Japona Türk ayakkabısı

Yıllarca Rusya'ya ihracat yapan ayakkabı sanayicileri bu pazarı Çin'e kaptırınca yeni arayışlara girdi. Bir taraftan Japonya pazarına girmek için çalışan Türk ayakkabıcıları diğer taraftan da İtalyan firmalara fason üretim yapmak için görüşme halinde.
Haber: SATFİYE YUVA KİREÇCİ / Arşivi

İSTANBUL - Yıllarca Rusya'ya ihracat yapan ayakkabı sanayicileri bu pazarı Çin'e kaptırınca yeni arayışlara girdi. Bir taraftan Japonya pazarına girmek için çalışan Türk ayakkabıcıları diğer taraftan da İtalyan firmalara fason üretim yapmak için görüşme halinde.
Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı ve İnci Deri Mamülleri Sanayi Genel Müdürü Ali Murad Kızıltaş, "Bu görüşmelerden olumlu sonuç alırsak Çin rekabetine karşı mevcut üretimimizi koruyabiliriz. Bizim şu anda yıllık ayakkabı üretimimiz 215 milyon çift" dedi. Hedeflerinin Japonya pazarına girmek olduğunu söyleyen Kızıltaş, "Japonya gelir ve harcama düzeyi yüksek bir ülke. Örneğin Luis Vuitton'un en iyi satış yaptığı pazarların başında geliyor. Ancak Japon pazarına girmek zor. Kaliteli ve marka ürün istiyorlar. Ama girdiğiniz takdirde çok rahat ediyorsunuz. Hem düzenli mal alıyorlar, hem de ödeme yapıyorlar" diye konuştu.
Hedef markalı üretim
Türkiye'nin ilk etapta fason üretimle bu pazara girmeye çalıştığını belirten Kızıltaş, "Türk ayakkabı sektöründe markalaşma oranı çok düşük. O nedenle biz ilk etapta Japon markalarına üretim yaparak bu pazara gireceğiz. Ürünlerimize güven sağlandıktan sonra hedefimiz kendi markalarımızla da bu pazarda var olmak" açıklamasını yaptı.
Ayakkabı sektörünün yıllık üretim kapasitesinin 400 milyon çift olduğunu ancak üretimin 215 milyon çiftte kaldığını belirten Kızıltaş şunları söyledi:
"Yılda sadece 70 milyon çift ayakkabı ihraç ediyoruz. Geri kalan 145 milyon çift ayakkabı ise iç piyasada değerlendiriliyor. Bir de 70 milyon çift ayakkabı ithalatımız var. 80'li ve 90'lı yıllarda Rusya'dan aşırı talep gelince Türk ayakkabı sektörü de yüksek kapasite artışına gitti. Bir dönem Türkiye'den bavul ticareti yoluyla yapılan ayakkabı ihracatı 300-400 milyon dolardı. Şimdi bu rakam yarı yarıya düştü. Çünkü Rusya pazarını Çin'e kaptırdık. Yeni pazarlar bulmak ve sektörü ayakta tutmak zorundayız." Kızıltaş şöyle devam etti:
"İtalyan ayakkabıcıları tasarım ve pazarlama konusunda dünyada bir numara. Ancak artan maliyetler nedeniyle sıkıntı yaşıyorlar. Biz onlara 'Gelin Çin'e karşı birlik olalım. Üretiminizi Türkiye'de yapalım. Burada işçilik ve hammadde ucuz' diyoruz. Bu amaçla İtalya'dan bir heyet mayısta Türkiye'ye gelecek ve fabrikalarımızı gezecek."
Kunduracı İnci sanayici oldu
Temelleri bundan 58 yıl önce Murat Kızıltaş ve Nuri Kızıltaş tarafından, Fatih'te küçük bir dükkânda 'İnci Kundura' adı altında atılan İnci Deri Mamulleri Sanayi, bugün dünyanın dört bir yanına ayakkabı ihraç ediyor. Bayrampaşa'da bulunan fabrikasında günde 1500 çift ayakkabı üreten İnci'nin başında bugün Ali Murad Kızıltaş bulunuyor.
İnci'nin 1990'lı yıllara kadar çok ucuza ayakkabı satan bir firma olarak bilindiğini belirten Kızıltaş, "Ancak karar alarak İnci'yi kaliteli, markalı ve moda ürünler yapan bir firma haline getirmek istedik. Çünkü yaklaşan Çin tehlikesi nedeniyle dünyada sadece ucuza üretim yapma dönemi bitiyordu. Siz ne kadar ucuza üretim yaparsanız yapın, Çin sizden daha ucuza üretim yapmanın yolunu buluyor" dedi.
Bu nedenle kaliteli üretime yöneldiklerini belirten Kızıltaş, "İç piyasada 300-350 metrekare büyüklüğünde mağazalar açmaya başladık. Biz ilk zamanlar fason üretim yaptırıyorduk. Ancak mağaza sayımız artınca Davutpaşa'da fabrika kurduk. Bugün Türkiye'nin dört bir yanına dağılmış 29 mağazamız var. Yıl sonunda bu mağazaların sayısı 32'yi bulacak" diye konuştu.
Balans markasıyla yurtdışına ihracat yaptıklarını ifade eden Kızıltaş, "Geçen yıl 3 milyon dolar ihracat yaptık. Ciromuzsa 27.5 milyon dolar. Bu yıl ciroyu yüzde 10 artırmayı planlıyoruz" diyerek sözlerini tamamladı.