'Kaçak içki üretimi artar'

Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu, son ÖTV artışlarının ardından alkollü içki pazarının yüzde 15-20 oranında daralacağı tahmininde bulundu. Yorgancıoğlu, son iki yılda içkide dört kez ÖTV artışı yaşandığını belirterek, "Vergi rakıda yüzde 26, birada yüzde 50, şarapta ise yüzde 119'a çıktı.

İSTANBUL - Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu, son ÖTV artışlarının ardından alkollü içki pazarının yüzde 15-20 oranında daralacağı tahmininde bulundu. Yorgancıoğlu, son iki yılda içkide dört kez ÖTV artışı yaşandığını belirterek, "Vergi rakıda yüzde 26, birada yüzde 50, şarapta ise yüzde 119'a çıktı. Bu oranlar yılda 60 bin dolarlık kişi başı gelire sahip İskandinav ülkeleriyle aynı seviyede. Bizim koşullarımızda üstelik yüzde 8 enflasyon beklentisinde yüksek vergi devletin gelirini artırmak bir yana toplanacak miktarını azaltır" dedi.
ÖTV artışlarının merdivenaltı ve kaçak üretimi cazip hale getireceğini de belirten Yorgancıoğlu, "Pazara sermaye koyan şirketler ise zarara girer. Sonuçta sadece o şirket değil mal aldığı tedarikçiler de bir süre sonra durumdan olumsuz etkilenir. Ayrıca vergilerdeki belirsizlik yabancı sermaye açısından da dezavantaj" diye konuştu.
Geri dönüş süresi uzadı
Mey İçki, Tekel'in alkollü içki bölümünü özelleştirmeden 2003 yılında 300 milyon dolara almıştı. Şirketin CEO'su Yorgancıoğlu, şöyle konuştu: "Yatırımın geri dönüşünün altı yılda gerçekleşeceğini düşünüyorduk. Son ÖTV artışlarından sonra bu süreye ilişkin tahminlerinimiz 12 yıla çıktı. Örneğin birada yüzde 26'lık ÖTV'nin yüzde 21'ini fiyatımıza yansıtarak faturanın bir kısmını da şirket olarak biz ödedik."
İç piyasasadaki düşüşü yeni ihracat pazarlarıyla dengelemeye çalışacaklarını belirten Yorgancıoğlu, tüm ürünleriyle dış pazarlara açılmayı planladıklarını söyledi.
Tekel'in 70 yıla varan birikimini alan Mey İçki, sahibi olduğu 17 üretim tesisi ve 2003 yılı itibarıyla 70 milyon litreye ulaşan hacmiyle dünyanın önde gelen alkollü içki üreticileri arasında yer alıyor. Şirketin portföyünde Yeni Rakı, Altınbaş, Kulüp ve Tekirdağ rakı, Altınbaş, Binboğa, Bazooka votka, Buzbağ, Trakya, Güzel Marmara şarap, Truva kanyak, Ankara viski ve Tekel Birası gibi markalar var. Bu markalar içinde bira Türk bira tüketicisi açısından en nostaljik olanlardan biri hiç kuşkusuz Tekel Birası. Mey, Tekel Birası'nı kahverengi nostaljik şişesinde, yeniden pazara sunmaya karar verdi. Tekel Birası, şirketin, yıllık üretim kapasitesi 20 milyon ton olan Yozgat'taki fabrikasında üretilecek.
Nostaljik bira döndü
Mey İçki, Tekel Birası'nı 50 cc'si 1.750 YTL, 33 cc'si ise 1.45 YTL'den yeniden piyasaya sundu. Türkiye'de 1 milyar litrelik alkollü içki tüketiminde biranın beş yıl önce yüzde 75 olan payının bugün yüzde 85'lere çıktığını belirten Mey İçki CEO'su Galip Yorgancıoğlu, "Tüketicilerden gelen talep üzerine 66 yıllık Tekel Birası'nı orjinal şişesinde yeniden sunmaya karar verdik. Hedefimiz birada dört yıl içinde yüzde 15 pazar payına ulaşmak. Almanya'daki Türklerden de ürüne yoğun ilgi var. Üretimimizin yüzde 15'ini ihraç etmeyi planlıyoruz" dedi. Yorgancıoğlu, ürünün lansman sürecinde üzerinde Tekel Birası yazan kahverengi tişörtlere de retro akımının etkisiyle moda akımı belirleyicilerin yoğun ilgi gösterdiğini belirterek, "Bir ara bira değil de tişört mü satsak diye
bile düşündük" diye konuştu.