiştirecek.
Tamamen yeni bir şasi ve süspansiyon sistemi üzerine oturtulan ve güçlü bir tasarıma sahip olan i20, tüm Hyundai modellerinde olduğu gibi 5 yıl/100 bin km garantili olarak satılıyor. Euro NCAP’in yeni standartlarına göre yapılan çarpışma testlerinde, güvenlikteki en üst derece olan 5 yıldızı alan i20, yaya güvenliğinde de tüm modeller arasındaki en başarılı sonuca imza attı.
Hyundai i20’de 1.2 litrelik 78 beygir gücünde yeni bir benzinli motor bulunuyor. Bu motor 100 km’de 5.2 lt ortalama yakıt tüketemiyle segmentinin en iddialılarından biri. 1.4 litrelik diğer benzinli motor ise 100 PS güç üretirken 5.6 litre yakıt tüketiyor. Bu motor 4 ileri otomatik şanzıman da alınabiliyor. Araçla 75 ve 90 PS olmak üzere iki farklı güce sahip olan 1.4 litrelik dizel motor da bulunuyor. 100 km’deki ortalama tüketim 4.4 litreyken 75 PS’lik versiyon 161 km/s’lik, 90 PS’lik versiyon ise 172 km/s’lik maksimum hıza ulaşabiliyor.
Hyundai i20 Türkiye’ye Team, Select ve Style olmak üzere üç farklı donanım paketiyle ithal ediliyor.  Fiyatları ise modele göre 22 bin 900 TL ile 32 bin 200 TL arasında değişiyor.